SA's 854 DOP T-5R

Gestart door Silverarrow, 28-06-2014 18:26:39

Vorige topic - Volgende topic

S. Brouwer

Ik vraag mij af of je deze niet beter weer te koop zet. Je hebt het in eerste instantie over preventief onderhoud en kunt met "geluk" een goedkope OEM turbo aanschaffen.
Echter met de kosten van een 3inch en chip overstijg je straks ruim de aanschafprijs van een 15g met de juiste flens.

Uiteraard met alle voordelen qua vermogen, geluid etc maar volgens mij was dat in eerste instantie je insteek niet?

vincen tdi

ik zie het ff niet duideijk maar heeft de nieuwe nou een rechte of conische aansluiting ?
Als je nu een rechte flens op je T-5R hebt is de turbo dus al een keer vervangen en dan waarschijnlijk ook geen 250K oud  :eusa_think:
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

Silverarrow

Op de foto staat de nieuwe met conische flens, terwijl alle T-5R van '95 of daarvoor (dus ook die van mij) standaard een rechte flens hebben.

Citaat van: S. Brouwer op 23-11-2016 18:23:32
Ik vraag mij af of je deze niet beter weer te koop zet. Je hebt het in eerste instantie over preventief onderhoud en kunt met "geluk" een goedkope OEM turbo aanschaffen.
Echter met de kosten van een 3inch en chip overstijg je straks ruim de aanschafprijs van een 15g met de juiste flens.

Uiteraard met alle voordelen qua vermogen, geluid etc maar volgens mij was dat in eerste instantie je insteek niet?

Tijdens het doorspitten van het forum meen ik ergens gelezen te hebben dat nieuwe, OEM 15G's met conische flens sowieso niet meer leverbaar zijn. Dan wordt het sowieso al een 16T (of het oude turbine huis overzetten zoals Leon en Piet aangaven). Gezien de onverwachte situatie (en na het bekijken van youtube video's van 850's met 3"downpipe) heb ik m'n insteek maar veranderd :eusa_shifty:: Nog steeds een voordelige, nieuwe, OEM turbo, maar nu met wat extra aanpassingen die in het geval van een nieuwe 16T waarschijnlijk ook wel waren gedaan.

UserID6342

Je kunt er een 3"DP onder hangen, zonder de ECU te hoeven aan te passen, dat is totaal geen enkel probleem. Van de genoemde merken zou ik persoonlijk echt ver weg van JT blijven want dit rot onder je reet vandaan. In mijn optiek, en daar is niet iedereen het mee eens, is Magnaflow het enigste echt goede merk voor catalysators. Nogmaals dit is puur persoonlijk maar mijn ervaring er mee is uitzonderlijk goed, alhoewel er natuurlijk ook goede andere merken zijn.

Er zijn ook een aantal mensen op het forum die zelf een DP kunnen maken voor je, wellicht ook goedkoper als de reeds eerder genoemde merken ?

Silverarrow

Ok, de verwarring is nu compleet, recht, vlak, conisch, schuin... Ik zag door de bomen even het bos niet meer.

Als ik het goed heb, is de nieuwe turbo een rechte, conische turbo. Als dat inderdaad zo is, is het dus gewoon de originele turbo die op m'n auto ('95 T-5R) hoort en hoeft er verder helemaal niks uitgewisseld te worden. Dubbel oops... :eusa_wall:

vincen tdi

plaats dan ook gewoon een foto van de uitlaatzijde  ;D
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

UserID6342

Hahaha, je maakt het jezelf onnodig moeilijk ;D. Je hebt bij de MHI turbo's 3 mogelijkheden voor onze auto's; conische flens, rechte of schuine flens. Meer smaakjes zijn er niet.

Een 15G kan geleverd zijn met of een rechte flens of een conische, eigenlijk met een beetje als richtlijn bj '95 (modeljaar '96) en later is recht, daarvoor conisch. De 16T is alleen recht of schuin te krijgen, net zoals zijn grotere broers als de 18 en 19T's.

Zie of vind je een 16T conisch of 15G schuin is dit een zelfbouwer (uitlaathuis overgezet)

Benny850

Bij mij zit er een Ferrita 3 inch downpipe met bijbehorende kat onder. Ging net door de apk afgelopen maand.

Silverarrow

Zo, ruim een jaar verder en inmiddels is de Volvo na de komst van een leasehok gepromoveerd tot hobby auto :eusa_dance:. Ik merkte de laatste tijd dat er steeds meer kleine klussen (raambediening vervangen, velgen opknappen, dakraam vervangen, interieur opknappen) zich ophoopten en daar heb ik nu mooi de tijd en ruimte voor om ze aan te pakken. Ik heb een garagebox geregeld zodat de auto droog kan staan:

Ik wil de auto in zo goed mogelijke staat houden. Een aantal zaken heb ik al uitgezocht:
- Altijd schoon, droog en goed warm gereden wegzetten
- In de winter zuurvrije vaseline op de afdichtingsrubbers
- Wegzetten met volle tank
- Vochtvreters (in plastic bakken) in de auto
- Voor langdurig wegzetten de olie verversen
- Accu afkoppelen

Enige punt waar ik nog over twijfel zijn de banden. Ik kan een tweedehands setje velgen op de kop tikken en iedere keer bij lang (>1mnd) wegzetten de wielen verwisselen óf een setje assteunen kopen en de auto daar op zetten. Op zich voel ik wel wat voor dat laatste, maar waar plaats ik de assteunen dan? Onder het subframe? Of is een onbelast hangende ophanging niet gezond?

