2 maal olielekkage (met foto's)

Gestart door fredtref, 10-03-2011 17:14:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

fredtref

Ik had de laatste tijd steeds als ik uitstapte dat ik zweem van olie ruikte, dus ergens een lek, vanmiddag eens gekeken en jawel zie hier de lekkage's



En ook de stuurpomp lekt olie

T5turbo

Mooi dat je het gevonden hebt.

Zijn de lekkages ook al opgelost?
Moet er een andere stuurpomp in bijvoorbeeld?
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

kvcuijck

Zelf had ik lange tijd ook een redelijk grote olielekkage, maar dan bij de krukaskeerring / carterpan pakking. Deze gewone motorolie (5W40) heb ik nooit kunnen ruiken. Toen echter mijn retourslang stuurbekrachtiging begon te lekker rook ik dit wel. Zowel bij uitstappen als soms ook in de auto wanneer de ventilator na een tijdje stilstand begon te blazen.

Die lekkage op de bovenste foto's van de carterontluchting lijkt mij zo op het eerste gezicht niet heel schokkend. Bij mij is het daar ook een beetje vettig. (Denk ook wat stof/zand te zien in de vettigheid op de foto. Dit zou kunnen beteken dat het heel langzaam een beetje lekt.) Staat er bij jou een hele plas olie of valt dat mee?

Denk overigens niet dat je dynamo het heel leuk gaat vinden als ie nog veel meer stuurbekrachtigingsolie over zich heen krijgt ;)


fredtref

Citaat van: kvcuijck op 13-03-2011 15:31:43
Zelf had ik lange tijd ook een redelijk grote olielekkage, maar dan bij de krukaskeerring / carterpan pakking. Deze gewone motorolie (5W40) heb ik nooit kunnen ruiken. Toen echter mijn retourslang stuurbekrachtiging begon te lekker rook ik dit wel. Zowel bij uitstappen als soms ook in de auto wanneer de ventilator na een tijdje stilstand begon te blazen.

Die lekkage op de bovenste foto's van de carterontluchting lijkt mij zo op het eerste gezicht niet heel schokkend. Bij mij is het daar ook een beetje vettig. (Denk ook wat stof/zand te zien in de vettigheid op de foto. Dit zou kunnen beteken dat het heel langzaam een beetje lekt.) Staat er bij jou een hele plas olie of valt dat mee?

Denk overigens niet dat je dynamo het heel leuk gaat vinden als ie nog veel meer stuurbekrachtigingsolie over zich heen krijgt ;)



Ja die van de carterontluchting schrik ik ook niet zo, en de lekkage van de  stuurbekrachtiging zal ik op korte termijn eens gaan op speuren en herstellen, en roesten zal mijn dynamo voorlopig niet meer ;D

Ewout Schalkwijk

Hoi Fred,

Het is nu de tweede keer dat ik lees dat stuurbekrachtigingsolie (ATF) niet zo goed is voor je dynamo. De mijne lekt ook een beetje en m'n dynamo is daardoor ook wat vettig. Wellicht goed idee om de boel eens goed met remmenreiniger schoon te spuiten en te zien of het nog steeds lekt en hoeveel. Wat die olie precies doet met je dynamo weet ik ook niet. Roesten doet die zeker niet wat je zelf ook aangeeft.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

fredtref

Hoi Ewout,

Vandaag in de garage geweest, er moest een nieuwe ashoes geplaatst worden, en ik heb vanmorgen precies gedaan wat je
schrijft (hoezo toeval) dus even een paar dagen rijden en dan op mijn gaan kijken waar de lekkage vandaan komt.

Groet,

Fred

fredtref

Vandaag viel het mij op dat de dop van de stuurpomp ook olie zweet, dop heb ik 9000km geleden vervangen voor een nieuwe dop :eusa_think:

Ewout Schalkwijk

Maar 9000km kan drie maanden betekenen, maar ook twee jaar. In het eerste geval zal je mogen verwachten dat het garantie is. Het vreemde is dat er volgens mij eigenlijk geen druk op het tankje staat. Tenminste, ik kan het gewoon openen als de motor draait.

Ik ga zo, nadat ik beslag voor de kibbeling heb gemaakt, naar buiten om mijn dynamo eens lekker te 'soaken' met remmenreiniger. Ben benieuwd of het überhaupt wel lekt. Het vreemde is dat de hele distributie zijde compleet onder de olie zat zo'n 3000km geleden. Dat is toen in Nederland helemaal gereinigd en nu is het nog steeds droog. Nooit een probleem gevonden. Dus misschien was het wel een oude lekkage.

Hoe is het bij jou ondertussen Fred? Al wat gevonden?

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

fredtref

Dop is vervangen in oktober verleden jaar, en er staat wel druk op het systeem, ik heb nog niet gekeken maar ik heb ook nog amper gereden na het schoonmaken, ik heb het vermoeden dat de lekkage langs de as loopt van de riem aandrijving, op de aanvoerleiding en de retourleiding heb ik niks kunnen vinden.

gr. Fred

Ewout Schalkwijk

#9
Ik heb nu de stuurbekrachtigingspomp schoongemaakt. Ben benieuwd of het zo droog blijft.

Ewøut



Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

fredtref

Ewout,

Ik ben benieuwd is alles nog droog?

Gr. Fred

Ewout Schalkwijk

#11
Hee Fred,

Ik geloof het wel maar zal morgenmiddag nog eens goed kijken bij daglicht. Hieronder een foto van olie lekkage waarvan ik denk dat het uit de stuurpomp komt. Ik bedoel, een diesel geeft echt niet zulke lichte/heldere olie lekkage als het om motorolie gaat.






Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

#12
Hoi Fred,

Net even een foto gemaakt en volgens mij is het nog steeds droog, of anders 'zweet' het een ieniemienie beetje....





Ewøut


edit: typo
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

fredtref

He Ewout,

Dat zou mooi zijn, ik moet nog steeds even goed zoeken, ik had op het forum een goede pomp gekocht en betaald, alleen voor dat de pomp afgestuurd zou worden heeft de verkoper hem aan iemand anders verkocht ??? , ik heb wel gelijk mijn geld terug gestort gekregen maar blijf het nog steeds vreemd vinden, dus verder op zoek nu.

Groet,  Fred

jgvdv

volgens mij heeft mijn maat of ik ook nog zon pomp liggen...
760 2.3 FB 1986 Turbo Amerikaan