gloeiplugkabel

Gestart door Ewout Schalkwijk, 28-02-2011 08:38:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Taranis

Ah, ik snap nu (denk ik) wat je bedoelt. Als je de weerstand meet tussen het begin van de gloeibrugkabel en 1 van de 5 koppen, meet je dan weerstand oneindig? Want dan zit er gewoon kabelbreuk in de bestaande kabel...

Beweeg de kabel ook eens een beetje en kijk of je dan iets anders meet. Als je continu weerstand nul in de bestaande kabel meet, dan is je kabel inderdaad goed en moet je 't elders zoeken. Bijvoorbeeld het relais, maar kijk ook even hoe goed de kop over de gloeibougie zit. Ik dacht bij mijn oude V70 ook dat ze goed zaten en bleek dus niet zo te zijn. Vandaar dat ik een nieuwe gloeibrug had gekocht (en niet meer gemonteerd).

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Dirk342 op 11-03-2011 18:53:32
Even hardop proberen te denken (heel gevaarlijk, ik weet het).  Volgens mij is de rode de accukabel en zou je op contact continu + moeten meten, dus 12V.  De roodwitte gaat meen ik naar de gloeibougies toe en met contact uit zou je, als je je multimeter op doormeten zet een signaal moeten krijgen met het ene pennetje op de gloeibougies en het andere pennetje op het contact bij het relais.  Ik twijfel nu alleen of ik de kleurcodes uit mijn hoofd juist zeg.

Vergis je overigens niet, de relais van dit type sneuvelen vaak. En dan is het ook meteen gebeurt met het gloeien.

Nou zie ik twee rood/witte kabels op de foto. De ene zichtbaar gezekerd de andere niet. Op geen enkele draad meet ik contact richting de brug. Nou heb ik alleen fijn electronische voelertje voor m'n multimeter en prikken die niet goed door de eventuele corrosie heen. Hoewel ze erg scherp zijn. Ik ga nog eens kijken. Overigens verwacht ik dit soort info in Vadis te kunnen vinden, maar daar ben ik nog zo goed als blind in.


Ewøut

P.S. Hoe moeilijk moet het zijn vraag je je dan af, ben alleen bang om iets stuk te maken, waardoor morgen of maandag m'n auto niet wil starten...
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

 :eusa_wall:
Citaat van: Taranis op 11-03-2011 19:20:37
Ah, ik snap nu (denk ik) wat je bedoelt. Als je de weerstand meet tussen het begin van de gloeibrugkabel en 1 van de 5 koppen, meet je dan weerstand oneindig? Want dan zit er gewoon kabelbreuk in de bestaande kabel...

Beweeg de kabel ook eens een beetje en kijk of je dan iets anders meet. Als je continu weerstand nul in de bestaande kabel meet, dan is je kabel inderdaad goed en moet je 't elders zoeken. Bijvoorbeeld het relais, maar kijk ook even hoe goed de kop over de gloeibougie zit. Ik dacht bij mijn oude V70 ook dat ze goed zaten en bleek dus niet zo te zijn. Vandaar dat ik een nieuwe gloeibrug had gekocht (en niet meer gemonteerd).

Misschien moest ik gewoon vragen: op welke aansluiting van het relais moet ik de kontaktbrug aansluiten? En dan zou het antwoord waarschijnlijk zijn: Op de plek van de rode kabel op de foto. Maar dan brengt het verhaal van Dirk me weer aan het twijfelen. En waarom zitte er twee rood/wiite kabels aan? 1 naar de accu en de andere dan???

Ik ga zo m'n vroeuw vragen om het kontakt aan te zetten als ik de multimeter gebruik om zeker te weten welke de plus is.

Groeten van de 'onzekere zeikerd'. :eusa_wall:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Het is 12V dus je hoeft niet heel bang te zijn om geweldige vonken te trekken ;)

De ene is de + en de andere is heel verrassend de -

En er is niets mis met vragen stellen, beter een keer teveel vragen dan te weinig :)

Ewout Schalkwijk

Nou, ik ben er achter dat de rood/witte draad bovenaan, die direct op de zekering staat de constante plus is. Waarvoor daar altijd spanning op staat is mij niet duidelijk.
Dan gok ik er toch maar op dat die dikke rode inderdaad die is die naar de gloeibougies gaat. Waar die 'andere' rood/witte voor is, weet ik nog steeds niet.
En waarom ik nog steeds niet kan meten op die kabel ook niet. Morgen maar gewoon aansluiten en kijken of die gewoon start. Is makkelijk testen, want het vriest.

