Nieuwe banden grommend geluid bij remmen.

Gestart door GJV70, 10-02-2011 18:43:36

Vorige topic - Volgende topic

GJV70

Net even met de zaklamp naar buiten gelopen om in de wielkast te spieken. Geen zichtbare aanloop plekken op de band of in de wielkast. Ook ben ik met mijn bescheiden gewicht van 115 kg  :eusa_whistle: op het voorscherm gaan duwen om te kijken of de band het scherm raakt maar dit is niet het geval. (Getest door een stukje tape op de band te leggen met de plakrand naar boven)

Wat me wel opviel in de gauwigheid is dat er een groef(je) in mijn nieuwe schijf gesleten is. Kan het duidelijk voelen met mijn nagel. Schijven liggen er nog geen 300km op en de blokken zijn uiteraard ook nieuw. Wellicht iets van vuil? Of moet dit niet kunnen? Ook viel mij op dat de schijven op sommige plekken nog nauwelijks ''geraakt'' zijn (krassen van het vlakken nog zichtbaar) en op andere plekken duidelijk wel.

Denk dus dat ik de oorzaak in de remmerij moet zoeken. Maar wel vreemd dat dit nu pas hoorbaar is na montage van de nieuwe banden (Wel met de originele Antlia's ipv stalen wielen. Misschien daardoor beter hoorbaar??)

Gr. GJ
Roffel Sound Addict

GJV70

Citaat van: GJV70 op 10-02-2011 19:13:46
Lager is hij zeker niet maar zal eens kijken straks! Nu met mijn vrouw de vakantie uitzoeken. Krijg moppers dat ik iedere keer iets er tussendoor doe! ;)

Vakantie(tje) is ondertussen geboekt! :) Lekker weekje tot rust komen in mei!

check! http://www.lamaisonchouette.nl/index.html
Roffel Sound Addict

cas

een vuiltje vreet al snel in denk ik hoor als dat op tussen je blok en schijf zit. dus wellicht vuiligheid tussen gekomen bij het vervangen van de banden!

snel even die blokken eraf voor inspectie of daar iets nu in zit vastgebakken/geremd ??  hoe bedoel je krassen van het vlakken?
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

GJV70

Ik bedoel die fijne krasjes die je op nieuwe schijven ziet. Die zijn van het vlakken, toch? Tenmiste ik heb altijd gedacht dat nieuwe schijven ook gevlakt werden. Zal morgen eens goed kijken naar de blokken en schijven.
Roffel Sound Addict

arjen850

Citaat van: crazychrisje op 10-02-2011 18:57:33
Als je nieuwe banden hebt, heb je ook de wielen laten balanceren.
Heel vaak komt voor naar nieuwe banden erop te hebben gelegd, dat het plaklood tijdens het remmen tegen de remklauw aankomt.
En dat veroorzaakt een brom/grom geluid.
Mocht je geen plaklood hebben, dan houdt deze tip op.

Enof, hebben ze tijdens de de + montage van de wielen iets geraakt bijv. de ankerplaat dat die tijdens het remmen tegen je remschijf/enof remklauw aankomt. zet hem anders even op de krik en kijk het even na.

Komt het geluid van voor of achter?

Energy saver, maakt helemaal geen geluid. deze banden staan in top 3 als beste comfort en geluidloos heid!

Waarom zou je plaklood dat tegen de klauw komt alleen horen met remmen ???

bastiaan arissen

Citaat van: Jack v op 10-02-2011 18:59:02
Energy saver heeft een looprichting toch, zitten ze niet verkeerd om op de velg?

Ja hebben een inside en oustide staat op de band.

GJV70

Citaat van: bastiaan arissen op 10-02-2011 21:33:53
Citaat van: Jack v op 10-02-2011 18:59:02
Energy saver heeft een looprichting toch, zitten ze niet verkeerd om op de velg?

