Hoog stationair en af en toe lambda storing

Gestart door larsw, 16-03-2011 22:19:37

Vorige topic - Volgende topic

larsw

Hoi allemaal!

Zoals in andere toppics is te lezen heb ik een conversie gedaan van een 2.5t motor naar een t5. Alles goed en wel. Ik had wat problemen met de turbodruk maar met het vervangen van de tcv is dat probleem verholpen. Ik blijf echter met een hardnekkige storing zitten.

Als de auto warm is of warm wordt gestart loopt de motor (soms) strak 1100 toeren en gaat af en toe het lambda lampje branden. Echter, soms blijft hij ook netjes 900 toeren draaien en is er niets aan de hand. Bij resetten blijft het lampje soms 5 en soms 50 km uit. Maar hij gaat bijna zeker weer branden. Ik heb vandaag alle vacuumslangen gecontroleerd en knietjes vervangen. Benzinedrukregelaar gecontroleerd (komt geen benzine uit als de motor op gas loopt). Temperatuursensor en thermostaat gewisseld. Stekkers van lmm e.d. schoongemaakt en gecontroleerd. Stationair regelklep schoongemaakt (was ook al schoon evenals het gasklephuis en spruitstuk maar 'to be sure')

Ik weet dus absoluut zeker dat ik geen vacuumlekkage heb. De motor loopt daar ook veel te 'strak' voor. Ik denk zelf aan twee mogelijke oorzaken;

1. Luchtmassameter.
2. Stationair regelklep. Deze gaat namelijk wel 'heel' soepel en ik dacht toch dat er wel een soort veer inzit die hem naar een bepaalde 'nul' positie brengt. Ik heb verder ook het idee dat deze klep weinig doet. Iemand tips om deze te testen?

Of iemand nog meer ideeen of tips. Ik ben even door mijn creativiteit heen.

razorx

Stat. regelaar moet vrij kunnen lopen.
Helaas gebruiken velen de term stappenmotor wat het niet is. Het is een draaispoelmotor.
Als je hem voorzichtig kantelt moet de klep meebewegen.
Er zit één slimmigheidje in: Zonder aansturing zal hij zekerheidshalve wat meer mengsel doorlaten.
-edit- Primitiefste checks: Kijken of hij vrij beweegt, lostrekken bij draaiende motor en luisteren of het toerental verandert en aangesloten moet hij "knorren".

LMM is hierna een redelijk verdachte.
TPS ook, maar in mindere mate.

Maar lees eerst de foutcodes uit voor je geld uitgeeft.

larsw

OK! Gevonden. Uitlezen gaf foutcode 2-3-3. Duidde op een verkeerd signaal nullast. Met andere woorden, de nulpositie van de gasklepsensor liep te eikelen. Gaf waardes af terwijl hij dus de stationair regelklep aan zou moeten sturen waardoor het mm dacht dat er constant gas gegeven werd. Dus ook bij starten. Hij deed het alleen als hij warm was. Ik heb hem met de regelschroef iets terug gezet en tadaa perfect. Draait ook veel mooier stationair. Regelt weer mooi bij als je bijvoorbeeld de airco aanzet. Helemaal super. Nu kijken hoe lang het goed blijft...

francois

regelschroef iets terug gezet

verklaar eens nader

grfr

Ludo

Op de gasklep zit en klein stelschroefje.
Af fabriek staat de gasklep goed afgesteld en is het schroefje verzegeld, dus je moet er eigenlijk met je fikkies afblijven.  ;D
Er zal met reinigen ofzo wel iets gebeurd zijn, waardoor de klep vast komt te zitten, of niet dichtgaat.
Ben wel benieuwd, eigen ervaringen leerde me dat je het stationair toerental nooit meer goed krijgt.
Ofwel te hoog, of wel te laag, afhankelijk van motortemperatuur...

