The Demon, Olijfje, Robbie en Puntmuts!

Gestart door The Demon, 01-03-2011 22:21:39

Vorige topic - Volgende topic

The Demon

Dank voor het aanbod Hilko, ik heb inmiddels een splinter nieuwe binnen.
Alleen nog even erin zien te fröbelen.

The Demon

Zal ik dan toch maar weer eens het forum gaan vervuilen/vervelen* met een update?
*=Doorhalen wat niet van toepassing is.

We zijn het nieuwe jaar weer lekker begonnen met een weekendje Dld, lekker een appartementje en genieten van elkaar en het leven.
Niet omdat het kan maar omdat het moet.
Het plotseling overlijden van Dirk heeft mij in ieder geval geleerd dat het leven zomaar over kan zijn en je er dus alles uit moet halen nu het nog kan, en dat doe ik dus ook samen met Thea. Je weet immers echt niet wanneer je de overstap naar het eeuwige gaat maken.

Voor het tripje naar Dld had ik een paar tweedehands winterbanden gescoord in de maat 205/55/16 die via facebook werden aangeboden voor slechts 75 €uro, koopje dus omdat ze slechts 1 winter gebruikt waren.
Die Michelinetjes dus op mijn Perfo's laten draaien en gaan met die banaan.........euh....Olijf.
Een maatje te hoog eigenlijk maar dat zijn mijn zomerbanden ook dus ik verwachtte niet veel problemen.
Little did I know dat dit dus echt zwaar gaat aanlopen met inveren in de spatbord rand bij een 40 mm verlaagde auto.  :eusa_wall:
Maar goed, dan maar rustig over drempels en dergelijke oneffenheden in de weg, dan is het nog wel te doen.
Bij het opbergen van de zomerbanden zag ik wel ineens iets vreemds in de rechter achterband zitten, nadere inspectie (met de bril op) wees uit dat het hier om een object van metaal ging dat doorgaans gebruikt word om een houtverbinding te maken, een spijker dus en die hoort niet in een band.  >:(
Gezien de slijtage van die banden ga ik toch maar voor een nieuw setje van dat zwarte spul.

Bij het zien van die spijker dacht ik gelijk de oorzaak van de trilling die ik ervoer tussen de 70 en 80 km/h te hebben gevonden, helaas na de eerste rit op de winterbanden was dit dus duidelijk niet het geval.
Onbalans van de wielen sluit ik uit omdat de trilling op beide sets gelijk is, ik ook geen lagers of homokineten dus die luit ik ook nog even uit.
Eerst volgende verdachte is de torsiesteun oftewel baksteun omdat het vooral merkbaar is bij accelereren.

Voor de rest houd Olijfje zich goed en doet ze wat ze moet doen: Rijden!
Vandaag nog even voor een kennis een kast opgehaald en die schoven we zo achterin alsof het niets was, heerlijk zo'n auto waar je niet hoeft te denken of het wel past.  :eusa_dance:

Het slecht werken van de LPG installatie bij -2 is nog niet opgelost omdat ik nog geen tijd, zin en gelegenheid heb gehad om de schakelaar te wisselen.
Ondertussen heb ik ook nog zitten denken of het niet gewoon een massa probleem is bij de ECU, dat is natuurlijk ook al 23 jaar oud.
Als de tempersturen weer wat beter worden en het weer wat droger is zal ik daar ook maar eens naar gaan kijken, baad het niet dan schaad het ook niet.

Nu eerst maar eens een happie eten en aandacht geven aan mijn (andere) grote liefde.

Laterssssss.....

razorx

Dat doe je goed Walter met die prioriteiten.
Het blijft bizar Dirk niet even te kunnen appen om om het even wat. Mis hem ook heel erg. Laat zien hoe kwetsbaar het allemaal is. Koester wat je hebt.

Wat die auto aangaat: Ik wacht ook op beter weer. Daarnaast breekt kunststof zo oud te graag bij deze temperatuur.

BBS

Citaat van: razorx op 27-01-2019 19:48:51
Het blijft bizar Dirk niet even te kunnen appen om om het even wat. Mis hem ook heel erg. Laat zien hoe kwetsbaar het allemaal is. Koester wat je hebt.

Jij ook al? Bizar gewoon...

Ik mis hem ook heel erg. Nog steeds!

