Automaatbak pijltje oranje knippert update 19-2-'11

Gestart door spidermonkey, 11-02-2011 13:06:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jacow

als de code "is niet geactiveerd" uit de test komt dan kan dat betekenen dat de
schakelstandsensor(pnp-switch) kapot is, hij zal dan vaak in noodloop springen en een oranje
knipperend lampje laten branden.
Je versnellingsbak is dan niet kapot en hoeft in dat geval niet vervangen te worden

groet,

Jacow

mehn

Ik denk dat je meer tests moet doen voordat je de PNP switch gaat vervangen.
Dit zou ook zomaar een solenoid kunnen zijn die niet werkt.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

spidermonkey

Citaat van: mehn op 11-02-2011 17:17:55
Ik denk dat je meer tests moet doen voordat je de PNP switch gaat vervangen.
Dit zou ook zomaar een solenoid kunnen zijn die niet werkt.


En welke test zou ik nog meer uit kunnen voeren?

Sorry voor al deze vragen maar ja ik moet het leren

jacow

Citaat van: mehn op 11-02-2011 17:17:55
Ik denk dat je meer tests moet doen voordat je de PNP switch gaat vervangen.
Dit zou ook zomaar een solenoid kunnen zijn die niet werkt.

Klopt, maar ervan uitgaande dat de km-stand hoog is, kun je de pnp-switch niet onvermeld laten.
Hij zou ook even kunnen kijken of het achteruitrijlicht is ingeschakeld tijdens het achteruitrijden.
Klinkt raar, maar vaak een symptoom van een kapotte pnp-switch.

groet,

Jacow

V70geRwin

Citaat van: spidermonkey op 11-02-2011 17:01:26
Citaat van: jacow op 11-02-2011 16:25:12
Vaak helpt het ook de PNP-switch te vervangen. Dat wil wel eens kapot gaan. Uitleg
hierover vind je hier op het forum.

groet en succes Jacow

Zal me daar eens in verdiepen. Weet nu dat de code staat voor
Overbrugging slipt of is niet geactiveerd

Leuk dat ik weet wat de code inhoud maar neemt niet weg dat is niet weet wat Overbrugging slipt of is niet geactiveerd betekend.


de overbrugging is de koppeling in je automaat die in de 2e, 3e en 4e versnelling zorgt voor een vaste verbinding tussen motor en wielen (afhankelijk van toerental, snelheid en stand gaspedaal). Dit rijdt fijner, geen slip en is zuiniger. Deze overbrugging of ook wel ;lock-up van de bak zit in je koppelomvormer.

google al geprobeerd?  :evil:

V70geRwin

Citaat van: spidermonkey op 11-02-2011 17:24:22
Citaat van: mehn op 11-02-2011 17:17:55
Ik denk dat je meer tests moet doen voordat je de PNP switch gaat vervangen.
Dit zou ook zomaar een solenoid kunnen zijn die niet werkt.


En welke test zou ik nog meer uit kunnen voeren?

Sorry voor al deze vragen maar ja ik moet het leren

Om te kijken of je PNP schakelaar kapot is kan je kijken: Het is een indicatie dat als je achteruitrijlichten niet meer aangaan als je in de achteruit schakelt dat je pnp minder wordt.

spidermonkey

#21
Ik ga hem morgen ff testen de achteruitrij lampjes. gok ook dat hij veel kilometers heeft want die 201.000 die er nu opstaat geloof ik niet.

En ik google mezelf suf en zoek ook veel op het forum. Maar door whiplash klachten kan ik me moeilijk concentreren en onthouden wat ik lees. Daarom heb ik ook een volvo gekocht om zo minmogenlijk hobbels in de weg te voelen en een goede zithouding

spidermonkey

Nou heb hem weer gereset en de auto op sportstand gelaten zo stand hij ook toen ik hem kocht. Nu een paar keer gereden vandaag en geen knipperent pijltje meer op het dashboard. Achteruit rij lampjes werken volgens mijn vriendin.

Soms doet de bak een beetje moeilijk met wegrijden na en tijd rijden en in D hoor ik een constante piep buiten de auto
en dat is nieuw. Als hij wat moeite heeft met wegrijden en geef extra gas dan gaat hij wel lijkt dan wel een brandend luchtje te ruiken. En er zit volgens mij teveel olie in de automaatbak olie staat 2 a 3cm voorbij max bij een koude motor

mehn

Als de auto met moeite wegrijdt en je geeft meer gas betekent dit dat er meer slip in de automaat optreedt. Dit is niet echt goed voor de bak, je frictiemateriaal verdwijnt op die manier vrij snel.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

spidermonkey

Dus neem aan dat er een andere bak ondermoet. Wat zijn hier zo'n beetje de kosten van + inbouw

Zou dit graag willen weten dan weet ik wat voor geld ik opzij moet gaan zetten

reneetje

Ik ben bang dat dit meer is als je aankoop bedrag van de 850  :-\
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

V70geRwin

Citaat van: spidermonkey op 12-02-2011 15:56:09
Nou heb hem weer gereset en de auto op sportstand gelaten zo stand hij ook toen ik hem kocht. Nu een paar keer gereden vandaag en geen knipperent pijltje meer op het dashboard. Achteruit rij lampjes werken volgens mijn vriendin.

Soms doet de bak een beetje moeilijk met wegrijden na en tijd rijden en in D hoor ik een constante piep buiten de auto
en dat is nieuw. Als hij wat moeite heeft met wegrijden en geef extra gas dan gaat hij wel lijkt dan wel een brandend luchtje te ruiken. En er zit volgens mij teveel olie in de automaatbak olie staat 2 a 3cm voorbij max bij een koude motor

Olie van de automaat bak peilen is anders dan olie van de motor:

-met draaiende motor
-eerst de hendel van de versnelling in elke versnelling 8 sec laten draaien, dus 8 seconden in iedere versnelling (voet op de rem).
-hendel in P zetten
-dan 2 minuten wachten
-dan olie pijlen (let op de warm en koud kant)

Het beste is peilen met warme olie na een goed lange rit zodat je zeker weet dat het heet is.

Teveel olie is altijd slecht, een beetje te weinig is minder erg!

V70geRwin

Citaat van: spidermonkey op 12-02-2011 18:00:48
Dus neem aan dat er een andere bak ondermoet. Wat zijn hier zo'n beetje de kosten van + inbouw

Zou dit graag willen weten dan weet ik wat voor geld ik opzij moet gaan zetten

eerst ff blijven zoeken naar de oorzaak hoor, t slechte nieuws kan wellicht nog beter worden...

mehn

Ik weet niet wat een automaat voor een 20v uit 1992 kost.

Die van een T-5 uit 1995 kost bij de dealer (exclusief montage) ongeveer € 3000 en die van een V70 TDI uit 1999 ongeveer € 3700.
Als je m laat reviseren moet je op zo'n € 2500 rekenen inclusief montage.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

V70geRwin

Citaat van: mehn op 12-02-2011 18:21:23
Ik weet niet wat een automaat voor een 20v uit 1992 kost.

Die van een T-5 uit 1995 kost bij de dealer (exclusief montage) ongeveer € 3000 en die van een V70 TDI uit 1999 ongeveer € 3700.
Als je m laat reviseren moet je op zo'n € 2500 rekenen inclusief montage.

en een ruilbak...?