Velgen, et waardes, en steek

Gestart door joebar, 06-03-2011 11:43:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joebar

Hier een lijst met automerken en hun gebruikte velgenmaten....
Misschien dat een modje hem ergens anders neer wilt zetten, maar kan handig zijn voor mensen die alternatieve velgen zoeken..
eerst de steek dan deET waardeen  naafdiameter en bouten/moeren
Alfa Romeo 4x98 / 4x108 / 5x98 / 5x108 37 / 41 / 43 / 45 / 49 58,1 / 58,6 (B) 12x1,25 / 14x1,50
(M) 12x1,50
Audi 4x100 / 4x108 / 5x100 / 5x112 / 5x130 31 / 38 / 40 / 45 / 52 57,1 / (B) 14x1,50
BMW 4x100 / 5x120 15 / 18 / 20 / 22 / 35 / 42 / 47 / 54 57,1 / 72,5 (B) 12x1,50
(M) 12x1,50
Chevrolet 5x120,56
Chrysler 5x100 / 5x114,3 25 / 31,7 / 38 / 45 / 50 / 57,1 57,1 / 71,5 (M) 12x1,50
Citroen 4x108 / 5x98 18 / 20 / 25 / 31 / 45 / 49 58,1 / 65,1 / 68 (B) 12x1,25 / 14x1,25
Daewoo 4x100 / 5x114,3 49 / 50 56,1 / 56,6 (B) 12x1,50
(M) 12x1,50
Daihatsu 4x100 / 5x114,3 45 / 56,1 / (M) 12x1,50
Ferrari 5x108 67,1 /
Fiat 4x98 / 5x98 / 5x118 29 / 30 / 32 / 37 / 41 / 43 / 45 58,1 / (B) 12x1,25 / 14x1,50
Ford 4x108 / 5x108 / 5x112 / 5x114,3 28 / 34 / 38 / 41 / 45 / 47 / 55 57,1 / 63,4 / 67,1 (B) 14x1,50
(M) 12x1,50
Honda 4x100 / 4x114,3 / 5x114,3 40 / 43 / 45 / 50 / 55 / 60 / 65 56,1 / 60,4 / 64,1 / 70,1 (M) 12x1,50
Hyundai 4x114,3 / 5x114,3 40 / 45 67,1 / (M) 12x1,50
Isuzu 6x139,7 30 / 7,5 108,2 / (M) 12x1,50
Jaguar 5x120,65 33 / 73,8 /
KIA 4x100 / 4x114,3 / 5x139,7 40 / 43 / 45 56,1 / 59,6 / 67,1 / 110 (M) 12x1,50
Lada 4x98 29 / 40 58,6 / 60,3 (B) 12x1,25
Lancia 4x98 / 5x98 / 5x108 31 / 39 / 40 / 42 / 43 58,1 / (B) 12x1,25
Lexus 5x114,3 50 / 60,1 / (?) 12x1,50
Maserati 5x108 55,5 / 63,7 67,1 / (B) 14x1,50
Mazda 4x100 / 4x108 / 4x114,3 / 5x114,3 / 6x139,7 30 / 35 / 40 / 41 / 42 / 45 54,1 / 59,6 / 63,4 / 67,1 (M) 12x1,50
Mercedes 5x112 30 / 34 / 37 / 49 / 51 / 54 / 60 66,6 / (B) 12x1,50 / 14x1,50
Mitsubishi 4x100 / 4x114,3 / 5x114,3 / 6x139,7 18 / 22 / 33 / 46 56,1 / 67,1 / 108,2 (M) 12x1,50
Nissan 4x100 / 4x114,3 / 5x114,3 / 6x139,7 10 / 20 / 30 / 35 / 40 / 45 59,1 / 66,1 / 108,2 (M) 12x1,25 / 12x1,50
Opel 4x100 / 5x110 / 6x139,7 30 / 38 / 39 / 49 56,6 / 65,1 / 70,1 / 108,2 (B) 12x1,50
Peugeot 4x108 / 5x108 18 / 20 / 31 / 44 58,1 / 65,1 (B) 12x1,25 / 14x1,50
Porsche 4x108 / 4x130 / 5x130 23-15 / 52-48 71,6 / (M) 14x1,50
Renault 4x100 / 5x108 36 / 42 / 50 / 60,1 60,1 / (B) 12x1,50 / 14x1,50
Rover 4x 95,25 / 4x100 / 4x114,3 / 5x114,3 / 5x120 / 5x165,1 28 / 33 / 45 / 46 / 50 / 54 / 57 56,1 / 64,1 (M) 12x1,50 / 14x1,50 / 16x1,50
SEAT 4x98 / 4x100 / 5x112 45 / 55 57,1 / 58,1 (B) 12x1,25 / 12x1,50 / 14x1,50
Skoda 4x98 / 4x100 / 5x100 38 / 45 57,1 / (B) 12x1,25 / 12x1,50 / 14x1,50
SSangYong 6x139,7 15 / 108,2 / (M) 12x1,50
Subaru 4x100 / 4x114,3 / 5x100 45 / 55 56,1 / 59,1 / 60,1 (M) 12x1,25
Suzuki 4x100 / 4x114,3 45 / 54,1 / 60,1 (M) 12x1,25
SAAB 4x108 / 4x114,3 / 5x110 33 / 39 / 40 / 45 / 49 65,1 / 71,5 (B) 12x1,50 / 14x1,50
Toyota 4x100 / 4x114,3 / 5x100 / 5x114,3 / 6x139,7 13 / 27 / 29 / 35 / 39 / 45 / 50 54,1 / 60,1 / 110 (M) 12x1,50
Volkswagen 4x100 / 5x1100 / 5x112 / 5x114,3 / 6x139,7 30 / 35 / 38 / 40 / 43 / 44 / 45 / 55 57,1 / 67,1 / 108,2 (B) 12x1,50 / 14x1,50
(M) 12x1,50
Volvo 4x100 / 4x108 / 4x114,3 / 5x108 / 5x114,3 25 / 37 / 40 / 43 / 49 52,1 / 65,1 / 67,1 (B) 12x1,75 / 14x1,50
(M) 12x1,50

