Oliekoeling op een M56, iemand ervaring???

Gestart door SamSterckval, 02-04-2011 13:35:00

Vorige topic - Volgende topic

SamSterckval

Hallo,

Zoals jullie wel weten, ben ik mijn 850 aan het ombouwen tot circuitauto, en heb me meerdere malen laten vertellen dat versnellingsbakkoeling wel nodig zou zijn.

nu de vraag natuurlijk, hoe doe je zoiets goed?
Heeft er hier iemand ervaring mee?
Of is er hier iemand die daar meer van weet?

mvg, en alsvast bedankt,
Sam

thuur

Ga je er ook een pomp inzetten dan?

Gr :eusa_eh:

arjenT5R

is volgens mij meer van toepassing op de at....
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

SamSterckval

Citaat van: thuur op 02-04-2011 13:42:41
Ga je er ook een pomp inzetten dan?

Gr :eusa_eh:

natuurlijk, anders gaat de olie niet rondgraken he  :P

en het schijnt toch echt nodig te zijn...  een collega van me heeft track days gedaan met een GLT, en zijn versnellingsbakolie is oververhit geraakt, eruit gelekt, en in brandt gevlogen.

Vulk

Als de T-5R van JCviggen zonder kon...

SamSterckval

Citaat van: Vulk op 03-04-2011 17:40:06
Als de T-5R van JCviggen zonder kon...

tja, dan zal het allemaal over geluk of ongeluk gaan, maar, heeft er nu iemand ervaring mee of niet?

R o b

Ik kan alleen maar zeggen dat mijn M56 met 70 ronden nordschleife weinig moeite had.

M a r c

Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

SamSterckval

ok, als het bij iedereen lijkt te lukken, moet het bij mij ook maar zonder

Johann

Ga je er een continue circuit auto van bouwen?

Doorgaans zijn er vrij weinig problemen met de M56 versnellingsbakken en circuit gebruik. Vandaar denk ik ook de lauwe reakties op je vraag.

Officieel moet de M56 een niet gespecificeerde olie van Volvo hebben maar een goede 75W-90 gaat gewoon goed. Schakelen gaat ook lekker soepel.
Let wel even op dat het geen type olie is voor bepaalde soorten sper differentieels want deze kunnen een toevoeging hebben voor betere sper werking.

De T5 M56 kan iets meer hebben dan een GLT 3.77 M56. Met een sper diff zoals o.a. de Quaife kan de bak nog een beetje meer hebben omdat het standaard differentieel niet zo geweldig is. Ga je veel op het gas onder een stuurhoek met plakbandjes dan willen de standaard diff's wel eens de geest geven.

Het koken en er uit gooien van de olie zegt meer iets over de olie. Misschien oude olie of verkeerde type. Verse olie zal al goed doen, paar keer verversen zal ook meehelpen.
Wil je echt weten wat er om gaat in de bak dan zou je misschien een temperatuursonde in de bak kunnen maken.

Eventueel kun je nog 75W-140 overwegen maar daar is bij mijn weten vrij weining ervaring mee icm de M56.

M a r c

Een 75W90 LSD gaat tot op heden goed in de M56+Quaife van mijn racer. Zet 'm wel goed op peil, want alles wat er teveel aan olie inzit gooit ie er wel meteen uit.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Jack v

Mijn buurman heeft ook 75w90 en zegt dat dit een half syntheet is of is dit er in allebei( vol en half)?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Johann

Citaat van: M a r c op 06-04-2011 18:11:41
Een 75W90 LSD

Voor de Quaife is dat niet nodig, De toevoegingen zijn meer voor een platen sper.

Heb op mijn racer Castrol TAF-X 75W-90 gedaan en op de rooie zat Brega GL5 75W-90, beide ook Quaife, en als ik eerlijk ben deed de Brega het wel lekker..  ;D

Ludo

Citaat van: Johann op 05-04-2011 12:37:44

Officieel moet de M56 een niet gespecificeerde olie van Volvo hebben

Hoezo niet gespecificeerd?.
Staat toch gewoon op de verpakking.

Johann

Oh das nieuw.. Was in het verleden niet.   ;)