Advies voor extra onderdelen bij distributieriem vervanging.

Gestart door tora850, 22-03-2011 21:56:17

Vorige topic - Volgende topic

tora850

Hallo,

Begin april heb ik een afspraak staan om mijn 850 2.5 10v van 1995 de distributieriem te vervangen.
Deze zit er ongeveer al 5 jaar op en heeft ongeveer 90000km gelopen. Wil het gewoon voor dat de vakantie's eraan komen gedaan hebben.
We komen buiten de spanrollen ook wel aan het wisselen van de waterpomp als ik het allemaal goed heb gelezen op de forum?
Nu is mijn vraag of het ook nodig is om de hydraulische spanner te wisselen. Dit is even de twijfel?
km stan roffel is 285000.

Hebben jullie advies of wat er nog meer gedaan moet worden? Alvast bedank voor jullie reactie's

Gr tora850

Eric Lewis

Ik zou er in ieder geval wel rekening mee houden. Best duur die dingen ik meen zo rond de 75 tot 80 euro.
De kans dat ze het niet meer doen nadat je deze spanner eraf hebt gehaald is best aanwezig. Je moet de spanner moet je heel voorzichtig weer indrukken om hem opnieuw te gebruiken. Druk je te snel dan is de kans groot dat die kapot gaat.

Je kunt het zonder meer proberen. Lukt het om hem met beleid in te drukken dan boortje erin (ik meen boortje 3mm) dan weer monteren en dan boortje eruit.

Het probleem zit hem bij het indrukken.

Dit is voor zover ik er iets van weet en zelf heb ondervonden.

Groetjes

thuur

Citaat van: tora850 op 22-03-2011 21:56:17
Hallo,

Begin april heb ik een afspraak staan om mijn 850 2.5 10v van 1995 de distributie riem te vervangen.
Deze zit er ongeveer al 5 jaar op en heeft ongeveer 900000km gelopen. Wil het gewoon voor dat de vakantie's eraan komen gedaan hebben.
We komen buiten de spanrollen ook wel aan het wisselen van de waterpomp als ik het allemaal goed heb gelezen op de forum?
Nu is mijn vraag of het ook nodig is om de hydraulische spanner te wisselen. Dit is even de twijfel?
km stan roffel is 285000.

Hebben jullie advies of wat er nog meer gedaan moet worden? Alvast bedank voor jullie reactie's

Gr tora850

Zo, weet je toevallig van welk merk deze riem is? Als dit bekend wordt kunnen we de distributieketting voorgoed bannen! :D

Wat je noemt is verstandig, meelooprol, spanrol en waterpomp meenemen. De spanner hoef je alleen te vervangen als deze lek is. Het rubbertje bovenop is dan vettig na het samendrukken. Of als er een 'makkelijk' punt in zit bij het samenduwen.

Gr 8)

snix

Citaat van: thuur op 22-03-2011 22:14:45
Zo, weet je toevallig van welk merk deze riem is? Als dit bekend wordt kunnen we de distributieketting voorgoed bannen! :D

Dacht ook al daar zullen de draden wel aanhangen. Maar toen zag ik de km stand..

tora850

oke het is duidelijk dat ik geen monteur ben met kennis.
Word wel met een vakkundig monteur samen gesleuteld.

Thuur : is het zo makkelijk te controleren of de spanner vervangen moet worden?

Tot nu toe:
- Distributieriem
- spanrol
- meelooprol
- waterpomp

- controleren op lekkage van spanner

Nog meer om meteen naar te kijken aangezien we toch bezig zijn?

Taranis

Citaat van: tora850 op 23-03-2011 07:44:51
Nog meer om meteen naar te kijken aangezien we toch bezig zijn?

Ja kijk ook even naar de distributieriem ::)

)()()sT

oke het is duidelijk dat ik geen monteur ben met kennis. Dusssssss het is een ketting die we gaan vervangen.

Nee, het is een riem ;D

tora850

Oke het is me nu duidelijk. Ik hier een distrubutieriem die er al  5 jaar op zit en heeft er ongeveer 90000 km op zitten.
Normaal is het advies geloof ik vervangen bij 120000km maar rij nu nogal veel en er  komen vakantie´s aan.

Het heeft even wat geduld nodig dus bedankt :-)

Gr TORA850

stotteraar

;D
Er is hier nogal wat positief bedoelde beroepsdeformatie waar wij als groentjes aan moeten wennen.
Volgens mij hebben sommige auto's zoals mijn ongeevenaarde Opel Senator (jammer dat die dingen onder je kont wegrotten) een D-ketting die niet hoeft te worden vervangen.
Wat ik me herinner heb je voor die D-riem van een volvo een tooltje nodig om de spanrol van de multiriem te bedienen.
Verder was het wel te doen.

Taranis

De spanrol van de multi-riem kun je met een flinke ratelsleutel wel achterover halen. Welke maat 't is, hangt af van wat Volvo op dat moment op de plank had liggen :eusa_doh:

goudvink

ik ben ook aan de beurt met mijn 95er 854 20V. Laatste keer was van vorige eigenaar op ca 95K , een jaartje of 5-6 geleden. Teller nu op 210K. Ik laat het denk ik doen bij een volvo lover hier in de buurt.
395+150 waterpomp etc all inn. Bak geld . Redelijk ? Alternatieven ?

Taranis

Dat is een redelijke prijs. Je kunt het ook gewoon eens bij de dealer opvragen, ook die heeft vaste tarieven. Soms valt dat best mee.

sjarrel2

Dealer Groningen heeft mij 550,- all in (incl. waterpomp) geoffreerd. Ook een 10v benzine. Zou je dus ook kunnen  overwegen.

Gr

marwou

Ik heb net de d.riem, spanrol/meelooprol en multieriem laten vervangen, waterpomp was niet nodig, dit is gebeurt door officiële volvo garage Nieuwenhuis te Raalte, kosten 304 euro inclusief alles, ik heb er op gewacht, binnen 2 uur klaar, lekkere koffie, al met al prima en niet te duur. Ik heb een volvo 850 2.5 10v kmstand 353000km

tora850

oke het is duidelijk dat ik geen monteur ben met kennis.
Word wel met een vakkundig monteur samen gesleuteld.

Tot nu toe:
- Distributieriem  =>  is vervangen
- spanrol   =>  is vervangen
- meelooprol  =>  is vervangen
- waterpomp  =>  niet vervangen want zag er als nieuw uit en is vorige keer al gedaan

- controleren op lekkage van spanner => geen lekkage en heel rustig met bankschroef pinnetje weer ingedrukt en borgen met pennetje.

Al met al durf ik het nu de volgende keer zelf te doen.
;D