The lady in Red and Yeti

Gestart door KIM, 06-02-2011 18:54:32

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Alleen als ik de R niet meer rijdend kan houden voor dagelijks gebruik.

Enne die heuvels: Dit is een Zwitserse fiets en heeft als enige merk de mogelijkheid om bij downhill ook elektriciteit te regenereren. Ook de brug op rijd ik met gemak 35 km/h.

de Boeing

Beslissing omtrent de Yeti al gevallen? (zou toch jammer zijn, knappe verschijning nl...  maja een money-pit is natuurlijk nooit handig).

Dikke fiets! bevalt deze nog steeds?

Ik begin ook met half oog naar zo iets te kijken, voor werkbezoeken. Ik doe nu al vaak afspraken tot 10km gewoon met fiets, ma kom dan altijd zo bezweet als een otter aan (iets met structureel paar minuten te laat te vertrekken en dan toch op tijd aankomen 8) ). En zeker ook voor mijn ontspanningsuitstapjes hier in de buurt (natuurfoto's maken), want begin me meer en meer te ergeren aan iedereen die voor iedere minimale verplaatsing, automatisch in dat ding van 1.6+ ton stapt ... De drukte ook op de weg, die de laatste jaren fors is toegenomen ... (al ben ik ook niet heiliger als de paus en rij ik nog steeds graag in mijn R  :angel:)

KIM

Tsja om heel eerlijk te zijn heb ik de laatste tijd heel weinig zin om onderhoud te plegen aan Yeti. Hij moet weg maar op welk moment dat moet gebeuren is niet duidelijk. Op dit moment staat de R geschorst binnen in de garage en rijdt de vrouw het meest met Yeti.
Ik ga op de fiets naar het werk en heb de laatate tijd ook veel elektrische auto's gereden als voorbereiding op de training voor de Mazda MX-30 waarmee ik, as we spek, mee bezig zijn.

De fiets is echt fijn hoor; er staat inmiddels 2000 km op de klk; iets minder dan verwacht vanwege het vele thuiswerken. Het is wel een echte commuterbike; voor alle andere uitstapjes op de fiets pak ik de mountainbike, de racefiets of jat ik de elektrische fiets van de vrouw:)

razorx

Wat is dit wat ik hier lees herkenbaar!

Als gewezen petrolhead was de auto heilig. En nog steeds vind ik onze R een heerlijk vervoermiddel. Een jaar of vijf terug hadden we twee roffels. Nodig voor ons werk. Na 2009 veranderde er veel. Rond 2017 of zo was één auto genoeg. De R. Een heerlijke wagen. Geen kosten waren te veel om die wagen rijdend te houden. Zelfs een compleet nieuwe versterkte motor is er in gekomen om mijn tuning behoeften in te vullen.

Hoe onbelangrijk is dit alles achteraf.
Wat ik nu geleerd heb, ben 57 jaar: Is dat je fysieke gezondheid alles is en dat je mentale gezondheid daar een terugkoppeling aan geeft.

Pff wat zijn die auto's eigenlijk onbelangrijk. Niet dat onze hobby onzinnig is of zo maar ik heb wel geleerd anders naar het leven en mijn invulling van tijd te kijken de afgelopen tijd.

de Boeing

Bij mij gaat het ook beetje op en af, ik kan niet altijd al mijn tijd en aandacht verdelen tss al mijn hobby's. In deze corona tijd vooral heel veel met moestuin bezig geweest (bracht rust) maar de laatste weken begint het toch weer te kriebelen om wat aan de Volvo te prullen.

Ging jij ook niet nog een fris blok leggen in die mooie rooie 5ton R?  ;D

btw: Ondanks dat ik niet zo van al die cross-overs en suf-achtige ben: gaaf autootje die MX-30 (kende hem nog niet...)

KIM

Ja dat klopt, het blokkie ligt er nog bij zoals op de laatste foto's in dit blog. Ik kan gewoon niet een voldoende rustig moment vinden om daar mee aan de slag te gaan. Grappig genoeg heb ik de meeste spullen die ik nodig ga hebben gewoon liggen. Eigenlijk heb ik alleen pakking materiaal en kopbouten nodig.

Vandaag ben ik weer even fijntjes herinnerd aan waarom ik altijd tegen iedereen zeg: Koop geen aaweedee.
Tijdens de wintersport hoorde ik ineens een zoemend geluid dat toenam met de snelheid van de auto; boven de 80 km/h verdween het weer. Het leek op een wiellager maar dan zou het in de bochten meer of minder moeten worden dus dat was het niet. Op wintersport kun je ook weinig doen dus maar doorgereden. Toen herinnerde ik me dat ik wel wat bakolie verlies via de aandrijfas als gevolg van een beschadigde keerringhouder in het diff. Dus maar eens olie peilen...
Affijn, er zat zo weinig olie aan de peilstok dat ik vermoedde dat dit het wel eens zou kunnen zijn. Bijvullen leverde helaas niets op en grappig genoeg verdween het geluid op de terugreis als sneeuw voor de zon. Dan heeft het ook geen zin meer om er naar te zoeken.
Tot van de week (natuurlijk wanneer ik zelf niet thuis ben...). Marjolein zei dat het geluid terug was en dat ze daardoor geen lange stukken meer durfde te rijden. Vanmorgen dus Yeti maar even met de pootjes in de lucht gehangen en Marjolein in de auto gezet.
Met de bak in D en bij een bepaalde snelheid werd het geluid hoorbaar: De hele lengte as suisde... : Het tussenlager is duidelijk overleden. Dat is in principe niet los te vervangen dus ik ga maar eens op zoek naar een oplossing.

