Remblokken en schijven - kopervet waar?

Gestart door TTT242, 19-04-2004 16:30:31

Vorige topic - Volgende topic

TTT242

Gisteren nog even naar voorste remschijven gekeken en er zijn barstjes te zien lopend van buiten naar de as van de schijf. hoogtijd om ze te vervangen. Dat loskrijgen zal geen probleem zijn. Maar welke onderdelen moet ik goed schoon maken( stalen borstel?) en insmeren met kopervet?
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

s©ub@

kopervet alleen op de achterzijde van de remblok

stalenborstel: als je de schijven vervangt hoef je de schijfrand er dus niet meer af te poetsen ;)

suc6
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Oele

Wat ik doe is het volgende:

De halve puntjes zijn Nice to Have...

1. Alles demonteren, metalen armen die je los moet maken met 2 bouten (geen idee hoe die heten) goed schoonkrabben
2. As (hihi, heeft ook vast een mooie naam) waar schijf af komt goed schoonkrabben met staalborstel
3. Insmeren met vaseline voorkomt plakken van schijf
4. Schijf plaatsen
5. borg boutje mooi schoon maken en monteren
5.5 Sommige schuren de blokken een beetje op en slijpen een randje van de zijkant af
6. Remblokken aan achterzijde insmeren maar ook een beetje op de zijkant waar die in die metalen armen valt insmeren, gaat ie lekker heen en weer
6.5. Metalen klem op blok beetje naar buiten duwen zodat ie lekker strak in de zuiger komt, voorkomt gepiep
7 Alles monteren, veertje terug en .....
7.5 Als je toch de wielen eraf hebt, gelijk de binnen kant van de alu velgen schoonschuren met schuurpapier

Niet gelijk hard gaan remmen, zoals ik, kun je weer nieuwe schijven halen of afdraaien, zijn ze meteen weer krom door de hitte!!!!!!

Laat ze 500 km wennen aan de auto!!!!! Voordat je echt gaat uitproberen.

Succes!

VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

TTT242

RS2000

Hoi Oele

Hier een klein lesje:
puntje 1 das het remjuk
puntje 2 das de naaf, kun je ook met kopervet in smeren
puntje 6 eigenlijk alle contactvlakken behalve die met de schijf in smeren met kopervet

o ja ik bedoel dit niet lullig hoor, zie het maar als een aanvulling op jou prima uitleg.

En met dat schuurpapier bedoel je wel het centreer gedeelte van de velg. En niet de velg zelf mag ik hopen.

Groetjes,
Marco

Oele

Dankjewel!

Hihi en dat voor een paar kantoorhandjes...

Kwam ook voor puntje 1 nog het bracket tegen, is dat een ander woord voor remjuk?

VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

TTT242

lollig jongens,
Ze staan erop, het is in feite een simpel klusje, ALS JE ALLES LOSKRIJGT!!!!!!!
Het viel allemaal nog redelijk goed mee, enkel de schijven loskrijgen met die 2 bouten was wat moeilijker. Heb toen wat gereedschap met langere hefboom gehaald bij buurman want die bouten zaten muurvast. Al bij al toch tevreden, alles werkt terug goed en nu voorzichtig inrijden.
Achteraan gaan we hetzelfde nog eens herhalen, maar dan komt  er nog een moeilijkheid bij, de blokjes van de handrem moeten ook vervangen  worden en de handrem moet natuurlijk ook in de middenconsole geregeld worden. Is dat een gemakkelijk klusje? Welke sleutel heb ik nodig voor de handrem af te stellen in middenconsole? een soort van stervormige sleutel dacht ik.
Anders vervang ik alleen de blokken en schijven achteraan en de handrem dan voor de dealer.

855-Champagne

Vergeet niet bij het wegrijden om eerst even op de rem te trappen om weer  wat druk op te bouwen.

