waterpomp TDI

Gestart door jetse, 24-04-2004 20:41:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jetse

Een tijdje geleden las ik op het forum dat de waterpomp in veel gevallen de veroorzaker is van een hoop ellende aan de distributiezijde. Bij mijn laatste distr.riem is de pomp niet preventief vervangen (volgens onderhoudshistorie). Volgens de dealer is dit ook niet nodig. Toch even controleren... De riem steekt ongeveer 2 mm. uit bij het nokkenasriemwiel en hetzelfde is te zien bij de waterpomp (zaklamp bij de hand!). Nu wil ik de pomp preventief vervangen, zeker nu bij een bevriende collega het klappen van de riem voor een kollosale rekening heeft gezorgd. Dit was bij 220dkm. Voordat ik het gehele internet afzoek wil ik graag weten of er bij de audi motor speciale voorzieningen zijn om de hele reutemeteut te blokkeren (kruk-&nokkenas).

groeten jetse

Zippo

Je kunt niks blokkeren!
Helaas.

Zippo

jetse

dat was een snelle reactie van je (binnen de 2 minuten). Omdat je dit zo snel weet, weet je wellicht ook hoe je de boel wel getimed kunt houden!? Of vergaat de nokkenas niet zodra je de spanning van de riem haalt?(bij een 4 cilinder is dit nl. vaak het geval, ik heb het nog nooit bij een 5 cil. gedaan). Voldoet het aanbrengen van merktekens op riem en riemwielen?
groeten jetse

Zippo

Citaat van: jetse op 24-04-2004 21:05:26
dat was een snelle reactie van je (binnen de 2 minuten). Omdat je dit zo snel weet, weet je wellicht ook hoe je de boel wel getimed kunt houden!? Of vergaat de nokkenas niet zodra je de spanning van de riem haalt?(bij een 4 cilinder is dit nl. vaak het geval, ik heb het nog nooit bij een 5 cil. gedaan). Voldoet het aanbrengen van merktekens op riem en riemwielen?
groeten jetse

Dit is voor mij een tijdje gelden dat ik een riem vervangen heb van een TDI.
Het enigste wat ik nog weet is: optijd zetten via het vliegwiel en krukas + de pompriem. Als je verstandig bent, ga je volgende week ff langs de dealer om daar een paar copietjes te maken vh werkplaatshandboek!! ;)
Dan heb je er ook foto's bij.

Zippo

Ben123

Je zet voor je begint de motor op de het nul merkteken,dat staat op de poelie en op het vliegwiel onder de auto!
Demonteer de riemspanner en verwijder de riem,
aan de pomp kant verwijder je het nokkenas tandwiel en zet de gleuf in de nokkenas gelijk met de cyl kop.
monteer de nieuwe riem en spanner weer,
monteer het nokkenas tandwiel aan de pompzijde en zet de brandstofpomp op zijn merkteken,dat staat aan de binnenkant op het pompwiel.
zet het merkteken bij de onderste gleuf in het pomphuis en vervang de spanners en de riem.
span de riem .
de pomp moet wel dynamisch,s worden afgesteld,dus daar komt de dealer aan te pas.
Vervang in ieder geval ook de waterpomp,daar deze gemodificeerd zijn!
Er zijn dealers die dat inderdaad niet weten,met alle gevolgen van dien.
Succes!

volvomen

Snij de oude riem in de langsrichting door, en knip het deel aan de buitenzijde door en verwijder dit. Nu kun je de nieuwe riem erop drukken en de halve oude eraf knippen. (gehoord van een Mazda monteur....)

VolvoDeMio

Citaat van: volvomen op 05-05-2004 03:12:59
Snij de oude riem in de langsrichting door, en knip het deel aan de buitenzijde door en verwijder dit. Nu kun je de nieuwe riem erop drukken en de halve oude eraf knippen. (gehoord van een Mazda monteur....)

Dit lijkt me een methode om alléén de riem te vervangen. Looprollen en waterpomp lijken me zo niet te controleren....

Ben123

tja,als de vorige monteur een tandje fout zit,maak je dus nu dezelfde fout,dit is de beunmanier die veel garages hanteren,vandaar dat het ook vaak fout gaat.