Het was overigens wel weer leuk om aan de auto te werken dus Boeing ik zou zeggen, begin er weer lekker aan als het begint te kriebelen. Als je het gedoseerd doet kan ook dat heel rustgevend zijn.
@Yits: Inderdaad. Gezondheid is het allerbelangrijkste. Ik vind ook rust in je kop belangrijk en daar helpen verplichte reparaties niet bij. Het klussen aan het huis is leuk en kan op mijn eigen tempo: niet moet gelijk af. De rode gaat bij mij niet meer weg: Het onderhoud daarvan is prima te behappen en omdat ie in een goede staat van onderhoud verkeert is dat prima bij te houden.

)()()sT

Aan onze auto's sleutelen kan nog steeds leuk zijn denk ik, als het maar niet meer "moet."
Ik ben in de gelukkige omstandigheid geweest om 3 jaar geleden een heeeeeel stuk jonger te gaan als dagelijkse auto en dat rijdt toch echt wel een enorm stuk beter. Misschien minder karakter, maar toch.
Zelf merkte ik dat, los van de plek, 2 van die oudere wagens me ook een bepaalde onrust gaf. Nu lekker focussen op die vaalgele, en die 110% maken ;D
Ik wil er in 2021 mee op vakantie, gewoon voor de cool-factor 8)

Ik neem aan dat je de 855R toch wel sowieso houdt?

KIM

Zoals al eerder gezegd: Zolang ik de R nog dagelijks in kan zetten blijft deze.
Als het door beschikbaarheid van onderdelen niet meer mogelijk is dan wordt het tijd om m te verkopen.

Vulk

Citaat van: )()()sT op 20-06-2020 16:10:00

Ik wil er in 2021 mee op vakantie, gewoon voor de cool-factor 8)

Ik ben benieuwd hoe dat je bevalt. Qua reisauto kan ik me geen betere gezel voorstellen, alleen is het niet fijn om continu te moeten vrezen voor een panne. Ik krijg nog koude rillingen als ik denk aan mijn vervriezende gasinjectoren rond Lyon.

Citaat van: KIM op 22-06-2020 08:34:49
Zoals al eerder gezegd: Zolang ik de R nog dagelijks in kan zetten blijft deze.
Als het door beschikbaarheid van onderdelen niet meer mogelijk is dan wordt het tijd om m te verkopen.

Merk je daar al problemen in dan?

)()()sT

Nou ehhhh... de V60 is echt 100000000 keer een fijnere reisauto ;D
Maar toch, het is "karakter" zullen we maar zeggen 8)

Sbv

Citaat van: )()()sT op 28-06-2020 16:59:42
Karakter als in gaan we het wel halen zonder sleutelen of problemen ? :-)

Helaas zijn sommige delen simpelweg niet meer te koop voor 850 maar ook voor S/V70

-D©©©L-

Citaat van: )()()sT op 28-06-2020 16:59:42

Ja, en dat ondanks dat de V60 slechts een soort klein uitgevallen mondeo MK4 is  ;D

KIM

Citaat van: Sbv op 28-06-2020 19:44:07
Karakter als in gaan we het wel halen zonder sleutelen of problemen ? :-)

Kwestie van goed onderhoud toch? Die gouden koets van jullie komt toch probleemloos in Spanje ofzo?
Bij mijn R maak ik me geen zorgen hoor.

@Thomas: Achterkleprubbers zijn niet meer te krijgen, R bumper, Verlaagde nivomats. Motorisch gezien kun je heel veel zaken niet meer krijgen, zoals kleppen, zuigers etc.
Gelukkig is voor dat laatste nog wel aftermarket spul leverbaar.

Taranis

Citaat van: Vulk op 28-06-2020 14:19:40
Qua reisauto kan ik me geen betere gezel voorstellen, alleen is het niet fijn om continu te moeten vrezen voor een panne. Ik krijg nog koude rillingen als ik denk aan mijn vervriezende gasinjectoren rond Lyon.

Maar nu ga je de 850 dus de schuld geven van een achteraf aangebracht systeem wat voor ellende zorgt? :eusa_think:

We gaan inmiddels al een aantal jaar op rij met die ouwe zut op vakantie en het bevalt ons prima. Dit jaar wordt 'm niet omdat mijn vriendin zoveel last heeft van de zwangerschap en daar heeft ze oprecht de balen over in, anders klokten we er weer een paar duizend km bij.

Citaat van: KIM op 20-06-2020 12:58:25
Met de bak in D en bij een bepaalde snelheid werd het geluid hoorbaar: De hele lengte as suisde... : Het tussenlager is duidelijk overleden. Dat is in principe niet los te vervangen dus ik ga maar eens op zoek naar een oplossing.

Ik ben hier echt uitstekend geholpen: https://www.werftechnicalsupport.nl/

Alles waarvan Volvo beweert dat het niet uit elkaar kan (en Volkswagen en Mercedes en zo nog een paar merken) werd daar vrolijk uit elkaar gehaald en gefikst. Geen garantie dat 't met jouw as ook kan maar wel het navragen waard.

KIM

Het kan in ieder geval niet non-destructief uit elkaar, op de homokineten na.
Ik ga even de zomer uitzitten en dan eens bij hun kijken.