Remmen hebben goed hun dienst gedaan ...

Gestart door Entuscan, 01-06-2004 23:55:44

Vorige topic - Volgende topic

Entuscan

Vandaag is gebleken dat de volvo bigbrake kit een allesbehalve nutteloze investering is geweest.

Ik kreeg van men moeder te horen dat het welgeteld 5 tal cm scheelde of ze zat tegen iemand die langs links !! voor haar de baan op kwam. Die persoon in kwestie had de auto (waarschijnlijk) niet gezien en toen hij de wagen wel zag remde hij in paniek ipv gas bij te geven en voor haar door op te trekken

Ma aan ongev 90Kmh vol op de remmen tot volledige stilstand, waarbij ze NOOIT dacht dat de wagen op tijd ging stilstaan. Gelukkig wel, zei het maar op volgens haar een 5tal cm.

De remmen hebben dus goed hun werk gedaan.
Is toch echt een serieuze noodstop geweest want de schijven zijn zelfs hier en daar lichtjes beplekkerd van het warmremmen  
En de tekening vd remblokken waar ze stilgestaanhebben is ook op de schijf te zien.

Daarstraks eens een ritje gemaakt en nu voel je bij zacht remmen (dus net voor stilstand aan een kruispunt of zo) dat de wagen de laatste paar meters "slepend" remt ----.-----.-----.----- ipv ------------------------ zachtjes gelijkmatig te remmen.
Bij hard remmen merk je er weinig of niets van.

Zou zich dit stabiliseren? Of misschien zelfs beter worden als de schijven terug wat extra gesleten zijn?
Is de schijven laten afdraaien misschien een optie?

Ik heb dit nog nooit aan de hand gehad en zoveel ken ik er ook niet van.
Stilkomen is geen probleem, het is allen zo'n "raar" gevoel tijdens het remmen.
De wagen trekt ook niet 1 bepaalde richting uit of zo... remmen zonder handen aan het stuur gaat perfect rechtdoor. In het rempedaal voel je het "slepen" hééééél héééél lichtjes. In't stuur niet dadelijk.

Nieuwe 320 schijven en blokken steken vooraan komt atm slecht uit.
Ik denk dat ik ff ga kijken hoe de boel zich gaat zetten en evolueren.

Ik ben al maar blij dat het in't slechtste geval een set nieuwe schijven en blokken zijn, terwijl het anders gerust een nieuwe voorkant of wagen had kunnen worden.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

ed

Ik zou het even afwachten. Doordat je moeder waarschijnlijk haar voet stijf op de rem heeft gehouden na de remaktie is er wat extra warmte v/d blokken daar in de schiven gaan zitten. De kans is inderdaad aanwezig dat ze licht krom zijn. Met een beetje geluk rem je dit weg (binnen een paar honderd kilometer), en anders wordt het waarschijnlijk erger.
Nieuwe kopen hoeft zeker niet, afdraaien gaat heel goed. Hebben ze bij mijn auto toen ik hem kreeg ook al voor en achter gedaan, en hij houd zich daarna tot nu toe prima.
Ga naar een bedrijf met goede apparatuur.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

s©ub@

ik kreeg de volgende tip van de eigenaar van Pagid (waalwijk):

Citeer... kromme remmen of remmen die heetgeremd zijn moet je nooit weggooien!

het volgende: remmen worden verwarmd na het gieten, dit om materiaalspanningen uit het metaal te krijgen. de standaard remmen worden op een 3- tot 400 graden "gebakken", sportieve remmen ondergaan een intensievere behandeling met hogere temperaturen. Het krom trekken van remmen gebeurt dus door een warmte verschil dat voorkomt door de voet op de rem te laten staan en zo de schijf intens te verhitten of door bijzonder krachtig te remmen zodat uit het hele oppervlak ineens die materiaalspanningen vrijkomen.

wat je het beste kunt doen in dit geval is de remmen lichtjes af laten draaien, je hebt ze zelf een intensere hitte behandeling gegeven en ze zullen dus minder snel kromtrekken...

neem de raceteams; als er bij het ene team een setje word weggemikt zal iemand van een topteam deze remmen weer uit de vuilnisbak halen, een kromme remschijf is nog beter tegen hitte bestand dan een standaard schijf, dus ff afdraaien en opnieuw monteren en gaan met die kar!

de leukste tip tegen krom trekkende remmen die ik ooit gehoord heb is:
"koop nu nieuwe schijven, flikker ze achter in je tuin en laat ze een jaartje lekker liggen roesten. door het roesten verdwijnen nagenoeg alle materiaalspanningen en zullen je remmen zelden of niet krom trekken" ;D

denk niet dat ik dat met mijn nieuwe remmen ga doen; maar ik heb wel weer wat wijsheid qua remmen opgedaan...

dus entu; maak je niet druk, als het niet weggaat gewoon af laten draaien maar ik denk dat je in no time niks meer voelt van dat plekje...
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

volvomen

Ik had een paar jaar geleden zoiets, toen waren ze ook iets krom. werden toen aan de auto afgedraaid, perfect !!