Lambda lampje ?

Gestart door JStuij, 27-03-2011 20:06:35

Vorige topic - Volgende topic

JStuij

Sinds vandaag brandt mij lambda lampje (links naast het service lampje doch het engels manual zegt malfunction indicator light) en is het stationair toerental van ongeveer 1000 naar 1800-1900 gegaan.
Ik heb ergens een draadje gezien wat aangaf dat dit de pakking van het inlaatspruitstuk kan zijn maar ik heb geen zekerheid. Wie weet wat dit kan zijn alvorens ik hem weg ga brengen. Het betref een Volvo 805 station van 1994 met 2 lt motor.  Bvd Hans

Jack v

OBD I = even foutcodes uitlezen weet je even wat meer.

OBD II = bezoekje aan de dealer
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

JStuij

Hoi Jack, mijn reactie heeft even geduurd maar ik lees foutcode 1-2-1 uit op het fuel injection diagnostics. Vlgs het lijstje betekent dat "MAF sensor signal absent or faulty". Zegt me verder niets. Lampje is nu wel uit maar stationair toerental is nog steeds hoog en vlgs mij is de verbranding niet lekker. Heb je nog tips voordat ik hem naar de Volvo garage breng. Ik woon in Italie dus wel handig als ik van te voren een idee heb voordat ze me iet "aansmeren". bvd, mvg Hans

Jack v

Foutcode 1-2-1 op A2 duid op een defecte LMM

http://www.850turbo.be/Volvo/storingcodes-A2.pdf

Zit de conector van de LMM er goed op.

Jack v

Is het trouwens een T5 of eeen 10V?

JStuij

Het is een T5. Ik heb inmiddels alles even goed nagelopen, stekkers  even ingespoten met contactspray en alles schoongemaakt. Verder gecontroleerd of het hele vacuum systeem (slangen) goed vastzitten en wat denk je, toerental weer helemaal normaal. Ik ga het OBD resetten en kijken of het terugkomt. Moest even denken wat een LMM is aangezien ik een Engels handboek heb (via internet). Bedankt voor je tips, Hans

T5turbo

Fingers crossed...  :eusa_pray:
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

JStuij

Jack, helaas te vroeg gejuicht. Zelfde probleem treedt weer op. Hoog toerental en het lampje. Als het de sensor zou zijn dan heb ik de volgende vragen: waar zit dat ding precies en kan je die simpel zelf vervangen? Als dat zo is dan koop de sensor en vervang ik hem zelf. Hopelijk kan je me helpen?

thuur

Ik gok een slecht vacuumslangetje.

Gr 8)

Gompiev70xc

Yep. En daar zijn er best veel van.. beginnen met de knietjes ondr het spruitstuk en de drie slangen tussen de TCV en de turbo. Staan hele stukken over hier verderop: niet duur, veel gedoe.

KIM

Ik zie de link met fout op MAF sensor en vacuumslangetjes niet.
Een vacuumlek resulteert in een foutcode "fuel mixture too high". De storing zal zich in deellastgebied openbaren, want in vollast vindt geen brandstofcorrectie plaats.
Indien een lekkage op vacuum toch de veroorzaker is op vollast, dan zal een turbofout optreden of zal te weinig turbodruk aanwezig zijn.

De symptomen wijzen duidelijk naar de LMM; probeer deze eens te wisselen met iemand anders als dat mogelijk is.

JStuij

Heren, Het duurde even maar inmiddels heb ik de LMM vervangen voor een ander (2e hands) exemplaar (een nieuwe van Volvo of Bosch zou gauw op 250 tot 300 Euri ex BTW komen!) Het probleem is nu aanmerkelijk minder maar af en toe fluctueert het stationair toerental nog wel. Zijn er nog andere dingen die ik kan controleren? Voor zover ik erbij kon heb ik de vacuumslangetje gecontrolleerd maar die zijn allemaal schoon. Bvd Hans

mevita

dit probleem kan ook te maken hebben met je koelvloeistoftemperatuursensor,

gr mevita

rovelra

Citaat van: mevita op 16-05-2011 16:29:50
dit probleem kan ook te maken hebben met je koelvloeistoftemperatuursensor,

gr mevita

Ik zou inderdaad eens de temperatuur sensor vervangen .
Als deze stuk is kan dat hele vreemde storingen veroorzaken
Deze zit op het thermostaat huis en kost bij de dealer &-35 euro.

cas

ben daar ook geweest. De MAF sensor is idd een duur geintje. maar hoe vaak vervang je deze nou... 1 keer in de 5  jaar? dan is 275 niet te veel. tweede handsje weet je het ook nooit. en een immitatie al helemaal niet aan beginnen!   

overigens moet een MAF of de LMM meter zich ook inleren als ik me niet vergis. dus met  "even"  overhangen voor een ritje, kom je er ook niet.

vacuum slangen, is geen slecht idee om dat eens te vervangen. Zeker niet daar waar het vaak nog warmer is dan in ons landje hier  ;D die onder het spruitstuk links onder, fijne wedstrijd. Iedereen is into de carterventilatie vervangen hier, misschien dat je die ook meteen kunt doen. Dan gaat je stappenmotor eraf, als je die doorspoeld/reinigt dan is dat ook weer gedaan. je gaskleppenhuis kan dan ook meteen in een spoelbadje en verse pakking. spruitstuk meteen verse pakking. Een hoop vacuumslangen en knietjes komen dan bloot te liggen, kan je er ook meteen makkelijk bij. De kosten als je dat zelf doet zijn iets van 150 euro. ex vloeistoffen. EN de temp sensor kan je ook meteen meepakken. ( kan ook zonder dit alles vrij simpel.)

vacuumslangetjes "controleren" heeft geen zin. je moet ze vervangen. ze zijn bros, en dat zie je niet altijd even goed. de weekmakers zijn er gewoon uit na al die jaren, en we zijn allemaal ongeveer nu aan de beurt. dus nieuw die dingen! echt alles.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....