Zelf velgen opknappen + spuiten (kleuradvies)

Gestart door Waltie, 24-02-2011 11:01:09

Vorige topic - Volgende topic

Waltie

Dat ziet er goed uit!!!
Als je de stoeprandschade zo goed wilt weg krijgen, moet je wel echt je banden eraf halen. Dat was niet mijn eerst intentie van het opknappen van de velgen. Ze moesten er gewoon weer fris uitzien.

Het is wel een goede tip om de plamuur in meerdere lagen op te brengen, want ik zie bij mij dat het op sommige plekken de plamuur wat ingezakt is.
Weer wat ervaring voor de volgende keer.

rpakuypers

Banden laat ik altijd eraf halen want dan kun je ook beter de randen bijwerken. Ik was ook zeer content met het resultaat en mijn huidige velgen hebben voor de zomervakantie een mooi donkere kleur. Als met als was ik ongeveer 10,00 euro per velg kwijt en wel de nodige uurtjes vrije tijd, maar des te meer voldoening. Ik spuit er in ieder geval geen blanke lak meer op want dat is bijwerken echt een eitje. Poedercoaten is natuurlijk bijzonder strak, maar voor je het weet schaaf je weer ergens langs en dan is het balen. En doe je het zelf niet ........... dan is er wel een partner die het voor je doet  :P

Groet,
Roger

jrkalf

Ziet er netjes uit.
1 vraag die bij me blijft steken is hoe je de band er omlegt zonder dat je het zwakke plamuur beschadigd...
Heb je daar wat meer uitleg over, of heb ik daar totaaal overheen gelezen?
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

rpakuypers

Citaat van: jrkalf op 26-02-2011 00:26:47
Ziet er netjes uit.
1 vraag die bij me blijft steken is hoe je de band er omlegt zonder dat je het zwakke plamuur beschadigd...

De meeste schade zit niet aan de buitenkant van de rand maar "op" de rand. Als banden erop gezet worden met de machine dan zie je dat er een kleine afstand is tussen het ijzeren deel van de machine en de velg. Je hoeft niet bang te zijn dat de plamuur eraf spat want als dat wel zo zou zijn dan zouden je vers gecoate velgen ook beschadigd raken. Ik heb het nog niet meegemaakt dat een van mijn velgen werd beschadigd bij het opzetten van de band.

Ook zou er sprake zijn van zwakke plamuur als je het in 1 keer dik opbrengt waardoor het niet goed kan uitharden en dat voorkom je door meerdere dunne laagjes aan te brengen zodat het tussentijds de tijd heeft om uit te harden.

Groet,
Roger

arjen850

Citaat van: rpakuypers op 26-02-2011 00:32:05
Citaat van: jrkalf op 26-02-2011 00:26:47
Ziet er netjes uit.

De meeste schade zit niet aan de buitenkant van de rand maar "op" de rand. Als banden erop gezet worden met de machine dan zie je dat er een kleine afstand is tussen het ijzeren deel van de machine en de velg. Je hoeft niet bang te zijn dat de plamuur eraf spat want als dat wel zo zou zijn dan zouden je vers gecoate velgen ook beschadigd raken. Ik heb het nog niet meegemaakt dat een van mijn velgen werd beschadigd bij het opzetten van de band.

Ook zou er sprake zijn van zwakke plamuur als je het in 1 keer dik opbrengt waardoor het niet goed kan uitharden en dat voorkom je door meerdere dunne laagjes aan te brengen zodat het tussentijds de tijd heeft om uit te harden.

Groet,
Roger

De eerste de beste knuppel die bij velgen die ik heb opgeknapt een ijzeren bek op zijn banden machine gebruikt, krijgt van mij een oplawaaier onder zijn neus.. Bij een beetje bedrijf hebben ze een speciaal voor aluminium velgen geschikt apparaat staan.. Deze heeft zowel de klemmen als de bek van kuststof.. Maar zelfs dan vraagt het bij sommige velgen een ervaren hand om ze zonder enige schade te monteren..

@®-

Citaat van: )()()sT ;D ;D op 24-02-2011 13:46:53
Ik dacht dat de 51084 dus die lichtere is....
Kun je zo zien bij Motip btw.

Let wel, volgens mij is die lak niet zo hard als 2k, dus ik hoop dat mijn Comets "heel" blijven bij bv. een bandwissel...

Ludo heeft zijn Titans in die donkere Motip dacht ik.
als je banden boer een beetje apparatuur heeft gaat het gewoon goed bij de bandenwissel.
Vergeet natuurlijk ook niet dat je velgen door een prof is gedaan  ;D  ;D  ;D

BenC70ES

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

tackle

Citaat van: arjen850 op 24-02-2011 13:51:07
Poeder coaten is wel duurder, maar het zit er dan ook wel knetter hard op ;) En derhalve blijft het veel langer mooi..

en als je al ietwat ingevreten alu corrosie hebt, blijf je dat bij poedercoaten altijd zien, bij plamuren en spuiten weer niet. Ieder nadeel hep ze voordeel.

The Volvoboy

Ga binnenkort ook eens aan de slag. Eerst een setje Perfo's kopen, bandjes eraf en lekker spuiten ;)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

henry classic v70

Citaat van: tackle op 28-02-2011 11:08:05
Citaat van: arjen850 op 24-02-2011 13:51:07
Poeder coaten is wel duurder, maar het zit er dan ook wel knetter hard op ;) En derhalve blijft het veel langer mooi..

en als je al ietwat ingevreten alu corrosie hebt, blijf je dat bij poedercoaten altijd zien, bij plamuren en spuiten weer niet. Ieder nadeel hep ze voordeel.

Alleen diep ingevreten plekken blijven zichtbaar, oppervlakkige corrosie is na het stralen van de velgen niet of nauwelijks meer zichtbaar (dat is mijn ervaring met velgen poedercoaten bijv. in Heerde bij M-ring coating)
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

san

Ben bezig om een set Propus velgen onderhanden te nemen,zit alleen in dubio qua kleur om te spuiten. Ik heb een aantal kleuren in gedachten...
matzwart
Motip 51084 (antraciet-grijs)
of de gewone Motip wheelspray
Kleur van de auto is Maya Gold.
Foto's volgen..

hertogjan6

oude update van de columba velgen winterset.

geschuurd:

resultaat zonder blanke lak:

resultaat met blanke lak:

verschil:

resultaat!

voor

na
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

hertogjan6

setje 2