Trillen

Gestart door KoningKuit, 14-03-2011 13:01:01

Vorige topic - Volgende topic

snix

Als de et waarde niet goed voor je auto is bestaat de kans dat hij altijd blijft trillen. Had aftermarket velgen onder de auto met een verkeerde et waarde. Die wielen zijn op alle manieren uitgebalanseerd maar geen goed resultaat.

Heb je zelf gezien dat ze gebalanseerd zijn ??? Ik had op MP ook eens velgen gekocht en trilden als een gek. Ze waren gebalanceerd want er zat lood op. Toen nog een keer laten balanceren alle wielen verkeerd. (overigens gebalanceerd tot op 0gr)

maruska

Koning Kuit, je hebt een 850 T-5R, geen 850 R.. (/bedweterig modus ;D)
Origineel zaten er titans onder, in 205/45/17"
Ik heb ook een speelsetje 18", en het loopt bijna altijd aan.. (hoewel ik 215/35 eronder heb zitten..)
staat mooi zoveel metaal in de kast, maar voor snelweg is 17" lekkerder..
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

KoningKuit

Citaat van: maruska op 14-03-2011 15:08:00
Koning Kuit, je hebt een 850 T-5R, geen 850 R.. (/bedweterig modus ;D)
Origineel zaten er titans onder, in 205/45/17"
Ik heb ook een speelsetje 18", en het loopt bijna altijd aan.. (hoewel ik 215/35 eronder heb zitten..)
staat mooi zoveel metaal in de kast, maar voor snelweg is 17" lekkerder..

Ok bedweter, hoe kom je erbij dat ik een t-5r heb en geen R?
Ben ik wel benieuwd naar :)

@Snix; Ik heb niet zelf gezien dat ze gebalanseerd zijn. Ze komen echter van een echte liefhebber. Die zelf een 850 R gechipt naar 300 paarden reed, en ook nog de CY. Kan me dus niet voorstellen dat hij me heeft genept. Echter kan ik zelf balanseren en zal ik ze zelf nog eens nachecken.

Bedankt alvast iig :)

maruska

escuus, verkeerd overgelezen ;D

"echter komen ze van een 850 R CY"
T-5R

KoningKuit

Citaat van: maruska op 14-03-2011 15:33:32
escuus, verkeerd overgelezen ;D

"echter komen ze van een 850 R CY"

Ik dacht dat je het over mijn auto had, maar volgens mij had je het over de velgen ofniet

Ludo

Citaat van: snix op 14-03-2011 15:05:40
Als de et waarde niet goed voor je auto is bestaat de kans dat hij altijd blijft trillen. Had aftermarket velgen onder de auto met een verkeerde et waarde.

Met een verkeerde ET waarde kan een band wel aanlopen, maar met trillingen heeft dat niets van doen.

snix

Citaat van: Ludo op 14-03-2011 16:27:57
Citaat van: snix op 14-03-2011 15:05:40
Als de et waarde niet goed voor je auto is bestaat de kans dat hij altijd blijft trillen. Had aftermarket velgen onder de auto met een verkeerde et waarde.
Met een verkeerde ET waarde kan een band wel aanlopen, maar met trillingen heeft dat niets van doen.
Hmm die gasten die mij dat vertelde waren daar anders zeer van overtuigd maar ja die hadden een commercieel belang dus dat zal het geweest zijn. Om hun verhaal iets te onderbouwen: Zij beweerden dat de et waarde van een velg weergeeft hoever de naaf uit het middenpunt van de velg staat. Als dat anders wordt dan orgineel belast dat de wiellagers meer en andere verhoudingen kloppen dan ook niet helemaal.
Dat verhaal ging er bij enigzins in omdat ik in dat geval een aantal keer had gezien dat de wielen echt geen onbalans had.
Ludo hoe kon het dan komen.
Nieuwe velgen
Nieuwe banden
Auto was toen een opel corsa (laatste model)

Ik heb zelf ook ondervonden dat wanneer je spacers gebruikt (komt aardig neer op een andere et waarde) je meer last krijgt van trillingen zoals ook hierboven beschreven wordt door anderen..

Ludo

Citaat van: snix op 14-03-2011 21:07:10

Het enige dat ik dan kan bedenken is slijtage op de wiellager.
Dat je dan trillingen voelt, bij velgen met een andere ET waarde, heeft zelfs dan nog niks met een verkeerde ET waarde te maken, de oorzaak blijft immers dan ook in de wiellager zitten.

Dat een wiellager (iets) sneller zal slijten met een andere/verkeerde ET waarde, zal wellicht een feit zijn.
Echter met een goeie wiellager, mag je geen trillingen waarnemen ongeacht de ET waarde.
Trillingen bij gebruik van spacers kan, maar dat is nog een ander verhaal.

-D©©©L-

of gewoon speling op een kogeltje dat zich nu manifesteert.

snix

Citaat van: Ludo op 14-03-2011 21:18:41
Citaat van: snix op 14-03-2011 21:07:10

Het enige dat ik dan kan bedenken is slijtage op de wiellager.
Dat je dan trillingen voelt, bij velgen met een andere ET waarde, heeft zelfs dan nog niks met een verkeerde ET waarde te maken, de oorzaak blijft immers dan ook in de wiellager zitten.

Dat een wiellager (iets) sneller zal slijten met een andere/verkeerde ET waarde, zal wellicht een feit zijn.
Echter met een goeie wiellager, mag je geen trillingen waarnemen ongeacht de ET waarde.
Trillingen bij gebruik van spacers kan, maar dat is nog een ander verhaal.

Ding was nagenoeg nieuw.. Maar verder duidelijk verhaal.. Wat is dan het verschil betreft een andere et waarde tenopzichte van een spacer. Voor mijn gevoeg gebeurd dan hetzelfde.

razorx

Waar Ludo op duidt is dat er een paar verhalen staan op dit forum over kunststof spacers.
Die zijn niet zo vormvast. vandaar de trillingen. ;)

Ludo

Citaat van: snix op 14-03-2011 22:25:32
Wat is dan het verschil betreft een andere et waarde tenopzichte van een spacer. Voor mijn gevoeg gebeurd dan hetzelfde.

Zeer zeker niet, met een losse spacer is de kans op onbalans vele malen groter.

maruska

Heeft te maken met de middelpuntvliedende krachten toch ?
Als je een onbalans op een snel rondraaiend voorwerp zet, dan zat deze met grote stappen onbalans vormen.. Aangezien er geen autocorrectie op zit
T-5R

elianmars

Citaat van: KoningKuit op 14-03-2011 14:54:24
Citaat van: Teddy81 op 14-03-2011 14:17:06
Bij mij loopt 225/40R18 ook aan, zijn te groot dus.

Wat zie ik overigens bij jou Teddy :)
De eerste die het met mij eens is? Geen Volans maar Titans onder de R

Titans? In 18 inch?  :eusa_think:

Teddy81

Citaat van: elianmars op 15-03-2011 09:11:27
Citaat van: KoningKuit op 14-03-2011 14:54:24
Citaat van: Teddy81 op 14-03-2011 14:17:06
Bij mij loopt 225/40R18 ook aan, zijn te groot dus.

Wat zie ik overigens bij jou Teddy :)
De eerste die het met mij eens is? Geen Volans maar Titans onder de R

Titans? In 18 inch?  :eusa_think:

Koning, het zijn immi Pegs, maar eigenlijk ook alleen maar omdat mijn Volans compleet krom waren, met behoorlijke trilling als gevolg.
Ik vind Volans mooier, maar ja, ik vind 18"ook weer mooier, dus dit was een goed alternatief.