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Hiker

Even netjes gemaakt:

eerst de steek dan deET waardeen  naafdiameter en bouten/moeren

  • Alfa Romeo 4x98 / 4x108 / 5x98 / 5x108 37 / 41 / 43 / 45 / 49 58,1 / 58,6 (B) 12x1,25 / 14x1,50
    (M) 12x1,50
  • Audi 4x100 / 4x108 / 5x100 / 5x112 / 5x130 31 / 38 / 40 / 45 / 52 57,1 / (B) 14x1,50
  • BMW 4x100 / 5x120 15 / 18 / 20 / 22 / 35 / 42 / 47 / 54 57,1 / 72,5 (B) 12x1,50 (M) 12x1,50
  • Chevrolet 5x120,56
  • Chrysler 5x100 / 5x114,3 25 / 31,7 / 38 / 45 / 50 / 57,1 57,1 / 71,5 (M) 12x1,50
  • Citroen 4x108 / 5x98 18 / 20 / 25 / 31 / 45 / 49 58,1 / 65,1 / 68 (B) 12x1,25 / 14x1,25
  • Daewoo 4x100 / 5x114,3 49 / 50 56,1 / 56,6 (B) 12x1,50 (M) 12x1,50
  • Daihatsu 4x100 / 5x114,3 45 / 56,1 / (M) 12x1,50
  • Ferrari 5x108 67,1 /
  • Fiat 4x98 / 5x98 / 5x118 29 / 30 / 32 / 37 / 41 / 43 / 45 58,1 / (B) 12x1,25 / 14x1,50
  • Ford 4x108 / 5x108 / 5x112 / 5x114,3 28 / 34 / 38 / 41 / 45 / 47 / 55 57,1 / 63,4 / 67,1 (B) 14x1,50
    (M) 12x1,50
  • Honda 4x100 / 4x114,3 / 5x114,3 40 / 43 / 45 / 50 / 55 / 60 / 65 56,1 / 60,4 / 64,1 / 70,1 (M) 12x1,50
  • Hyundai 4x114,3 / 5x114,3 40 / 45 67,1 / (M) 12x1,50
  • Isuzu 6x139,7 30 / 7,5 108,2 / (M) 12x1,50
  • Jaguar 5x120,65 33 / 73,8 /
  • KIA 4x100 / 4x114,3 / 5x139,7 40 / 43 / 45 56,1 / 59,6 / 67,1 / 110 (M) 12x1,50
  • Lada 4x98 29 / 40 58,6 / 60,3 (B) 12x1,25
  • Lancia 4x98 / 5x98 / 5x108 31 / 39 / 40 / 42 / 43 58,1 / (B) 12x1,25
  • Lexus 5x114,3 50 / 60,1 / (?) 12x1,50
  • Maserati 5x108 55,5 / 63,7 67,1 / (B) 14x1,50
  • Mazda 4x100 / 4x108 / 4x114,3 / 5x114,3 / 6x139,7 30 / 35 / 40 / 41 / 42 / 45 54,1 / 59,6 / 63,4 / 67,1 (M) 12x1,50
  • Mercedes 5x112 30 / 34 / 37 / 49 / 51 / 54 / 60 66,6 / (B) 12x1,50 / 14x1,50
  • Mitsubishi 4x100 / 4x114,3 / 5x114,3 / 6x139,7 18 / 22 / 33 / 46 56,1 / 67,1 / 108,2 (M) 12x1,50
  • Nissan 4x100 / 4x114,3 / 5x114,3 / 6x139,7 10 / 20 / 30 / 35 / 40 / 45 59,1 / 66,1 / 108,2 (M) 12x1,25 / 12x1,50
  • Opel 4x100 / 5x110 / 6x139,7 30 / 38 / 39 / 49 56,6 / 65,1 / 70,1 / 108,2 (B) 12x1,50
  • Peugeot 4x108 / 5x108 18 / 20 / 31 / 44 58,1 / 65,1 (B) 12x1,25 / 14x1,50
  • Porsche 4x108 / 4x130 / 5x130 23-15 / 52-48 71,6 / (M) 14x1,50
