Lekke koppakking exit 850 R???

Gestart door V850940, 02-04-2011 18:35:27

Vorige topic - Volgende topic

V850940

Beste forummers,
Poosje geleden verhaal over inhouden van mijn 850 bij toerental rond de 4000 tpm. Niet op kunnen lossen, blijkt wel alleen wel over te gaan wanneer ik in de sportstand rijd. Suggesties?   
Had 1 maand geleden in Italië pech, gescheurde kachelslang. Hier vorige week de andere slang laten vervangen en de rest laten controleren, alles prima. Vorige week onderweg, kachel wil het niet doen. Denk nog, luchtbel in het systeem. Motortemp en koelvloeistof op het dashboard geven geen afwijkingen dus RUSTIG doorgereden. Op de rondweg Alkmaar even inhouden bij optrekken, wat witte en blauwe rook uit de uitlaat. Een tel flitst het oliedruklampje aan, DIRECT auto langs de kant gezet. Blauwe rook onder de kap vandaan en zag al direct dat het expansievat LEEG was. Hoe is dat nou mogelijk zonder dat er een waarschuwing op het dashboard verschijnt? Antwoord is makkelijk, stekker ligt ernaast, waarschijnlijk omdat de voeler in het expansievat het niet doet en er dan (als je de auto wilt verkopen) zo' n hinderlijk lampje brand. Maar ja had ik zelf destijds ook maar beter moeten opletten. ANWB gebeld, gouden organisatie want we zaten 1,5 uur later alweer in een .......Opel Astra. Maar goed het reed.
Voor de Wegenwachter was het ook al snel duidelijk, systeem bijgevuld en bij starten was de arbeidzamer te zien in het expansievat, KOPPAKKING naar de ...... Koelvloeistof liep zo uit het blok.
Voor de revisie eerst maar even in het blok laten kijken met zo'n handige camera. Conclusie: dit blok heeft zoveel slijtsporen in de cilinders dat vervangen van de kop niet zinvol lijkt. ( met dank aan de verkoper want dergelijke slijtsporen duiden eerder op een KM stand van 500.000 dan de 215.000 die de teller aangaf)
Wat nu te doen, heb ondertussen al wat achterstallig onderhoud weggewerkt, kapot stuurhuis, kachelslangen, schokbrekers etc. Dus best wel wat geïnvesteerd. Ruilblok via Volvo uit Zweden kost me rond de 3500 Euri excl de montage. Garagehouder wil me hier nog wel wat tegenmoet komen door het in de daluren te doen. Hij rijdt zo lekker maar is ie het nog waard?
Wie heeft ervaring, goed advies of een sublieme tip?
Hoor graag van jullie.

pwaes

henry classic v70

620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

arjenT5R

Ja ruilblok of een nieuw volvo blok ruilblokje heb je wel voor een rooie en nieuw volvo kost rond de 3,5
dus voor een duizendje kan je iig weer rondroffelen voor 3,5 heb je een fabrieks nieuw kloppend hartje.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

UserID6342

En ik/je weet zeker dat de T-5 motor goed in orde is want ik ben er net 800 km mee terug komen knallen uit München.  Als het blok slecht was had die het dan wel begeven.

larsw

Een goed blok kost idd rond de duizend euro. Ongeveer 2 dagen sleutelen en je kan er weer tegenaan!

UserID6342

larsw