lambdalampje

Gestart door volvo jan, 25-03-2011 18:16:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvo jan

Bij mijn V70 R AWD 1999 MY2000 gaat het lambdalampje branden terwijl de auto normaal funktioneert.
OBD 2 uitlezen geeft aan : nokkenas sensor en de achterste lambdasonde terwijl bij uitlaatgasmeting alles OK is.
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn  voordat ik deze dure delen ga vervangen?
Sensor €168,- en sonde € 197,54 incl.btw bij de dealer!!
Groeten Volvo Jan.

cas

gaat niet voor niets branden, ook na het reseten weer aan? wellicht dat de auto binnen de waarden zit voor de apk, maar wel hoger dan normaal.

zou het ene iets met het andere te maken kunnen hebben? dus niet meteen beide vervangen.... indien het geval. even uitpluizen welke eerst  ;D
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

francois

moet toch veel goedkoper kunnen

zou eerst nokken vervangen (gokje)

grfr

volvo jan

Ik heb nog even de codes opgezocht die door het diagnosetoestel worden genoemd.
Het zijn: 2A2A lambdasondeverwarming 2 en 644A nokkenasverstelling /nokkenasverkeerde positie.
Wie kan hier wat mee.
Groeten Volvo Jan.

Gompiev70xc

Ik zou helemaal niet zomaar dure onderdelen kopen, die diagnoseapp. kraamt wel vaker dingen uit waar je van in de war raakt.
Als je alleen die lamba-foutmelding zou hebben zou ik eerst denken aan vacuumlek.
Nou er ook de nokkenassensor bij komt (die het heus wel doet, anders reed je namenlijk geen meter..) is er wellicht iets heel anders aan de hand:
in de VS wordt vaak met de beschuldigende vinger gewezen naar de stroomkabel(s) die van de accu+pool naar de "fusebox" lopen. Dat ding zit bij het scharnier van je motorklep aan de bestuurderskant. Deksel eraf, even kijken en dan zie je meteen waar die kabel binnenkomt.
Start de motor, zet alle stroomverbruikers aan en pak je multimeter. Als er mer dan 0,5 volt verschil is tussen de +pool van je accu en aansluiting van de kabel in de fusebox, heb je je probleem gevonden.
Ik zou die kabel(s) vervangen en de aansluitingen vastsolderen 9e=niet alleen vastknijpen dus..)

Gompiev70xc

Ehhhh.. nou lees ik in je andere topic dat de foutmelding niet de nokkenasSENSOR betreft, maar de nokkenasVERSTELLER.
Dat is een ander potje bier:
heb je niet het idee dat je motor een beetje klinkt als een diesel? probeer het volgende eens:
- motorklep open, motor starten en even luisteren onder de klep. Probeer het geluid wat je hoort te onthouden.
- zet de motor uit
- verwijder het linkerdeel van de bougiedeksel (twee torxboutjes losdraaien, twee klemmetjes aan de distributiekap losmaken, deksel verwijderen), nu zie je bovenop de achterste nokkenas. naast het tandwiel van de distributieriem een metalen ding met een grote stekker eraan: de nokkenasversteller!
- haal die stekker los
- start de motor opnieuw en luister of je verschil hoort: klinkt de motor nu veel stiller: nokkenasversteller stuk!  (vaak omdat er een tijd met te weinig enof smerige olie is gereden)

Op het forum staat vast wel een HowTo voor het vervangen van de nokkenasversteller. Is het makkelijkst als je toh al de distributie gaat doen.

Als dit klaar is, foutmeldingen (laten) verwijderen, stukkie rijden en opnieuw uitlezen. Mogelijk is dan ook de lambda-foutmelding verdwenen.

volvo jan

Beste Gompie, dank voor je reaktie.
Ik heb de solenoide losgekoppeld en dan geeft de motor een ander geluid,rustiger lijkt het wel
Ik had nog met de dealer gebeld en zij adviseerden om de timing van de distributie ook te checken.
Deze staat goed maar het tandwiel van de uitlaatnokkenas is verstelbaar en weet jij of dat ook nog invloed kan hebben op het al of niet gaan branden van het lambdalampje.
Ik wil dat uitsluiten voordat ik het onderdeel ga vervangen.
Onderdeel kost trouwens € 109,- is een ruildeel.
Groeten en dank Jan.

Jack v

In alle nokkenastandwielen zit een kleine verstelmogelijkheid, blijf hier aub af als je zeker weet dat de distributie goed staat. Je heb tnamelijk een speciale tool nodig om je nokkenassen goed te zetten.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

thuur

Citaat van: volvo jan op 01-04-2011 13:05:00
Beste Gompie, dank voor je reaktie.
Ik heb de solenoide losgekoppeld en dan geeft de motor een ander geluid,rustiger lijkt het wel
Ik had nog met de dealer gebeld en zij adviseerden om de timing van de distributie ook te checken.
Deze staat goed maar het tandwiel van de uitlaatnokkenas is verstelbaar en weet jij of dat ook nog invloed kan hebben op het al of niet gaan branden van het lambdalampje.
Ik wil dat uitsluiten voordat ik het onderdeel ga vervangen.
Onderdeel kost trouwens € 109,- is een ruildeel.
Groeten en dank Jan.

Fouten op het verstelbare systeem kunnen via het lambdalampje kenbaar gemaakt worden inderdaad. Maar dat wist je toch al?

Als je de codes reset, komen ze dan terug?

Verwarming van de lambdasonde is trouwens eenvoudig te meten door een garage.


Gr 8)

Gompiev70xc

ha VolvoJan;

Zoals je weet heeft Thuur altijd gelijk, en blijf inderdaad van de distributietandwielen af: daar mankeert echt niks aan!
Ik zou die versteller wel vervangen maar heb geen ervaringen met eentje van de sloop: ik krijg de indruk dat ze makkelijk stuk gaan door slordig onderhoud, en van een sloopdeel weet je natuurlijk nooit hoe de staat is.
Als je toch met ouwe rommel in de weer gaat (herken ik: mag niks kosten!) zou ik 'm goed schoonmaken, ook proberen inwendig schoon te maken. Daar is en beschrijvng van dacht ik!
en wat betreft dat lampje: vette kans dat ie na reset uit is, maar dat weet je natuurlijk pas als als je het hebt gedaan.
Als je auto in het verleden een periode inderdaad matig is onderhouden, kan er wel meer stuk zijn. De 850/X70 is wat dat betreft onvergelijkbaar met de 240 serie, die je jarenlang qua onderhoud kon negeren zonder dramatiche gevolgen.

volvo jan

Ik ga zeker niet met een gebruikte solenoide aan de gang.
Dit wordt door de dealer als ruildeel geleverd en kan dus gerepareerd worden bijv bij ACtronics.?
Ik ga dat uitzoeken en laat wel weten wat dat kost.
Ruildeel kost bij dealer€ 110,- ongeveer.
Groeten VolvoJan.

Gompiev70xc

ruildelen van de dealer zijn OK. Kun je zo monteren!

volvo jan

Ik ga de nokkenasversteller bij de dealer halen maar weet iemand van dit forum waar ik rekening mee moet gaan houden bij demontage en weer monteren???
Groeten Volvo Jan.