Benny850

Denk dat je het goed aanpakt met bovenstaande punten. Menig mensen rijden zo de auto een schuur in en zien dan wel weer.

Je zou anders ook de auto na een tijdje nog iets kunnen verzetten om de banden dan wat te ontlasten. En ze op een andere plek van het loopvlak staan.
Mijn caravan staat overigens ook gewoon een half jaar binnen en doe met de banden ook niks. Denk dat goede banden die op spanning staan best wat kunnen hebben.

elianmars

Kijk uit met die vochtvreter in de auto. Dat trekt juist vocht aan.

Silverarrow

Afgelopen weekend de elektrische raambediening vervangen. Was even puzzelen, maar wel een leuke klus.

Middenconsole gedemonteerd (nieuwe schakelaar zit er hier al in):

Relais niet vergeten:

Stekkers aansluiten:

En groen licht :eusa_dance::

Next up een Forte motorflush en daarna een nieuwe turbo erop. Dat laatste kijk ik echt naar uit, verwacht er veel van ;D.

Silverarrow

Vanochtend de motorflush uitgevoerd. Wilde het vastleggen op foto's, maar het is bij één foto gebleven.

Ging redelijk soepel, was alleen niet helemaal voorbereid op de oliestraal na het verwijderen van de carterplug. Ik ben motors gewend, maar hier zat wat meer druk achter. Het oude oliefilter zat ook redelijk vast, maar met een flinke waterpomptang grip kunnen krijgen en 'm los kunnen draaien.

De KW V2 set zit er hier ook al onder, rijdt stukken comfortabeler dan verwacht. Vandaag tijdens het warm rijden wat straten met kinderkopjes tegen gekomen, maar alle vullingen zitten er nog in ;D.

Op naar de nieuwe turbo, 14 april gaat die erop :eusa_dance:.

Silverarrow

Inmiddels zit de gloednieuwe 15G turbo ook onder de auto, super gemonteerd door Dirk :eusa_clap: . Goed de tijd genomen om alles netjes aan te sluiten en het resultaat is een behoorlijke verbetering van vermogen en soepelheid. Dan weet je weer  waarom je voor een T-5(R) hebt gekozen :eusa_dance:. De oude turbo was duidelijk op, met voelbare axiale speling op de as. Met het vervangen van de turbo ook meteen de olie vervangen, dus de tweede olie wissel sinds flush. Ik heb het gevoel dat dit ook geholpen heeft, de nieuwe olie is nu na 200 km nog kraakhelder.

Verders nog de deurklink vervangen. Na de poging tot inbraak is de klink vervangen door een schade herstel bedrijf. Destijds hebben ze het rubberen lijstje rond de deurklink bevestiging niet meegenomen. Is een klein detail, maar ik stoorde me er al een tijdje aan. Tweedehands deurklink gekocht en in eerste instantie wilde ik alleen het rubberen lijstje over zetten. De twee torx schroeven om de deurklink te demonteren zit achter een zwart kapje. Het schadebedrijf had één van de clips van dat zwarte kapje afgebroken. En wat doe je dan?

Juist, gewoon een lading secondelijm erachter :eusa_sick:. Tevens maar één torxbout gebruikt :eusa_snooty:. Secondelijm verwijdert, kapje weggegooid en door. De deurgreep zit gelukkig vast met maar 2 bouten 1 bout, dus die is er zo uit. Aan de bestuurderskant liep de sleutel altijd al zwaar en nu werd me meteen duidelijk waarom. Het veermechanisme van de deurgreep was compleet ral gedraaid. Uiteindelijk dus maar de cilinder over gezet naar de "nieuwe" deurgreep en het hele zaakje weer terug gemonteerd.

Weer twee items van de lijst :eusa_dance:. Als er iemand nog zo'n zwart kapje en een torxbout heeft liggen, dan houdt ik me aanbevolen ;D. Anders maar even langs de sloop.

Silverarrow

Vandaag een stuk gereden met de 850, zonnedak open en gaan :eusa_dance:. Was er mooi weer voor en man wat rijdt dat lekker met zo'n nieuwe turbo :eusa_drool:.

Nog even het bewijs dat hij er echt in zit ;D:

En ook nog geholpen aan een nieuwe Torx bout en een plastic afdek kapje (Dirk bedankt weer!):

En tijdens de rit onverwacht tegen deze aangelopen bij een speciaalzaak in de buurt. Veel over gehoord, nu maar eens proeven of het de hype waar kan maken: