Goed uitgelijnd? Zie foto uitlijnrapport

Gestart door Rutger, 08-03-2011 22:37:44

Vorige topic - Volgende topic

Rutger

Na vervanging van 1 draagarm is mijn v70 opnieuw uitgelijnd. Ook zijn toen de winterbanden eronder gelegd (is alweer wat weekjes geleden). De auto trekt na het uitlijnen naar rechts en bij hard remmen best behoorlijk. Ik heb hier een foto van het uitlijnrapport. Kan iemand zo zien of daar vreemde waardes in zitten? Voor zover ik kan beoordelen lijkt het erop dat ze alleen de voorwielen op camber en toespoor hebben versteld. Ik heb niet helemaal een goed gevoel hierover. Ik ga er vrijdag mee terug. Maar ben benieuwd of iemand er zo iets geks in ziet. Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Goet Rutger

razorx

Citaat van: Rutger op 08-03-2011 22:37:44
Na vervanging van 1 draagarm ..
De auto trekt na het uitlijnen naar rechts en bij hard remmen best behoorlijk...
Niet pedanterig bedoeld, maar vervang dat soort zaken altijd links en rechts.
Nu heb je één nieuwe draagarm, en één met wat meer speling.

Uitlijn rapport zie ik zo 1 2 3 geen rare zaken aan.

Rutger

Bedankt Razorx. Ik snap je punt overigens. Echter mijn vorige garagehouder had een jaar eerder alleen de linker draagarm vervangen. Pas later wat meer hierover op t forum gaan lezen....:)

beezz

Ik weet natuurlijk niet hoeveel je rijdt en of het originele draagarmen zijn, maar een tussenpoze van een jaar betekent ongelijke slijtage.
En onze Roffels zijn erg gevoelig voor hele kleine afwijkingen in de voortrein.

Grtz beezz
T5 of T5R?  ===> RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!

verburgh

Als je auto met vol op de remmen naar rechts trekt kan dat ook komen door de remdrukverdeler, of te veel vocht in je remolie.

KIM

Ik denk ook dat je het moet zoeken in de draagarm.
Trekken kan worden veroorzaakt door een groot verschil in Caster links en rechts (niet het geval)
en een groot verschil in camber links en rechts (niet het geval)

Misha

Ik kan me ook voorstellen dat verschillende merken en bouwjaren -of misschien zelfs al batches- hardere of zachtere bussen hebben wat dat verschil kan veroorzaken.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Citaat van: Misha op 08-03-2011 23:32:41
Ik kan me ook voorstellen dat verschillende merken en bouwjaren -of misschien zelfs al batches- hardere of zachtere bussen hebben wat dat verschil kan veroorzaken.
Mijn gedachte gaat ook die kant op.

Alleen maar op afstand meegedacht:
Stel de eerste keer wordt het merk X gemonteerd, de tweede keer al is het kort daarna het merk Y,
dan kan je al aanmerkelijke verschillen hebben.

Eigenlijk had de garage de eerste keer beide draagarmen tegelijk moeten vervangen.

Wil overigens niet 100% zeggen dat het hier in zit.
Het vervelende is van een onjuiste werkwijze, dat je meer onzekerheden over houd als er later problemen zijn.
Lijkt in eerste instantie goedkoop om één draagarm te vervangen maar kost later te veel nazorg bij problemen.

ed

Citaat van: verburgh op 08-03-2011 23:28:22
Als je auto met vol op de remmen naar rechts trekt kan dat ook komen door de remdrukverdeler, of te veel vocht in je remolie.

Dat snap ik niet. Een remdrukverdeler werkt alleen tussen voor/achter. Hoe verklaar je dan dat hij gaat trekken in het stuur bij remmen? En ik weet het niet zeker, maar denk dat de V70 geen remdrukverdeler heeft. Ik heb die althans nog steeds niet kunnen ontdekken. Met ABS is dat ook niet meer zo belangrijk, en heb het idee dat deze bij moderne auto's met ABS wordt weggelaten.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

EVV

De remdrukverdeler het wordt tegenwoordig vaak elektronisch gedaan: EBD. Ik dacht dat een 850 dat al had (als onderdeel van de ABS).

Jack v

Volgens mij is het toespoor teveel, dit moet toch tesamen 0.1 zijn  en dit is bij jou al 0.22.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

snix

Even om mij informatie aan te vullen. Als je redelijk hard optrekt wil hij dan graag naar links of heeft hij dan een neiging naar links??

spijky

Zijn je winterwielen er tegenlijk opgekomen met het uitlijnen?
Leg anders eerst eens de andere wielen erop of wissel de wielen voor L<>R

Ik had mijn V70 ook uitgelijnd na uitbouw veerpoten, maar dook nog steeds als een gek naar rechts. Ik head het toen met de zomerbanden, heb toen voor de winter conti winterbanden gekocht en de auto lag ineens als een trein vast op de weg.

Het is het proberen waar, ik zeg niet dat dit een oplossing is.
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

Rutger

@ spijky: bij het vervangen van de draagarm R + het uitlijnen zijn inderdaad ook de winterbanden eronder gegaan. Morgen gaan de Michelin zomerbanden er eerst onder. Eens kijken wat ie dan doet. 

@snix: bij redelijk hard optrekken is ie wel wat zoekeriger geworden voor mijn gevoel, maar niet specifiek naar links, eerder naar rechts. Niet echt merkbaar iig. Echt hard optrekken met de 10 klepper doe ik niet vaak...

Rutger

Vandaag zijn de zomerbanden erop gelegd (2 seizoenen oude michelins). Banden met meeste profiel voorop en opnieuw gebalanceerd. Probleem van rechts trekken is nu stukken minder, zo goed als weg. Winterbanden voor hadden zekker 4  seizoenen erop zitten. Profiel was rond de 5 mm. volgend jaar verse voorop..