Ja hebben een inside en oustide staat op de band.

banden zijn  juist gemonteerd.outside buiten dus :)
Roffel Sound Addict

cas

Citaat van: arjen850 op 10-02-2011 21:22:42
Citaat van: crazychrisje op 10-02-2011 18:57:33
Als je nieuwe banden hebt, heb je ook de wielen laten balanceren.
Heel vaak komt voor naar nieuwe banden erop te hebben gelegd, dat het plaklood tijdens het remmen tegen de remklauw aankomt.
En dat veroorzaakt een brom/grom geluid.
Mocht je geen plaklood hebben, dan houdt deze tip op.

Enof, hebben ze tijdens de de + montage van de wielen iets geraakt bijv. de ankerplaat dat die tijdens het remmen tegen je remschijf/enof remklauw aankomt. zet hem anders even op de krik en kijk het even na.

Komt het geluid van voor of achter?

Energy saver, maakt helemaal geen geluid. deze banden staan in top 3 als beste comfort en geluidloos heid!

Waarom zou je plaklood dat tegen de klauw komt alleen horen met remmen ???

ja vroeg me dat ook al af, maar ergens... kan het toch wel denk ik??. want ook als ik remde, na een ingreep daaronder. kwam alleen bij het hard remmen, mijn klauw tegen de ankerplaat aan. iets bijbuigen en het was weg  :eusa_think:
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

GJV70

Zojuist terug van het bandenbedrijf. Alle 4 de wielen eraf gehad en samen gekeken. Niets wat wijst op aanlopen van de banden en ook de remmen lopen helemaal vrij. Geen vreemde zaken geconstateerd dus...maar geluid is minder!? maar nog wel aanwezig bij het remmen ???

Zou het kunnen dat de nieuwe schijven blokken op elkaar in aan het slijten zijn en dat dit een wat harder geluid veroorzaakt? Wel vreemd dat ik het nu pas hoor maar wellicht door het vochtigere weer van gisteren?

Enfin, ik durf weer gerust te rijden want geen vreemde zaken geconstateerd en het remvermogen is prima.

Houd jullie op de hoogte!

Gr. GJ
Roffel Sound Addict

peteRRR

In sommige remblokjes zitten ook koper deeltjes,die kunnen ook wel eens voor een geluidje zorgen bij stevig aan remmen.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

GJV70

Probleem opgelost. Er was wat vuil (ijzerdeeltje) tussen blok en schijf gekomen met het monteren van de nieuwe banden die het geluid veroorzaakte. Auto rijdt en remt weer prima!

Banden zijn overings een fijne keuze. Erg stil en veel comfort. Aanrader voor de relaxte cruzer :)

Allen bedankt voor het meedenken!

Groeten GJ
Roffel Sound Addict

v40pokemon

Citaat van: Bouke op 10-02-2011 19:26:07
Ik herken je verhaal.Kijk eens naar je remblokken ook al zijn ze nieuw,bij mij waren ze na 5000km voor allemaal gebroken en dat gaf een brommend geluid.Ik was ook verbaasd maar het was wel ,ik had er toen bosch blokken in ,nu mevius dat gaat een stuk beter ;)

Niet helemaal on-topic, maar ik rijd altijd met Bosch-blokken (en heel soms TRW) maar nog nooit problemen gehad. En geloof maar dat ze soms echt wel op hun donder krijgen als je in Nederland weer eens in de ho-ijzers moet als een vrachtwagen, ondanks het inhaalverbod, gaat inhalen...  :evil:

Ik had de energysavers onder mijn 480 liggen. Prima bandje voor een hele scherpe prijs (185/65/14 was in 2009 55euro per stuk incl BTW en omleggen/balanceren)
Onder mijn diesel lagen Primacy's en die hebben op de stuuras 80.000km gedraaid en op de achteras 120.000km. Wegens groot succes worden deze banden niet meer gemaakt  ::)

GJV70

zou kunnen inderdaad! :) Maar probleem was bij mij een vuiltje tussen blok en schijf.
Roffel Sound Addict

GJV70

Roffel Sound Addict

thuur