oliefilter vervangen zonder olieverversen??

Gestart door Peter, 01-06-2004 19:18:21

Vorige topic - Volgende topic

Peter

Vandaag olie en filter van mijn 850 TDI laten vervangen voor 50,50 euro bij Quickfit. Toe ik aan kwam lopen lieten ze de brug net zakken en zag ik volgens mij het oude oliefilter nog zitten. Er zat volgens mij alleen nog aangekoekt vuil op van de laatste 15.000 km en geen verse olie. Ze garandeerde echter dat ze absoluut het filter hadden vervangen. ( als ik zelf een filter bij mijn citroen AX verving dan 'glom' het filter nog van de verse olie die je er zo kon afvegen. Dit witte filter blijft echter heel wit vies grauw van kleur). Ze gingen vervolgens de olie bijvullen.

Ik overweeg om voor de zekerheid nu zelf maar een filter te kopen en deze er alsnog op te zetten. Het filter zit aan de bovenkant van het motorblok, dus dat lijkt niet al te lastig.

Is het logisch je eerst het filter vervangt  en dat pas de olie aftapt  of is dit een 'bewijs'  dat hun verhaal niet klopt? Als het wel klopt dan zou ik dus zelf ook alsnog het filter op deze manier kunnen vervangen.

Graag jullie reactie. Filter alsnog maar een keer op deze manier vervangen of niet? ik wil graag nog 240.000 km extra met deze tdi rijden.

groeten, Peter

denkweb

Als ik al bij de kwikfit kom (en echt heeeeel zelden met mn eigen auto) dan blijf ik ALTIJD bij de auto, ik vertrouw ze voor geen ene....

Oud filter markeer ik altijd voor de beurt, net als wat andere 'kleine' dingetjes... ruitenwisserbladen enzo... tikken op de nota vaak toch aan, zeker als ze niet vervangen zijn maar er wel op staan! Of 2 pollenfilters binnen een maand, afvullen ruitensproeierreservoir (nog net zo leeg als anders)...etc.

trouwens, soms zetten ze de auto vast voor je op de brug  ;D:

Reitse

Als ik olie wissel draai ik eerst de carterplug eruit en dan gaat het filter eruit. Carterplug met nieuwe dichtingsring erop, nieuw filter monteren en dan olie bijvullen.
Ik weet niet hoe het bij een diesel zit maar de eerste kilometers moet je zeker kunnen zien dat de olie nieuw is, is dan nog mooi blank.

s©ub@

moet je met 0w40 doen; kun je 5 keer peilen en denken dat je blok leeg is, zo dun en transparant is dat spul ;D

maar volgens mij moet het toch echt inderdaad in de volgorde zoals reitse zegt; zo doe ik het ook al jaren bij al onze auto's...
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

nOOb

Heb ook niet veel vertrouwen meer in " monteurs " van quickfit .
Hebben voor mij eens diagnose gesteld omdat remklauwen bleven hangen.
Gereviseerde klauwen + schijven ( zat een miniscuul randje aan ? ) en natuurlijk blokken .....ja, mijnheer wil toch veiligheid niet in het gedrang brengen ??
Mijn eigen garage heeft het opgelost met kopervet,...voor nop  :)

gr. Nico

ed

Vriendin van mij ging met haar Polo'tje voor de APK naar de Kwik fit. Als de auto goedgekeurd moest worden zou er voor ongeveer 800 euro aan verbouwd moeten worden: remcilindertjes achter, schokbrekers voor, en de uitlaat (daar ging ze voor naar de kwik fit). Ze vertrouwde het niet, en ging naar een andere zaak. Deze heeft echt heel goed gekeken, maar kon geen lekkage vinden, zowel op de remcilinders als op de schokbrkers. Er hing wel olie aan, maar ze dacht dat ze dat bij de Kwik fit hadden gedaan. Het was allemaal net even te schoon. Na het afvegen van de olie is het ook niet meer terug geweest.
Stelletje....@#$
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Ben123

Kwikfit?
Met een Volvo.
Je kunt ook naar een bouwvakker gaan,hetzelfde effect krijg je dan!

mario

svp on-topic blijven, dit topic gaat niet over kwik-fit
:) ;) :(

Peter

Heb inmiddels maar zelf het filter vervangen (weet voor 99 % zeker dat het niet gebeurd was). Ga de volgende keer waarschijnlijk ook maar weer zelf de olie vervangen, hoewel dit zonder een brug best lastig lijkt.

Filter (Fram) kostte overigens 8,25 euro. De laatste keer dat ik dit nog bij een volvo-garage (geen dealer) heb laten doen, betaalde ik alleen voor het filter al 22 euro. Zit dus best veel verschil tussen de prijzen.

gr.Peter

Reitse

Oliewissel zonder brug is op zich best te doen, alleen even uitkijken als je olie warm is dat je zo onder je auto gaat liggen dat het niet helemaal over je heenstroomt. Enige nadeel dat ik ondervond is dat ik in de afgewerkte olie naar de olieplug kon gaan vissen, voor de rest ging het allemaal prima.

Ben123

Tussen een olie filter van Fram en een orginele zit wel verschil,namelijk de overdrukklep in het filter werkt op een andere manier!
Niet dat dit schadelijk is,maar in sommige garantie gevallen doen ze er toch moeilijk over als er geen orginele onderdelen gebruikt worden!