AT of MT

Gestart door Red Devil, 22-02-2011 17:38:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Red Devil

Ik moet mijn leaseauto inleveren in verband met een jobwissel. Nu vind ik dat niet erg omdat het een goede reden is om een volvo te kopen. Ik heb er een aantal op het oog, waaronder ook automaten.

Nu vraag ik mij af wat langer mee gaat AT of MT en waar moet ik bij een At evt. op leten.

Gr.
Ted

-D©©©L-

Naar wel type/bouwjaar volvo gaat je belangstelling uit ?

Red Devil

Bij voorkeur S/V70 TDI / 2.5D tussen 1997 en 1999

Sbv

Ga je veel rijden? en dan met name files etc, dan zou ik zelf voor automaat gaan

Red Devil

Ik ga zo'n 40.000 per jaar rijden en iedere dag wel even in de file. De auto's die ik in gedachten heb, hebben allemaal ongeveer 350k of iets meer gereden. Alle problemen die ik op het forum tegen kom, zitten in de buurt van die km-stand.
vandaar ook de vraag.

Gr.
ted

rpakuypers

AT en chippen lijkt eerder niet goed dan wel goed te gaan. Wellicht dat je dat ook meeneemt bij je keuze. Automaat en diesel is absoluut heerlijk (spreek uit ervaring), maar ik heb bewust voor een V70 TDI gekozen met MT omdat ik hem binnenkort laat chippen. Daarbij komt dat ik zomerdag op de N-wegen met de CC aan ongeveer 4 liter per 100 verbruik (volgens de ingevoerde gegevens bij spritmonitor.de). Dat haal je met de AT echt niet. Nadeel is wel dat ik binnenkort de koppelingsmikmak moet vervangen ............

Groet,
Roger

Red Devil

Maar is het niet zo dat een MT langer mee gaat dan een AT?
Of is dat onzin?

Gr.
Ted

rpakuypers

Citaat van: Red Devil op 22-02-2011 21:58:17
Maar is het niet zo dat een MT langer mee gaat dan een AT?
Of is dat onzin?

Gr.
Ted

Alles valt en staat met het gebruik en het onderhoud. Ik heb vaker gelezen dat de AT-bakken bij de 850/S/V70 niet meer de kwaliteit hebben zoals de Aisin-Warner of de ZF-bakken van de 700 en 900 serie. Die gaan met gemak 500.000 km mee. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Groet,
Roger

Marc O.

Citaat van: rpakuypers op 22-02-2011 22:06:27
Citaat van: Red Devil op 22-02-2011 21:58:17
Maar is het niet zo dat een MT langer mee gaat dan een AT?
Of is dat onzin?

Gr.
Ted

Alles valt en staat met het gebruik en het onderhoud. Ik heb vaker gelezen dat de AT-bakken bij de 850/S/V70 niet meer de kwaliteit hebben zoals de Aisin-Warner of de ZF-bakken van de 700 en 900 serie. Die gaan met gemak 500.000 km mee. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Groet,
Roger

De ZF bakken in de 7/900 serie gaan zéker géén 500.000km mee. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk ;D
AW bakken waren daarentegen idd niet stuk te krijgen (idem qua uitzonderingen).
;)
...The Nile isn't just a river in Africa...

LPGLE

Citaat van: Marc O. op 22-02-2011 22:08:44
AW bakken ;)



wat is een AW bak , welke voertuigen zit deze ?

Marc O.

Citaat van: LPGLE op 22-02-2011 22:14:19
Citaat van: Marc O. op 22-02-2011 22:08:44
AW bakken ;)



wat is een AW bak , welke voertuigen zit deze ?

Aisin Warner, is een Japanse producent. Hun bakken zitten o.a. in de 850 (maar dus ook in de 7/900 serie).
...The Nile isn't just a river in Africa...

rpakuypers

Citaat van: Marc O. op 22-02-2011 22:08:44
Citaat van: rpakuypers op 22-02-2011 22:06:27
Citaat van: Red Devil op 22-02-2011 21:58:17
Maar is het niet zo dat een MT langer mee gaat dan een AT?
Of is dat onzin?

Gr.
Ted

Alles valt en staat met het gebruik en het onderhoud. Ik heb vaker gelezen dat de AT-bakken bij de 850/S/V70 niet meer de kwaliteit hebben zoals de Aisin-Warner of de ZF-bakken van de 700 en 900 serie. Die gaan met gemak 500.000 km mee. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Groet,
Roger

De ZF bakken in de 7/900 serie gaan zéker géén 500.000km mee. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk ;D
AW bakken waren daarentegen idd niet stuk te krijgen (idem qua uitzonderingen).
;)

Dat de ZF-bakken zwakker zouden zijn hoor ik vaker, maar die ervaring heb ik echter niet. Mijn ervaring was dat ze beiden goed zijn en ik heb diverse Volvo's gehad met automaat. Ze zijn in ieder geval degelijker dan de AT van de 850 en X70, dat wel. Maar zo hoor je ook vaak dat de LT-diesels "prut" zijn terwijl er genoeg zijn met een hoge kilometerstand. Het blijft een kwestie van gebruik en onderhoud en natuurlijk worden op vrijdagmiddag en maandagochtend ook automaatbakken en lt-motoren gebouwd ........

Groet,
Roger

rpakuypers

Citaat van: Marc O. op 22-02-2011 22:08:44
Citaat van: rpakuypers op 22-02-2011 22:06:27
Citaat van: Red Devil op 22-02-2011 21:58:17
Maar is het niet zo dat een MT langer mee gaat dan een AT?
Of is dat onzin?

Gr.
Ted

Alles valt en staat met het gebruik en het onderhoud. Ik heb vaker gelezen dat de AT-bakken bij de 850/S/V70 niet meer de kwaliteit hebben zoals de Aisin-Warner of de ZF-bakken van de 700 en 900 serie. Die gaan met gemak 500.000 km mee. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Groet,
Roger

De ZF bakken in de 7/900 serie gaan zéker géén 500.000km mee. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk ;D
AW bakken waren daarentegen idd niet stuk te krijgen (idem qua uitzonderingen).
;)

Maar waarom gaan de AW-bakken in de 850 en de X70 dan wel stuk ?

Groet,
Roger

jgvdv

omdat er nooit olie ververst word met zeef. en dat ze te heet worden (een goede koeler is een must ..)
760 2.3 FB 1986 Turbo Amerikaan

reneetje

Toch hoor je maar weinig tot zelden dat er een MT bak sneuvelt , daarin tegen overlijd er her en der nog wel regelmatig een AT bak......... :-\

Maar bij de MT zal je zo rond de 2,5 ton je koppelingsplaat/drukgroep moeten vervangen...wat altijd nog stukken goedkoper is dan een AT revisie..........
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)