larsw

De gaskleppositie heeft eigenlijk drie standen met bijbehorende waarden. BIJVOORBEELD 0 volt = dicht 1-4 volt = meetbereik en 5 volt is volledig open. Als je het gas 'loslaat' registreert de potentieometer (gasklepsensor) dicht dus is logisch 0 volt. Hierdoor gaat de ECU in zijn 'stationaire' gebied regelen en neemt de stationair regelklep het afregelen van de hoeveelheid lucht voor zijn rekening. Je gasklep staat immers dicht. Op het moment dat de gasklep dicht staat maar de gasklepsensor geeft bijvoorbeeld nog wel 1 volt omdat deze blijft hangen of omdat de boel gedemonteerd is geweest o.i.d. gaat de ECU het stationair gebied niet afregelen. Dus loopt hij stationair, maar denkt de ECU dat je gas geeft. Stationair regelt de ECU behoorlijk anders af dan 'op het gas' . Vandaar dat er een storing komt opzetten. Ik had storing 2-3-3. 'Long therm idle trim'. Hij probeert dus het stationair gebied te regelen maar krijgt niet de 'trigger' dat de gasklep dicht staat. Door hem iets bij te stellen (richting "0" te draaien) krijgt hij weer een duidelijk 'gas los = 0 signaal' .
Waarschijnlijk is het gekomen toen ik het spruitstuk heb schoongemaakt en het stangetje van de gasklep was losgeschoten en ik het mechaniek uit elkaar heb moeten halen om het veertje op de gasklepas weer op zijn plek te krijgen.

Na het verstellen loopt de auto veel strakker stationair. Valt ook mooi terug na het starten en compenseert bijvoorbeeld de inval van de airco bij stationair toerental ook veel beter (lees 'helemaal'). Ik denk dus dat dit het euvel wel is geweest. Heb vanmiddag wat rondgereden, warm gestart en dergelijke en de storing is nog niet teruggekomen.

larsw

Ludo: Dat klopt! Eigenlijk moet je er niet aanzitten. Maar wat als je bijvoorbeeld een nieuwe potentiometer monteerd? Als de nul positie en max positie maar kloppen. Bij 0 heeft, als het goed is, de stationair regelklep voldoende bereik om de boel af te regelen. Maar je moet inderdaad nooit een andere storing proberen te compenseren. Ik heb dit wel eens gezien bij motorfietsen. Zo van 'oh dat versleten cirquit blok loopt nog wel als je de boel ff opschroeft...'!

thuur

Citaat van: larsw op 17-03-2011 20:21:55
Ludo: Dat klopt! Eigenlijk moet je er niet aanzitten. Maar wat als je bijvoorbeeld een nieuwe potentiometer monteerd?

Ook dan mag je nooit aan dat stelschroefje zitten, zoals Ludo zegt zijn ze af-fabriek "voor het leven" gesteld.

Een nieuwe TPS heeft de dicht-stand altijd rond dezelfde waarde zitten. Om de ECU de vollaststand opnieuw aan te leren is er een procedure die je moet volgen. In stilstand een aantal seconden volgas, etc. Leuk als je een automaat hebt trouwens ;D

Gr ;)

Ludo

Tja, ik hoop alleszins dat jij meer geluk hebt.  ;D
Na enkele weken klooien met dat schroefje, heb ik het toen opgegeven en een nieuwe gasklep gekocht.

larsw

Toch even eigenwijs. De storing die ik kreeg duidde ook op het missen van een 'nulpositie' . Mijns inziens kan je zo'n sensor dan prima bijstellen. Als je de multimeter er op zet kan je ook prima zien wat je doet. Maar goed, ik houd jullie op de hoogte. Mocht er toch weer een storing optreden dan laat ik het weten. Vooralsnog lijkt het prima. Helemaal omdat ik merk dat hij stationair nu ook weer regelt.

stotteraar

Is een lambdakerstboom dan niet normaal bij een 2.5T?
;D ;D

thuur

Citaat van: larsw op 17-03-2011 21:22:36
Toch even eigenwijs. De storing die ik kreeg duidde ook op het missen van een 'nulpositie' . Mijns inziens kan je zo'n sensor dan prima bijstellen. Als je de multimeter er op zet kan je ook prima zien wat je doet. Maar goed, ik houd jullie op de hoogte. Mocht er toch weer een storing optreden dan laat ik het weten. Vooralsnog lijkt het prima. Helemaal omdat ik merk dat hij stationair nu ook weer regelt.

Prima, stel jij de sensor dan maar bij :D

Je had er overigens niet bij vermeld dat je de gasklep deels uit elkaar hebt gehaald vanwege dat stangetje..

Gr ;)

larsw

@stotteraar; daarom ligt in mijn 2.5T inmiddels een T5!

razorx

Blij dat het opgelost is.
Juich pas over een week of zo, het blijft techniek. ;)

larsw