Ewøut

Morgen ook nog proberen om de motorsteun distrizijde te vervangen. volgen mij is dat nog makkelijker. :eusa_whistle:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Robinjo

Hallo Ewout,

Vergis je niet, het relais wat je op de foto laat zien is het relais van de 3 gloeistiften van de koelvloeistof voorverwarming.... het relais van de 5 gloeistiften van de verbrandingskamers zit lv in de zekeringkast, deze wordt door de temperatuursensor en motorecu aangestuurd...... De draad die op de oude contactbrug zit loopt door naar onder bij de radiateur, gewoon even volgen en de nieuwe draad eraan solderen.

Groeten Rob.

Ewout Schalkwijk

Oei, da's goed om te weten.... Had bijna de kniptang erin gezet....Vandaar dat ik geen 'contact' kreeg in de 'doormeet' stand. :eusa_wall: :eusa_wall:

En heb jij je nou net geregistreerd om me hiervoor te behoeden? Hulde!

Ewøut

P.S. Heb jij dit in Vadis kunnen vinden ofzo? Ik zoek me te pletter...
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Robinjo

Hallo Ewout,

Had me al eerder geregistreerd maar eigenlijk nog nooit gereageerd.... ::)
Je kan het idd in Vadis vinden onder Motor/constructie en werking/brandstofsysteem/regelfuncties.
Als je de contactbrug toch los hebt meet dan dmv weerstand of de stiften nog goed zijn, oneindige weerstand = kapot

Groeten Rob.

Taranis

Dat wist ik dus ook niet  :-[

Ewout Schalkwijk

#24
Ok, vandaag de dag toch succesvol kunnen afsluiten en morgenochtend de test. Na het reddende bericht van 'Robinjo' (tusen takk) heb ik dus niet geknipt in het relais waar we het gisteren over hadden, maar ben ik begonnen te zoeken naar het 'hoe' van het trekken van de nieuwe kabel naar de hoofdzekeringkast. Na een minut of tien ben ik maar tot de conclusie gekomen dat het zonder brug in ieder geval niets wordt.

Ik heb dus besloten de nieuwe kontaktbrug aan de bestaande kabel te monteren. Een geschikte plaats gezocht om te knippen en daarna met aan elkaar gekoppeld. De koppeling daarna nog met krimpkous verder afgesloten en daarna in het zwarte ribbelbuisje terug geduwd. Daarna de opening met een speciale gummi oid afgesloten et voilà.

Zo is die verlengd en aangesloten:


totaal plaatje:



Momenteel vriest het alweer een graadje of zes, dus morgen maar eens gloeien en starten.

Ewøut

P.S. ik heb van de dealer vernomen dat de kontaktbrug voor de koelvloeistof gloeipluggen niet meer leverbaar is. Als er nog iemand eentje heeft liggen... :angel:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

toppertje

#25
mooi dat het (hopelijk) gelukt is.
het relais was dus nog goed.
het is nog best netjes bij jou onder de kap. :eusa_clap:

mischien kun je nog een kontaktbrug voor de kv. scoren bij de Audi/Vw dealer.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: toppertje op 12-03-2011 22:02:28

het is nog best netjes bij jou onder de kap. :eusa_clap:

mischien kun je nog een kontaktbrug voor de kv. scoren bij de Audi/Vw dealer.

Ja, dank je. Ik vind het ook leuk om het een beetje netjes te houden onder de kap, morgen de grote kunststoffen kap er weer op.
Daarna de motorsteun die ik van je heb gekregen. Als het weer zo'n lekker weer wordt als vandaag, dan komt het goed.

Die VW/Audi is een optie, hoewel ik niet zou weten waarom zij zulke onderdelen nog wel zouden hebben. Niet geschoten, altijd mis...

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

UserID6342

Zal morgen eens even bij de TDI kijken hier.  Ik zit nog te twijfelen over dat relais om eerlijk te zijn, maar kan dat hier morgen zo na gaan.  Volgens mij werken die gloeistiften in het koelwater op een andere manier.... kom er morgen even op terug bij je.  Ben wel benieuwd natuurlijk hoe die startte vanmorgen.

Ewout Schalkwijk

Nou, aan het tijdstip te zien van jouw post te zien ben ik veeeel luier op zondag. ;D Ik ga nu roereieren bakken voor het gezin en daarna aankleden, en daarna....starten!
Wil ook motorsteun vervangen, maar het sneeuwt een beetje en onze gårdplass (erf ofzo) is een ijsplaat. We zullen zien wat op op deze zondag voor elkaar krijg.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Motor startte prima, ook al was het alweer 0 graden. Project lijkt geslaagd. Met dank aan alle forumleden die gereageerd hebben. :eusa_clap:

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein