Nieuwe banden grommend geluid bij remmen.

Gestart door GJV70, 10-02-2011 18:43:36

Vorige topic - Volgende topic

GJV70

Heren/Dames,

Vandaag 4 nieuwe banden op mijn Volvo V70 classic laten leggen. Ik heb gekozen voor de maat  195/65/15. Dit omdat een wat hogere band meer comfort geeft en omdatdeze in de aanbieding waren  :eusa_shhh:. Het zijn Michelin Enery Saver banden.

Nu gromt/bromt de auto bij (redelijk stevig) afremmen. Tijdens het rijden  zeer weinig afrolgeluid.

Iemand een idee of dit kan met nieuwe banden of wat het anders kan zijn? Ik heb pas nieuwe blokken en schijven (voor) gemonteerd maar het geluid wat ik nu hoor is er pas van na de montage van de nieuwe banden. De bouten zijn zorgvuldig met 110nm nagetrokken (Streng op toegezien  :evil: ) en de naven en wielen zijn goed ontroest.

Misschien niets om druk over te maken maar het valt wel op.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Gr. GJ
Roffel Sound Addict

cas

ze waren niet voor niets in de aanbieding  ;D  ze grommen ....

hoofd al uit het raam gehangen, om goed te luisteren wat voor soort geluid het al is? ( ja grommen) klinkt stom. .. maar ik ben serieus.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Ronald21

Ik heb ook energy saver gehad als noodbandje en deze kon ik ook duidelijk horen, ook tijdens het rijden.

toeval ?

crazychrisje

Als je nieuwe banden hebt, heb je ook de wielen laten balanceren.
Heel vaak komt voor naar nieuwe banden erop te hebben gelegd, dat het plaklood tijdens het remmen tegen de remklauw aankomt.
En dat veroorzaakt een brom/grom geluid.
Mocht je geen plaklood hebben, dan houdt deze tip op.

Enof, hebben ze tijdens de de + montage van de wielen iets geraakt bijv. de ankerplaat dat die tijdens het remmen tegen je remschijf/enof remklauw aankomt. zet hem anders even op de krik en kijk het even na.

Komt het geluid van voor of achter?

Energy saver, maakt helemaal geen geluid. deze banden staan in top 3 als beste comfort en geluidloos heid!

Jack v

Energy saver heeft een looprichting toch, zitten ze niet verkeerd om op de velg?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

GJV70

Citaat van: cas op 10-02-2011 18:53:27
ze waren niet voor niets in de aanbieding  ;D  ze grommen ....

hoofd al uit het raam gehangen, om goed te luisteren wat voor soort geluid het al is? ( ja grommen) klinkt stom. .. maar ik ben serieus.

Kan het niet goed thuisbrengen. Lijkt wel of de banden zich ingraven?? Geen trillingen of schrapen tijdens remmen maar een grommend..... ??? Brommend geluid. Met ramen op niet veel anders het geluid :) Met hoofd uit het raam vooral nat en koud ;)
Roffel Sound Addict

GJV70

Citaat van: crazychrisje op 10-02-2011 18:57:33
Als je nieuwe banden hebt, heb je ook de wielen laten balanceren.
Heel vaak komt voor naar nieuwe banden erop te hebben gelegd, dat het plaklood tijdens het remmen tegen de remklauw aankomt.
En dat veroorzaakt een brom/grom geluid.
Mocht je geen plaklood hebben, dan houdt deze tip op.

Enof, hebben ze tijdens de de + montage van de wielen iets geraakt bijv. de ankerplaat dat die tijdens het remmen tegen je remschijf/enof remklauw aankomt. zet hem anders even op de krik en kijk het even na.

Komt het geluid van voor of achter?

Energy saver, maakt helemaal geen geluid. deze banden staan in top 3 als beste comfort en geluidloos heid!

Geen plaklood dus dat kan het niet zijn. Zal morgen eens terug gaan naar het banden bedrijf met dit verhaal. Kan ie daar weer op de brug. Stukkie makkelijker dan zelf te krikken :)
Roffel Sound Addict

cas

kijk eens in je wielkast, t kunststof gedeelte... of hij niet aanloopt omdat je hogere banden hebt? bij het heftig remmen veer je natuurlijk wat in...  :eusa_angel:

crazychrisje

Ik zou er indd dan ook mee terug gaan, is toch belachelijk!
Weet zeker dat ze ergens tegen aan lopen, kan haast niet anders! hun hebben gewoon iets geraakt of verkeerd gedemonteerd.

Jan_D.

Citaat van: crazychrisje op 10-02-2011 19:06:31
Ik zou er indd dan ook mee terug gaan, is toch belachelijk!
Weet zeker dat ze ergens tegen aan lopen, kan haast niet anders! hun hebben gewoon iets geraakt of verkeerd gedemonteerd.

In de wielkuipen aan de voorkant zou ik zeggen.

GJV70

Citaat van: cas op 10-02-2011 19:03:04
kijk eens in je wielkast, t kunststof gedeelte... of hij niet aanloopt omdat je hogere banden hebt? bij het heftig remmen veer je natuurlijk wat in...  :eusa_angel:

Zo heftig rem ik niet hoor en er rijden er toch wel meer met deze maat rond? Maar zal eens checken!

Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Roffel Sound Addict

cas

nouja... ik vind mijn idee op zich ook plausibel. misschien dat de V al wat lager was dan normaal.en dan een band monteren die hoger is dan normaal.  je geeft zelf al aan, ingraven geluid . IN je binnenspatbord denk ik...  :-\ 

check het idd even. kan je dat uitsluiten  ;D 

ik denk ondertussen door voor zover dat kan  ;)

GJV70

Lager is hij zeker niet maar zal eens kijken straks! Nu met mijn vrouw de vakantie uitzoeken. Krijg moppers dat ik iedere keer iets er tussendoor doe! ;)
Roffel Sound Addict

cas

haha.... ja maar, 

je moet toch een goede auto hebben voor de booschappen en om op vakantie te gaan. Je kan hem ook naar de garage brengen, en dan 265,- onderzoekskosten aftikken en 4 nieuwe remschijven voor de hoofdprijs.

want na wat gelezen te hebben, een kromme ( toevallig nu ja) remschijf voor of OOK achter kan ook een brommend geluid geven schijnt. beter is als je nog de andere bandjes hebt. of even een wissel met iemand die geen geluid heeft.
voorlopig lekker de bal even bij de bandenboer neerleggen  ;D

Bouke

Ik herken je verhaal.Kijk eens naar je remblokken ook al zijn ze nieuw,bij mij waren ze na 5000km voor allemaal gebroken en dat gaf een brommend geluid.Ik was ook verbaasd maar het was wel ,ik had er toen bosch blokken in ,nu mevius dat gaat een stuk beter ;)