Walter, dat doe je hartstikke goed, prioriteiten stellen. Koester wat je lief is en geniet van elke dag.
Daarom gaat bij ons ook het roer om.
Volvoloos....

elianmars

Citaat van: BBS op 27-01-2019 20:44:06
Jij ook al? Bizar gewoon...

Idem. Heb een paar keer op het punt gestaan hem een whatsapp te sturen en toen kwam het besef weer.... :-\

Vanavond toevallig ook met anderen over gehad. Geniet nu. Het kan morgen zomaar over zijn.

BBS

Ik had al een keer een heel verhaal staan om te versturen op de WhatsApp, toen het pas echt doordrong dat er nooit een antwoord zou komen. Weken gaat het goed en dan komt het besef weer dat het inderdaad zo maar eens afgelopen kon zijn.

Daarom gaat bij ons het roer ook drastisch om. Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.
Geniet van elke dag en wacht niet tot morgen, morgen kon het allemaal wel eens anders zijn.

"Kump goe Schat!"
Volvoloos....

The Demon

Zo, dat is al weer even geleden dat ik hier iets gepost heb.  :o :o :o

Maar goed, hier gaan we dan weer even met een korte update over het leven van Olijfje en The Demon.

Gisteren ben ik aan het hobbyen gegaan om de schade die de buurman had veroorzaakt te repareren.
1. Ander spatscherm gemonteerd, zat een lelijke deuk in net achter het knipperlicht.
2. Modderkuip vervangen, was gescheurd waardoor de bumper ging hangen.
3. Bumper vervangen door (een lang gewenste) R-bumper, waren 2 clips afgebroken waarmee hij in het bovendek klikt.
4. Kentekenplaat vervangen, de oude was (zoals menigeen weet hier) redelijk gekreukeld.

Vanmorgen heb ik nog een begin gemaakt op de auto te polijsten, en dan met name de rechterdeur en het spatscherm.
Helaas gooide de zon roet in het eten, of was ik te laat begonnen.  ::)

Aankomende dinsdag maar weer even verder voordat we 's avonds naar het Ziggo Dome af te reizen om getuige te zijn van het (laatste) optreden van KISS in Nederland.
Nee! Ik ga niet in Make-up want het wordt te warm en dan is alles al uitgelopen/geveegd voor de show begint.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

The Demon

Citaat van: arjenT5R op 23-06-2019 20:06:56
Wow is wel nice met die R bumper he :)
Zeker weten, vooral zo'n vers gespoten exemplaar.
Zo zie je maar weer dat geduld een schone zaak is.  ;)

BBS

De lang gekoesterde wens is in vervulling gegaan..... Mooie nieuwe bumpert erop :eusa_clap:
Kijkt weer hartstikke netjes zo Walter! En eindelijk die kromme plaat eraf :o ;D

Mooi!!!
Volvoloos....

cornelis-b

Veel beter "smoeltje" zo Walter, ene lang op gewacht maar toch gekomen  ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

The Demon

Zo, Olijfje mag ook weer een jaar van de APK meneer! 23 jaar met +600.000km and still going strong!

Enige puntje was een beschadigde ABS ring maar dat was dus zo gefixt.

razorx

The Demon

Ja, jullie lezen het goed!

Ik heb in 2016 de kachelradiator van Olijfje vervangen door een cheap-ass ding en kwam er de eerste winterdagen al achter dat dat (weer) geen slimme zet was, iets met; "goedkoop is duurkoop" ofzo.
In de zomer merk je niets van het feit dat de kachel de auto niet voldoende opwarmt en vergeet je om zo'n ding te bestellen en te monteren.
Tegen de tijd dat je eraan herinnert word is het dan weer te koud om dat soort klussen te doen, en zo ging dat dus tot en met afgelopen winter.  :eusa_wall:

Tijdens onze vakantie in het mooie Italië realiseerde ik mij ineens dat dit nog een klusje was wat echt gedaan moest worden.
Dus bij thuiskomst gelijk een degelijke radiator besteld bij Estate Service.
De keuze was/is gevallen op een Nissens exemplaar, gelijk de O-ringen erbij besteld maar die bleken er ook gewoon bijgeleverd te worden, een setje extra eet geen brood en is altijd handig dus die zijn in het bakje klein materiaal beland.

Na demontage van de oude en een korte vergelijkende observatie bleek de Nissens toch net iets breder en hoger te zijn dan dat geval wat ik erin had zitten.
Geen wonder dus dat het niet echt warm werd in de auto, er kon gewoon teveel koude lucht langs.
Na montage de boel even goed ontlucht en inderdaad werd het weer (onbehaaglijk) warm in de auto.

