Vacuumpotje zoemt/trilt

Gestart door Harnt, 20-03-2011 19:24:37

Vorige topic - Volgende topic

Harnt

Hallo,

Eerst even kort voorstellen. Ik ben Harnt en woon in het mooie Friesland nabij Heerenveen. Na jaren van 740's te hebben gereden nu een V70 TDI Aut. uit 1997 gekocht. 'Maar' 390000km op de teller, dus kan nog mooi lang mee.
Nu eerst maar even mijn vraag.

Op onderstaande foto zie ik een soort vacuumpotje(weet de correcte benaming niet).

Nou kwam ik daar nog ruw tegenaan met het loshalen van de clips van het luchtfilterhuis(ik schoot uit), begint dat ding spontaan te zoemen en te trillen!? Had het geluid al eens vaker gehoord maar hield toen vrij snel op.
Nadat ik er weer een ferme tik opgaf hield ie er weer mee op. Ik kon dit herhalen door en weer wat tegenaan te tikken.
Wat is er hier aan de hand? Lijkt me niet normaal toch?
Auto stond trouwens gewoon uit, met alleen de sleutel in het contact(maar geen contact aan)

Groetjes Harnt

pimsam

Heb ik ook gehad. Het is het stuurventiel voor de EGR klep. Aangezien ik mijn EGR klep heb afgedopt en dit stuurventiel geen functie meer heeft, heb ik de elektrische aansluiting los getrokken. Probleem opgelost.

UserID6342

Als ik het goed heb begrepen wil je je EGR toch afdoppen Harnt ?  Dan kun je de klep in principe laten vervallen.  Als je de EGR wilt behouden, zou ik een ander klepje monteren als ik jou was.

jgvdv

zon klepje heb ik hier nog wel thuis liggen, mag je eerst wel proberen eventueel

gr jg
760 2.3 FB 1986 Turbo Amerikaan

Harnt

Hey JG,

Dat zou hartstikke mooi zijn. Ben gister even naar Bosscha geweest maar die zeggen dat bij mij het afkoppelen van de EGR niet goed gaat komen, dus ga ik het vacuumklepje maar vervangen.
Ik bel je vandaag wel even.
Bedankt.

Groetjes Harnt

Bas850

Jou V70 is toch uit '97 dan kan je je EGR gewoon afdoppen zonder een foutcode te krijgen.
Pas vanaf '99 krijg je foutmeldingen en moet de EGR softwarematig worden dicht gezet.

Bas
"to finish first, you first have to finish"

Harnt

hallo Bas,

Er werd mij verteld dat als ik geen 'kleine' lmm heb(hij had het over staafvormig) maar een complete unit dat het niet ging werken. Ik zou dan foutmeldingen krijgen, waardoor hij in noodloop ging. Ook had ie het over een soort MAP-sensor/kastje die vlakbij de brandstof filter zit, dat die roet in het eten zou gooien.

Het klinkt hierboven allemaal een beetje vaag, maar ik kwam daar(Bosscha Langezwaag) voor twee EGR-pakkingen en hij begon dus een heel verhaal terwijl ik daar helemaal geen tijd voor had dus heb het niet helemaal meegekregen.

Groetjes Harnt

Bas850

Lees deze eens even door:

EGR op TDI

Staat veel over geschreven.

Bas

Bas850

Kom er maar in PIMSAM of was je opmerking niet voor hier bedoelt....... ;D ;D ;D

UserID6342

Ben het met de andere eens wat het afdoppen betreft van je EGR, dit zou zo moeten kunnen hoor zonder foutmeldingen of iets.
Je kunt de vacuumschakeling dan zelfs ook nog gewoon laten zitten en afdoppen.

pimsam

CiteerKom er maar in PIMSAM of was je opmerking niet voor hier bedoelt.......   

Ik had als reactie op dit topic een stukje geschreven in een ander topic.  :eusa_wall: Geen zin om het weer te schrijven.....
Mijn mening over de foutmelding bij een 2.5D heb ik al vaker vermeld. Samengevat: gewoon afdoppen en lampje uit het dashboard halen. ALs het fout zit met de motor merk je dat bij een 2.5D ook wel zonder lampje.

fredtref

Harnt

Zonet JG aan de deur gehad, komt ie het vacuumpotje even langs brengen. Grote klasse JG, zal hem morgen monteren en kijken of het verschil maakt.

Nogmaals dank!

Groetjes Harnt

jgvdv

als ie goed is hoor ik het graag ;) suc6 morgen met kloven...

gr jg
760 2.3 FB 1986 Turbo Amerikaan

Harnt

Zo, de vacuumklep die ik van JG gekregen heb zit erin. Maar helaas, die doet precies hetzelfde. Ook als ik tegen deze aan tik gaat ie spontaan brommen/trillen.
Het euvel doet zich alleen voor als het klepje aangesloten zit op het vacuum, dus als ik hem los in de handen heb, niks aan de hand. Is ie elektr. aangesloten, niks aan de hand. Maar zodra er vacuum op staat is het mis.

Iemand nog een verhelderend idee?

Groetjes Harnt