Sem

Mag ik nog een tipje proberen te geven?
Bij ABS remsystemen gebruik ik NOOIT koperfet!
Het kan namelijk gebeuren dat het "koper' de sensor van de ABS in storing helpt.
Voor ABS remsystemen is dan ook een speciaal middel.
Bijvoorbeeld "keramisch remmenvet"

Wat je ook NOOIT moet doen is als je de schijven gaat vernieuwen kopervet of iets dergekijks tussen de schijf en de naaf spuiten/smeren..!!!
Hij gaat daarna inderdaad wel makkelijk los, maar dat moet dan ook, omdat ze wederom krom zijn.
Door het vet wat er tussen zit kunnen de schijven NIET optimaal hun warmte kwijt en krijg je dus warmte verschil.
Dat resulteerd in kromme schijven.
Gewoon heel goed schoon maken en NIETS er tussen.

Thats is.  Sembo

george

Citaat van: Oele op 19-04-2004 19:58:36
Wat ik doe is het volgende:

7.5 Als je toch de wielen eraf hebt, gelijk de binnen kant van de alu velgen schoonschuren met schuurpapier

Succes!

:o ???Oei, Oei ??? :o
Niet doen, dan gaan ze juist naar de teelballen.
Velgen reiniger en blanke tectyl ;)
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

Oele

Jee, kopervet tussen de naaf en de schijft, nooit gedacht dat dat kromme schijven zou kunnen veroorzaken, heb je met vaseline het zelfde probleem??? Is echt een tip van een volvo monteur hoor...

En die kopervet, was bij de sleuteldag inderdaad niet aanwezig, een of ander zwart goedje, dat zal dan wel de keramische .... zijn.

Ik zal de volgende keer zeker niks meer opsmeren tussen naaf en schijf, hebben we nu alles gehad, of valt er nog meer over te zeggen?

Sem

Helaas geen Volvo monteur, maar een ander merk. (Maakt onderstellen voor nieuwe S40 en V50... ra ra ra..) ;)
Vaseline lijkt me ook niet goed, maar het probleem van kopervet is dat het bestand is tegen heeeeele hoge themperaturen.
Schijf word dus warm > kopervet niet > naaf kan warmte NIET afvoeren.
Zonder het vet kan de schijf dus mooie z'n warmte afvoeren aan de naaf.

Probeer het eens!  
Vr,gr. Sembo

Zippo

Daar heb ik nog nooit van gehoord(kopervet op de naaf spuiten veroorzaakt kromme schijven), kromme schijven krijg je toch van te hard remmen en de rem vast houden bij stoplichten als ze nog warm zijn.? En als je schijven te dun zijn......
Ook al een paar keer meegemaakt dat je de schijf niet gelijk 'aan haald' t.o.v de velg. Na verloop van tijd is de schijf ook krom!

Sembo ik weet niet waar jij de kopervet op/aan smeert maar de ABS-sensoren zitten aan de achterzijde van een 850, dus die kun je NOOIT raken!!
Normaal gesproken smeer je 't aan de remblokken en de zijkanten daarvan, en dan monteren. En natuurlijk aan de remblok(houder) die je vooraf eraf haald. En schoonmaakt met een staalborstel, en dan wat kopervet erop doen voor je alles monteert........ ;)

Maar misschien heb jij hier andere ervaringen mee ???

Zippo

855-Champagne

Ja ik smeer ook gewoon kopervet op de blokken en de zuiger van de remklauw, dus ABS krans  ??? ??? kweet niet hoor.

Sem

Klopt Zippo.
Bij een 850 zal je het probleem van het ABS gebeuren niet gebeuren denk ik, maar er zijn auto's waar de ABS ring en sensor erg dicht bij de remmetjes in de buurt zit.
Vooral bij trommels, maar daar heeft een 850 natuurlijk geen last van. (op de handrem na dan..)
Bij een Focus bijv. zit de senor naar de naaf gemonteerd en als je dan lekker met koperspray ff de boel gaar smeren krijg je een hoop soris.

Wat kromme schijven betreft... Ik heb het zelf gelukkig nog niet gehad, maar je leert natuurlijk van elkaar.
We worden niet geboren met onze ervaringen. (heb terminste nog geen baby's in de werkplaats zien lopen! ;))
Ik dach eerst ook..."Waar hebben ze het over..? Kromme schijven door kopervet? Ja hoor... >:("
Toch ben ik van gedachten veranderd en ik vind de theorie ook helemaal terecht..., niet dan? Denk er maar over na! :)
Als je alles op een rijtje zet klopt het echt.

Sembo