Waar zit de lambdasonde stekker?

Gestart door haya, 21-04-2004 07:24:20

Vorige topic - Volgende topic

haya

Al meer dan twee maanden rijdt mijn auto ('96 2.5 10V LPi) niet zoals het moet: onregelmatig lopen (kleine schokjes bij constante snelheid) en soms bokken bij accelereren.
Zowat alle componenten van de ontsteking zijn vervangen, zonder resultaat, en onlangs is de auto bij Mesman en Vialle geweest waar een druksensor is vervangen en de LPe software is aangepast. Nog steeds zonder resultaat.

Gisteren met Vialle gebeld en ik kreeg het advies om de lambdasonde eens uit te schakelen omdat mogelijk de lambdaregeling buiten de normen valt waardoor de motor af en toe te arm of te rijk kan staan, hetgeen de onregelmatige loop zou kunnen verklaren.

Mijn vraag is: welke stekker moet ik hiervoor los maken?

Bedankt,
Haya.

Peth©oni

stekker zit op het uitlaatspruitstuk, en kun je zo los halen.... gevolg is wel dat je lampje blijft branden en wellicht ook je mangement hier op gaat afstemmen.... en of dat goed is????

haya

Dank je, Pethconi

Citaat van: Pethconi op 21-04-2004 07:43:30
.... en of dat goed is????

Die gedachte had ik ook, maar volgens Vialle betekent geen lambdasonde gewoon geen terugkoppeling meer en dus een constant mengsel. Zou volgens hen geen problemen mogen geven.
En als het niet goed gaat is de stekker er zo weer ingestoken.

Ik ben tot veel experimenten bereid nu de radeloosheid steeds dichterbij komt.

Peth©oni

Citaat van: haya op 21-04-2004 07:56:15
Dank je, Pethconi

.... en of dat goed is????
Ik ben tot veel experimenten bereid nu de radeloosheid steeds dichterbij komt.

;D..... suc6 dan maar.

ps ik zou ook ff de zoekfunctie gebruiken, er zijn enkele ervaringen met rijden zonder labdasonde sensor......  ;)

Ro

De lambda sonde geeft een (pulserende) waarde af tussen de 0 en 1 volt als ie werkt. Als de ECU geen sonde 'ziet' (stuk, afwezig, stekker los) neemt de ECU een waarde van .480 volt aan en gaat het check engine/lambda lampje branden. Code was 232 - lean fuel mix on idle. Zelf heb ik hier een maand of 6 mee gereden zonder merkbare invloed. Op amerikaanse boards heb ik echter wel eens anders gelezen. (cat stuk etc)

Overigens: de bedrading luistert erg nauw omdat de referentie lucht bij de stekker vandaan komt en via de draad naar de sonde gaat.

haya

stekker zit op het uitlaatspruitstuk

Ik heb net even de motorkap open gehad en kon hem zo gauw niet vinden. Kan ik er van bovenaf bij of moet ik onder de auto zijn?

haya

Al lezend over de werking van de lambdaregeling zie ik dat er vaak sprake is van:
een lambdasonde
een voorste O2 sensor
en een achterste O2 sensor.
Omdat ik maar niet kan achterhalen wat het verschil tussen die drie dingen is, vraag ik het hier even:

Wat is het verschil tussen die drie dingen?

Bedankt,
Haya

Peth©oni

Citaat van: haya op 21-04-2004 14:11:10
stekker zit op het uitlaatspruitstuk

Ik heb net even de motorkap open gehad en kon hem zo gauw niet vinden. Kan ik er van bovenaf bij of moet ik onder de auto zijn?

Onder is toch het beste.....

Zippo

855-Champagne

Heb je al naar de LMM gekeken misschien zit daar de fout.

baxie

Citaat van: haya op 21-04-2004 14:12:47

Al lezend over de werking van de lambdaregeling zie ik dat er vaak sprake is van:
een lambdasonde
een voorste O2 sensor
en een achterste O2 sensor.
Omdat ik maar niet kan achterhalen wat het verschil tussen die drie dingen is, vraag ik het hier even:

Wat is het verschil tussen die drie dingen?

Bedankt,
Haya

Een O2 sensor is een andere benaming voor een lambda sonde.
'Vroeger' had men 1 O2/lambda sonde maar tegenwoordig met de strenge milieu eisen zitten er 2 op.
Voorste O2 sensor :  Voor de kat.
Achterse O2 sensor: Na de kat.

haya

Citaat van: 855-Champagne op 21-04-2004 19:49:31
Heb je al naar de LMM gekeken misschien zit daar de fout.

Na wat rondsnuffelen op het forum was dat ook al bij me opgekomen maar voor zover ik er verstand van heb kan ik geen LMM vinden. In vergelijking met bv. een 20-klepper zit er in de dikke slang die naar de luchtfilterbox gaat bij mij maar een kelin sensortje (kennelijk iets van een temperatuursensor), in tegenstelling tot een groot plastic blok bij de 20-klepper.

Hoe dan ook, voor de zekerheid heb ik dat dingetje maar venieuwd.

haya

Citaat van: Ludo op 21-04-2004 20:32:22
zijn de foutcode(s) ook al eens uitgelezen.  ???

Ja, de auto heeft al eens een hele dag bij volvo gestaan. Foutcodes uitgelezen (waren er niet), proefgereden en ik weet niet wat ze nog meer gedaan hebben: geen resultaat.

haya

Citaat van: Zippo op 21-04-2004 19:04:35
Hier staat iets meer info.
Succes.

Dank je.

1) Volgens Bay13 zouden er 2 connectors moeten zitten voor 2 O2 sensors (bedankt voor de uitleg Baxie). Ik heb er maar 1: alleen de zwarte, niet de grijze. Ik heb onder de auto gekeken en zie achter de kat ook geen sensor. Mijn auto is een 96-er 2.5 10V.

2) Ik heb inderdaad daar de connector losgemaakt: TOTAAL GEEN VERSCHIL!!
De auto rijdt precies hetzelfde en er gaat geen enkel lampje op het dashboard branden (en ja, alle lampjes werken nog).

Ik snap er niets meer van.

Haya

Peth©oni

Kijk ook even of je lucht toevoer goed is, de motor op gas moet geen "aangereden lucht" krijgen maar moet dat zelf aanzuigen, maar wel met de mondig bij de grill naar beneden gericht....

Heeft mij ook een voor problemen gezorgd, toen dat goed zat, was het weg......