Scheurtjes in rubber van trillingsdemper

Gestart door Nelis32, 08-02-2011 16:36:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Nelis32

Tijdens het vervangen van m'n distri riem kwam ik erachter dat er wat scheurtjes in het rubber van de trillingsdemper zitten. Auto moest 's avonds weer rijden en kon zo snel niet aan een nieuwe komen dus maar weer in elkaar gezet.

Heeft iemand ervaring met dit probleem? Heb geinformeerd, nieuwe kost 230 euro bij de Brezan. Heb foto van de scheurtjes bijgevoegd, heeft dit acute aandacht nodig of lijkt het erger dan het is?

vriendelijk groetend
Nelis

http://img217.imageshack.us/i/p2060081.jpg/

MVeldhuis

Dit heeft acute aandacht nodig, niet moeilijk om doen maar gewoon vervangen dat ding.
Als ie stuk gaat doet je multiriem niet meer mee en stel dat er niets in je db riem komt dan nog kom je niet erg ver zonder multiriem.

Nelis32

Citaat van: MVeldhuis op 08-02-2011 17:26:43
Dit heeft acute aandacht nodig, niet moeilijk om doen maar gewoon vervangen dat ding.
Als ie stuk gaat doet je multiriem niet meer mee en stel dat er niets in je db riem komt dan nog kom je niet erg ver zonder multiriem.

Ja duidelijk, heb je zeker gelijk in. Zat alleen nog te twijfelen omdat de scheuren nog niet heel erg zijn maar uiteindelijk moet het toch.

Werk zelf in de zeevaart waar dit soort koppelingen / dempers ook gebruikt worden tussen voortstuwingsmotor (9000+ kW) en asgenerator (stukkie groter allemaal ;) maar zelfde idee) en daar heb ik het wel erger gezien dat er toch besloten werd niet te vervangen, vandaar ook ietwat twijfel...

Zojuist nieuwe besteld kwam uiteindelijk zelfs op 110 euro bij growa.

MVeldhuis

Ik heb ze ook wel eens erger gezien hoor en deze blijft ook vast nog wel ff heel maar ik vind gewoon niet dat je risico moet nemen met zoiets.

pimsam

Heb je de krukaspoelie bout ook vervangen? En als je een nieuwe demper gaat plaatsen, weer een nieuwe gebruiken. Anders is alles nog voor niets geweest.

Spawater

misschien een domme vraag..zit er aan beide zijden van de motor een demper? Ik lees namelijk steeds distributieriem en soms multiriem?Ik heb een raar "nokkend" geluid aan de rechterzijde van de motor in de buurt van de multiriem. De garage zei dat het mogelijk de demper zou kunnen zijn (ga ik van het weekend eens visueel checken..)

MVeldhuis

Er is 1 demper, deze zit op de krukaspoulie gebout en is de aandrijvende rol van de multiriem (die zit dus naast de db-riem gemonteerd)

Spawater

Citaat van: MVeldhuis op 09-06-2011 20:44:05
Er is 1 demper, deze zit op de krukaspoulie gebout en is de aandrijvende rol van de multiriem (die zit dus naast de db-riem gemonteerd)

ah ok, dank je, ga ik daar morgen eens naar kijken en een plaatje maken!

arjen850

#8
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,50075.0.html

Ben ik ff goedkoop :o ;D

edit: is niet voor een diesel :eusa_wall: ;D

Spawater

#9
Nou daar is dan de trillingsdemper van de krukaspoellie, retorische vraag...hij is aan vervanging toe he?? :eusa_think:
En heeft iemand ervaring met het nokkende geluid bij een gare krukaspoellie? Ik heb ook het gevoel dat de multiriem erg strak zit, kan dat geluid veroorzaken (en kan er een te korte op zitten?)