spanrol en/of spanrolspanner vervangen?

Gestart door scapa, 14-02-2011 22:31:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

scapa

Medeforummers, dieselaars,

Ik heb een droge hoge piep bij stationair toerental.
Volgens een garagist moet de spanrol en de spanrolspanner vervangen worden.
Het betreft degene bij riem die eerst zichtbaar is en de dynamo aandrijft.
Dat gaat zo'n 270 euro kosten!

Het lijkt echter logischerwijs dat de piep alleen komt door versleten lagers van de spanrol.
Volgens de garagist is deze niet los te vervangen?!

Het forum doorgespit zonder afdoende antwoord.
Wie weet of de spanrol (zonder spanner) te vervangen is?

Gr
JanPiet

thuur

De rol is los te vervangen. Het kost je echter zoveel moeite dat je beter de complete spanner kunt vervangen.


Gr 8)

RRRRR_Ramon

De spanrol is 1 onderdeel. Het vervangen is goed zelf te doen.

Ik betaalde er €121,50 voor. De meelooprol kost €40,20 en de riem €25,90. Alles ex. BTW

Als die €270,- inclusief BTW en montage is dan valt dat best mee.

Mijn auto had tot zaterdag ook dat irritante piepje, alles vervangen en het gepiep was weg.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

scapa

De garage waarbij ik het navroeg heeft het alleen over de complete spanner incl. spanrol. Zij hebben niet gesproken over een meelooprol en een riem!

Dat komt er dan nog bij dus?

Ik heb ook nog de Volvogarage benaderd met dezelfde vraag. Zij gaan inderdaad ook uit van het vervangen van de spanner/spanrol/ meelooprol en riem. Volvo begroot de reparatie op 345 euro.

Maar ja..verdikkeme, het hele riemgebeuren is plm een jaar geleden vervangen.

Kan het ding trouwens vastlopen? Het geluid wordt steeds heviger!

RRRRR_Ramon

Het lager kan uitelkaar vallen als het heel erg versleten is. Vastlopen kan ook nog. In beide gevallen zal je riem breken/eraf lopen en is er geen aandrijving meer voor de airco, stuurbekrachtiging en de dynamo.

In het ergste geval zorgt riembreuk en het uiteenvallen van het lager ook nog voor verdere schade aan de distributiekap of de distributie zelf. Je moet er niet aan denken wat er dan kan gebeuren.  :-\

Ik vind €345,- wel erg veel. Ik was met het vervangen van de 3 onderdelen iets meer dan een half uur kwijt.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

francois

345 vind ik ook erg duur

rol 40 euro
riem 25 euro
spanner 65 euro
alles bij brezam en nog zonder korting van 20 procent


moet je het wel zelf doen

grfr

elianmars

Ik heb ook zelf de spanner vervangen en dat was goed te doen.

scapa

Klinkt veelbelovend om evt zelf te doen. Lijkt me interessant ook.

Ik ben niet helemaal onhandig :-\. Maaruh..weet iemand waar ik informatie kan vinden hoe te werk te gaan?

Gr
JP

elianmars




De spanner zit met twee inbusbouten vast. Ik weet alleen niet (meer) welke maat dat is.

mehn

Citaat van: elianmars op 17-02-2011 00:01:54
De spanner zit met twee inbusbouten vast. Ik weet alleen niet (meer) welke maat dat is.

Inbus 8

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

scapa

Mannen, duidelijker kan niet! :eusa_clap:
Mijn dank is groot. Ik ga er binnenkort mee aan de slag.

Gr
JanPiet

Ewout Schalkwijk

Let dan ook heel goed op bij het terugplaatsen van de nieuwe spanner dat de motorsteun op de goede plek zit. Als je dat niet doet, dan loopt de riem niet volledig onder de spanner door. Da's niet dramatisch, maar wel slordig. :eusa_whistle:

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

scapa

Ehhm....motorsteun, zit die in de buurt dan?

V70 classic

Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Ewout Schalkwijk

Motorsteun is een beetje ongelukkig gekozen woord, het is een haak/heisoog waarmee de motor uit de auto kan worden getild. Dus kijk eerst even of de rol helemaal over de riem loopt, want dan zit die haak goed.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein