Weer te rijk lopen op benzine/benzinelucht

Gestart door jacques1967, 30-03-2011 20:38:28

Vorige topic - Volgende topic

jacques1967

Maar wat is er aan de hand als storingscode 512  op A2 naar voren komt? Bij obd 1 . Heb de code wel gelezen , iets met een warme ecu oid? Klinkt niet echt lekker.

Ludo

De foutcode kan ik niet zo meteen rijmen, met de symptomen die je noemt.
Zoals ik je laatste verhaal lees, geeft de benzinepomp geen druk, verder zoeken is dan overbodig...

CiteerInformatie over storingscode MFI 5–1–2

Toestand
De waarde van de lambda-integrator is een maatstaf voor de manier waarop het basisprogramma van de regeleenheid voor de meervoudige brandstofinspuiting de inspuitperiode moet variëren om ervoor te zorgen dat de motor een optimaal brandstof-luchtmengsel ontvangt. Dit optimale mengsel correspondeert met een waarde van λ = 1. Als de motor op een rijk mengsel loopt, verkort de lambda-integrator de inspuitperiode om opnieuw een optimaal mengsel te bereiken. Er wordt een storingscode opgeslagen als de motor op een dermate rijk mengsel loopt dat de lambda-integrator de ondergrens bereikt en daar 166 seconden blijft.

Vervangende waarde
Geen.

Mogelijke oorzaak
-Kortsluiting met massa in signaalkabel van verwarmde lambdasonde
-Verwarmde lambdasonde is defect.
-Contactweerstand en oxydatie in connector van luchtmassameter.
-Luchtmassameter is defect.

Storingsbeeld
-Deze storing kan tot een hoog brandstofverbruik en slecht rijgedrag leiden.

jacques1967

Ik kan geen van de verschijnselen rijmen. Vanmorgen deed de brandstofpomp het nog prima,voorheen ook geen problemen met de brandstofvoorziening gehad. Het gedonder is begonnen na het verwijderen van het brandstofrail. Zou het kunnen dat er iets met de aansturing van de injectoren mis is? Hoe kom ik daar achter? Of wordt er sowieso druk opgebouwd , dus onafhankelijk van de  eventueel open en dichtgaande benzine injectoren. Overigens is er ook in het verleden als eens iets met de injectie aan de hand geweest aangezien er nieuwe afwijkende bedrading is gemonteerd ,deze loopt tot zover ik kan zien door in de kabelboom. Maar heeft tot vandaag altijd prima gefunctioneerd dus lijkt me niet verdacht. Ik zal de opbrengst van de benzinepomp maar eens controleren. Er lijkt wel lucht in de leiding te zitten indien ik op het ontluchtventieltje druk komt er soms benzine of anders lucht uit.

Jack v

Is het slangetje niet van de brandstofpomp af of poreus. De brandstofdruk kun je testen door een bandenspanningsmetertje op het ventieltje  van de rail te drukken.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

jacques1967

Vanmorgen geprobeerd de auto koud te starten. De keuzeschakelaar op benzine en pedal to the metal en ja hoor hij startte(na flink te doorstarten) ,weliswaar met veel tegenzin op benzine. Na eventjes gewacht te hebben overgeschakeld naar lpg en  die pakte
gelukkig direkt op.

Vooralsnog zijn er geen brosse verbindingen op het benzine traject. Aan de ene kant verdenk ik de de brandstofpomp maar het zou ook wat anders kunnen zijn.
Ik zit me net te bedenken dat ik een week of 3 geleden zo.n reinigingsvloeistof door de benzine  heb gegooid , hij is er niet beter van gaan lopen. Zal er iets met het brandstoffilter kunnen zijn?

grijzev70tdi

Ik zou dan eerder zeggen dat hij te arm zal lopen als die verstopt zit
Grolsch, het klinkt al lekkerder

ulkeman

eum was het niet zo als je pedaal plat op de bodem deed met starten dat er helemaal geen benzine kwam? :eusa_wall:

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

grijzev70tdi

ja dat is zo ja. Daarom verzuipt hij dan ook niet ;)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

ulkeman

dus geen wonder dat hij slecht starte :eusa_whistle:

afdeling dalfsen

jacques1967

OO, dus dat was het .HAHA. Nee hoor de brandstofpomp heeft het spontaan af laten weten dus komt er andere pomp in van de week. Frappant blijft wel dat soms de pomp het schijnbaar heel eventjes doet en je toch de auto kunt starten op benzine ,echter alleen indien het pedal to the metal is.

Is die geribbelde ring om de pomp vast te zetten lastig los te krijgen?

Jack v

ulkeman

Citaat van: jacques1967 op 05-04-2011 19:12:20
OO, dus dat was het .HAHA. Nee hoor de brandstofpomp heeft het spontaan af laten weten dus komt er andere pomp in van de week. Frappant blijft wel dat soms de pomp het schijnbaar heel eventjes doet en je toch de auto kunt starten op benzine ,echter alleen indien het pedal to the metal is.

Is die geribbelde ring om de pomp vast te zetten lastig los te krijgen?

die ring is gewoon een grote moer.
lastiger zijn de benzine slangen.

afdeling dalfsen

jacques1967

Nou, fijn eventjes een snipperdag genomen vandaag. Dus vanmorgen vroeg al op weg naar een bekend demontagebedrijf uit onze regio. Heb daar vandaag een paar extra speakers van het merk Infinity gescoord. En een brandstofpomp heb ik natuurlijk ook gehaald en deze is inmiddels al ingebouwd , de auto start dus weer op benzine. Stelde idd niet veel voor. Wat al gezegd is, de nippels ... Gingen er bij mijn auto soepel af en weer op. Maar wat een koekenbakker zeg , degene die de vorige pomp geprobeerd heeft te monteren. De ring , om die pomp vast te zetten , was gewoon dwars door het midden! Naja, alles zit er weer correct op (had de ring vd sloop gelukkig meegenomen).
Wonderbaarlijk genoeg heeft het niet gelekt in het verleden. Verder nog ff een vervangende antenne gemonteerd en wat ander klein spul wat ik nog had meegenomen . Zullen we binnenkort
de auto maar eens langs brengen bij een bevriende garagist om te kijken of de motor echt te rijk loopt en zo ja in welke mate en wat best eraan te doen.

Een ieder in elk geval bedankt voor uw tips .

Jack v

Als hij echt buiten de waarden loopt  zoals jij denkt , vraag dan even om een co2 meeting bij een garage.