Piep (Opgelost)

Gestart door Red Devil, 10-03-2011 18:27:41

Vorige topic - Volgende topic

Red Devil

Ik heb links voor tot een km of 40 een korte felle piep. Ik heb alle piep-topics op het forum doorgelezen en hoewel er raakvlakken zijn, heb ik hier niet de opmerking gevonden. Als je de auto in de versnelling heen en weer duwt, hoor je niets. Met de motor aan stationair hoor je ook niets. Het is het meest hoorbaar, als je de koppeling intrapt en  gas los  en dan de koppeling weer laat opkomen. Oftewel op moment dat er krachten op het onderstel komen. Tot 40 km is het af toe hoorbaar als je op constante snelheid rijdt. het zijn niet de remmen volgens mij. iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Gr.
Ted

Sbv

Tracs doet het tot ca 40 km/uur Iets met ABS krans misschien ?

Red Devil

Ik durf het niet te zeggen. Het is een korte felle piep en het is alleen bij het voorruit rijden.

Hoe kan ik dat eventueel checken?

Gr.
Ted

Jack v

Ik zou het zoeken in een motorsteun, de bovenste bijv.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

verburgh

Bij wat voor auto en wat voor motor  ?

Red Devil

Die is wel deels ingescheurd? Zou die het piepende geluid kunnen maken. Is rubber op rubber?

Gr.
T@

Red Devil

Het is een S70, 2.5D uit 2000 met 334k op de teller.

ted

cas

sluit de remmen even uit met 100% misschien toch net een "lipje" dat bij aandrijving net elke keer dat geluid maakt? dus even wiel dr af, of langs je velgen heen kijken? of er nog voldoende op de blokken zit.... zou ik doen voordat je je wekenlang gaat ergeren en andere dingen gaat vervangen.

motorsteun sowiezo vervangen trouwens!
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Red Devil

Remmen en blokken zijn 20k geleden rondom volledig vervangen.
Motorsteun wordt aangepakt.

Gr.
Ted

Red Devil

Nu het mooi weer en wij allemaal weer met de raampjes open rijden, kom ik even terug op mijn piepgeluid. Het is erge goed hoorbaar aan beide zijden aan de voorkant. Ik heb de auto op de rem gezet en in zijn 1e versnelling. Als je nu de koppeling op laat komen hoor je een hoge piep. Daarna is het weg. Zet nu de auto in zijn  achteruit dan, dan hoor je bij het in beweging komen van de auto weer piep. Door zo heen en weer te schommelen, kun je dus heel lang piepen.

Ik heb echter geen idee waar te zoeken. Bij het bovenste heb ik de rem niet ingetrapt gehad dus die sluit ik uit. De bovenste motorsteun moet in nog vervangen, maar kan deze zo'n geluid veroorzaken?

Gr.
Ted

Red Devil

Zojuist de auto in de eerste versnelling gezet en van de handrem. De wielen had ik naar de uiterste stand gedraaid. Door aan het wiel de draaien kon iki nu de auto heen en weer bewegen en heb dan ook kunnen ontdekken waar de piep vandaan komt. Aan de achterzijde van het wiel zie een rubberen stofhoes. Aan de brede kant (wielzijde) van deze stofhoes zie op de as een getande ring die met de rijrichting mee beweegt. Deze ring, die geheel droog is, veroorzaakt de piep, bij het in beweging komen.

Iemand enig idee wat dit is en hoe dit te verhelpen is?

Gr.
Ted

thuur

Lijkt me heel sterk dat de ABS krans piept.. Dan moet ie al aanlopen en wat het dichtsbijzijnd zit is de ABS sensor.

Gr :eusa_think:

Red Devil

Oke, maar het is daar omheen erg droog en een beetje roestig. De piep komt misschien niet van de krans maar wel van vlak er bij/achter. Op mij komt het over als het schuren van roestig metaal op elkaar.

Gr.
Ted

thuur

Als je er wat WD40 op spuit, is het dan (even) weg?

Gr ;)

Red Devil

Dat ga ik proberen. Ik durfde dat niet goed te doen omdat de remmen er vlak bij zitten.

Wordt vervolgd.

Ted