  • Renault 4x100 / 5x108 36 / 42 / 50 / 60,1 60,1 / (B) 12x1,50 / 14x1,50
  • Rover 4x 95,25 / 4x100 / 4x114,3 / 5x114,3 / 5x120 / 5x165,1 28 / 33 / 45 / 46 / 50 / 54 / 57 56,1 / 64,1 (M) 12x1,50 / 14x1,50 / 16x1,50
  • SEAT 4x98 / 4x100 / 5x112 45 / 55 57,1 / 58,1 (B) 12x1,25 / 12x1,50 / 14x1,50
  • Skoda 4x98 / 4x100 / 5x100 38 / 45 57,1 / (B) 12x1,25 / 12x1,50 / 14x1,50
  • SSangYong 6x139,7 15 / 108,2 / (M) 12x1,50
  • Subaru 4x100 / 4x114,3 / 5x100 45 / 55 56,1 / 59,1 / 60,1 (M) 12x1,25
  • Suzuki 4x100 / 4x114,3 45 / 54,1 / 60,1 (M) 12x1,25
  • SAAB 4x108 / 4x114,3 / 5x110 33 / 39 / 40 / 45 / 49 65,1 / 71,5 (B) 12x1,50 / 14x1,50
  • Toyota 4x100 / 4x114,3 / 5x100 / 5x114,3 / 6x139,7 13 / 27 / 29 / 35 / 39 / 45 / 50 54,1 / 60,1 / 110 (M) 12x1,50
  • Volkswagen 4x100 / 5x1100 / 5x112 / 5x114,3 / 6x139,7 30 / 35 / 38 / 40 / 43 / 44 / 45 / 55 57,1 / 67,1 / 108,2 (B) 12x1,50 / 14x1,50 (M) 12x1,50
  • Volvo 4x100 / 4x108 / 4x114,3 / 5x108 / 5x114,3 25 / 37 / 40 / 43 / 49 52,1 / 65,1 / 67,1 (B) 12x1,75 / 14x1,50 (M) 12x1,50
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

michiel

Zal ik dan toevoegen wat ik laatst had gevonden, kleine samenvatting van alles (?) wat met 5x108 vast zit:

Alfa 166
Citroen XM
Ford Focus C-Max
Ford Mondeo (nieuw)
Ford Transit connect
Jaguar X-class
Jaguar S-class
Lancia Kappa
Peugeot 605
Peugeot 607
Renault Espace (2003 >)
Renault Laguna (94 - 01)
Renault 21 turbo
Renault Safrane (92 - 03)
Renault Vel Satis
En diverse Volvo's

Ik pretendeer geen volledigheid.
Voorheen: DOP 855 T-5R met 18T, 3"Ferrita downipe, K&N Hpi, roze (paarse?) injectoren, MTE ECU-flash, 18" OZ Superturismo, 330mm WPPro BBK, Koni adjustables, APEX-veren, IPD-stabikit. Nu DOP 855R 2.0 mt onbekende map, IPD stabi's, Koni's en 302 met OPD blokken

Julius C.

Ik moet als nieuweling eigenlijk zoetjes in een hoekje staan en met grote ogen om mij heen kijken... :eusa_silenced:
Maar er staan hier toch diverse velgen bij die een dusdanige ET afwijking hebben, dat de wegligging teveel wordt beïnvloedt.
Als je van 43 terugzakt naar b.v. 35 heb je een afwijking naar buiten van 8 mm per wiel, terwijl 5 mm de max waarde mag zijn. Kost je assen, spoor- en draagarmen en banden!