Ik had ook nog een LPG-schakelaar op de plank liggen omdat de originele na 23 jaar nogal eens haperde en omdat de boel onder het dashboard toch open lag deze ook maar even vervagen en verplaatst naar de rechterkant, gewoon omdat ik dat een fijnere plek vind.

Het enige wat nu nog op het To-Do lijstje staat voor de winter zijn (weer) nieuwe draagarmen en de achter remmen compleet.
En dan maar eens kijken of die vervelende trilling tussen de 80 en 100 tijdens acceleratie verdwenen is.

Maar ik ben nog steeds trots op Olijfje met +610.000 km op de teller.
Natuurlijk zie je het, steenslag op de motorkap en dergelijke, maar dat mag toch?

Tot zover weer even, ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes,
Walter.

The Demon

Zo, is dat lang geleden dat er hier een update geplaatst is?
Veel te lang eigenlijk, maar daar ga ik maar weer eens iets aan veranderen.

Zoals sommige van jullie al weten zit ik nu alweer 3 weken thuis, niet vanwege de Corona maar door een trombosebeen.
Deels mijn eigen schuld omdat ik er veel te lang mee door gelopen heb, je denkt dat het wel over gaat met dat verkrampen van je kuitspier, en toen ik de diagnose kreeg schrok ik toch wel even.  :o
Zoiets kan dus een levensbedreigende situatie opleveren in de vorm van een hartinfarct, herseninfarct of een longembolie en daar zit niemand op te wachten.
Dus na een bezoekje van 20 minuten aan de huisarts en een echo van mijn been in het ziekenhuis mocht ik nog even ruim 4 uur op de spoedeisende hulp doorbrengen om daarna naar huis gestuurd te worden met bloedverdunners en bloeddruk verlagende pilletjes omdat ze terloops ook mijn bloeddruk "iets" te hoog vonden.
Inmiddels gaat het allemaal langzaam aan wat beter en word ik steeds mobieler in de zin dat ik steeds wat makkelijker en pijnlozer een stukje kan lopen en staan.

Wat heeft dit met Olijfje te maken?
Eigenlijk niets en toch ook weer wel, want die stond alweer een tijdje stil en toen ik vanmiddag besloot om even een stukje te gaan rijden kwam ik erachter dat ze niet op LPG wilde lopen.  ???
HUH!? Wat krijgen we nu weer?
Het ledje op de schakelaar ging bij het op contact zetten gewoon op groen en tijdens het starten netjes op rood om na het aanslaan van de motor uit te gaan in plaats van op groen.
Knop indrukken resulteerde in een ratelend relais in de computer onder het dashboard en afslaan.
Na wat overpeinzen kwamen ineens de twee zwevende zekeringen die naast/onder het KVS-tankje zitten in mij op.
Dit zouden een 3A en een 7.5A zekering moeten zijn en als de 3A eruit ligt loopt de auto alleen op benzine, het gaat hier om een Vialle installatie ingebouwd door de dealer in Veenendaal bij km-stand 20.

Bij inspectie bleken de houdertjes zich verscholen te hebben onder het KVS-tankje.
Nummer 1 die ik te grazen had was 7.5A en kwam redelijk netjes uit het houdertje (lees lichte corrosie).
Nummer 2 bleek ook 7.5 te zijn maar kwam in 3 stukken uit het houdertje wat enigzins de overeenkomst had met een stukje schimmelkaas.
Zo goed en zo kwaad als het ging met mijn been en de bereikbaarheid de houdertjes schoon gemaakt en op zoek naar andere zekeringen.
KAK! Ik had nog 1 van 7.5A en geen 3A.
Om te checken maar even een 10A erin en kijken of de boel weer wil werken op LPG, en ja hoor dat werkt weer.

Nu rest alleen nog de vraag waar moet de 7.5A en waar de voorgeschreven 3A, en waarom zaten er twee 7.5A zekeringen in?

Ik heb inmiddels andere houdertjes, die afsluitbaar/spatwaterdicht zijn, en zekeringen besteld en als die er zijn, en mijn pootje laat het toe, ga ik die erin solderen.

Eigenlijk begrijp ik niet dat ze die zekeringen niet in de ECU-box hebben gestopt waar ook de actuator zit, maar gewoon los in de motorruimte.

Tot zover weer even, ik ga weer met het pootje omhoog.

Groetjes en Stay Safe allemaal,
Walter.