Spreek helaas uit ervaring  :eusa_eh:
Her name is Victoria and she has many secrets!
Jij mag Vicki zeggen...


FGG

Citaat van: Hiker op 06-03-2011 11:52:42
Even netjes gemaakt:

Dan had je misschien even een tabel moeten maken...

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Red Devil

#6
Kan iemand uitleggen waarom dit schade oplevert. Ik heb naast mijn standaard Volvovelgen ook een set Dezent met ET 38.
Welk risico loop ik. Ik ga er overigens wel van uit dat er voor ieder model een minimale en een maximale ET waarde is.

Gr.
Ted

NinaPaul

Citaat van: Red Devil op 29-05-2011 22:17:50
Kan iemand uitleggen waarom dit schade oplevert. Ik heb naast mijn standaard Volvovelgen ook een set Dezent met ET 38.
Welk risico loop ik. Ik ga er overigens wel van uit dat er voor ieder model een minimale en een maximale ET waarde is.

Gr.
Ted

Je zit aan de bovengenoemde maximum waarde. Er zouden dus geen nadelige gevolgen moeten zijn.
(al blijf ik er bij dat een constructeur de beste waarde zal monteren en elke verandering dus nadelig zal zijn in welke geringe maat dan ook)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

mehn

Als je ET 38 velgen op een 850 legt heb je grote kans dat het aan de spatborden gaat aanlopen omdat de velgen verder naar buiten komen.
Een velg met een te hoge ET waarde kun je eventueel nog corrigeren met een spacer, maar een te lage ET waarde gaat problemen opleveren.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

KIM

Een andere ET waarde dan voorgeschreven leidt tot verhoogde lagerslijtage en sneller slijten van stuurkogels, fuseekogels e.d.
Verder beinvloedt de ET waarde de dynamische sporing van de auto en dus ook het weggedrag.

Red Devil

Ik ben van ET 43 (origineel) naar ET 38 (Dezent) gegaan. Aangezien een afwijking van 5 acceptabel is, ga ik er van uit dat ik geen problemen of overmatige slijtage zal gaan ondervinden. Ze lopen in elk geval niet aan in de wielkasten, daar ben ik alleen al blij om.

Gr.
Ted

Ludo

Citaat van: Red Devil op 30-05-2011 20:34:59
Ik ben van ET 43 (origineel) naar ET 38 (Dezent) gegaan.
... Ze lopen in elk geval niet aan in de wielkasten, daar ben ik alleen al blij om.

Dat is dan mooi.
Als je iets gewicht op de achterbank, of in de kofferbak hebt, en er schuurt iets als je over een drempel rijd, weet je wel meteen waar zoeken...  :D
;D

KIM

Citaat van: Red Devil op 30-05-2011 20:34:59
Ik ben van ET 43 (origineel) naar ET 38 (Dezent) gegaan. Aangezien een afwijking van 5 acceptabel is, ga ik er van uit dat ik geen problemen of overmatige slijtage zal gaan ondervinden. Ze lopen in elk geval niet aan in de wielkasten, daar ben ik alleen al blij om.

Gr.
Ted

Je hebt de arm waarmee aan de kogels en lagers getrokken wordt met 5 mm gewijzigd. Bedenk maar eens hoeveel krachten er op deze arm komen bij optrekken en afremmen.

Volgens wie is een afwijking van 5 mm acceptabel?

Red Devil

Volgens de link die in dit topic wordt genoemd en verder wordt dit aangegeven op verschillende sites van bandenbedrijven.
Zal dus wel een kern van waarheid in zitten.

http://www.steekmaat.nl/etwaarde.php

Julius C.

Citaat van: KIM op 30-05-2011 21:23:56
Citaat van: Red Devil op 30-05-2011 20:34:59
Ik ben van ET 43 (origineel) naar ET 38 (Dezent) gegaan. Aangezien een afwijking van 5 acceptabel is, ga ik er van uit dat ik geen problemen of overmatige slijtage zal gaan ondervinden. Ze lopen in elk geval niet aan in de wielkasten, daar ben ik alleen al blij om.

Gr.
Ted

Je hebt de arm waarmee aan de kogels en lagers getrokken wordt met 5 mm gewijzigd. Bedenk maar eens hoeveel krachten er op deze arm komen bij optrekken en afremmen.

Volgens wie is een afwijking van 5 mm acceptabel?

o.a. tüv standaard en wat ik door de jaren heen geleerd heb.
Maar persoonlijk rij ik alleen met correcte ET waardes onder de auto. Maar ik ben ook een zeikerd... :eusa_whistle:
Her name is Victoria and she has many secrets!
Jij mag Vicki zeggen...