Er klopt iets niet ( koelsysteem 850 GLT )

Gestart door Justin-850, 05-04-2011 19:36:19

Vorige topic - Volgende topic

Justin-850

Heren technici,

Probleem: Auto lekt koelvloeistof. Vorige week nieuwe radiateur geplaatst. Schuim in het expansievat. Er loopt geen koelvloeistof door het dunne slangetje het expansievat in bij draaiende motor, maar wel als ik in de slangen knijp. Verwarming wordt wél warm.

Lekkage erg moeilijk te zien, maar wel terugkomend bij de bovenste slang, echter niet rondom de slang maar iets verder daaronder op de bovenste ribbel op het kunststof van de radiateur behuizing.

Verder blijft de temp. meter vrij laag staan. ( op ongeveer 4 uur )

De lekkage is na een nachtje staan ongeveer zo groot als een tennisbal qua doorsnee, en drupt vanuit de spleet in de kunststof kap die onder de radiateur zit. ( soort beschermingsplaat ).

Wie heeft er een idee?

Gr. Justin

T5turbo

Je zegt: Lekkage erg moeilijk te zien, maar wel terugkomend bij de bovenste slang..

Moet je het dan niet ergens bij die slang zoeken?
Of begrijp ik je verkeerd?  :eusa_think:
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

Ludo

Citaat van: Justin-850 op 05-04-2011 19:36:19
Er loopt geen koelvloeistof door het dunne slangetje het expansievat in bij draaiende motor,

Verder blijft de temp. meter vrij laag staan. ( op ongeveer 4 uur )

Er komt pas koelvloeistof uit het slangetje, als de thermostaat open gaat.
Gezien je meter op 4 uur blijft, zal de thermostaat niet open gaan.

T5turbo

Heb je de thermostaat vervangen?Misschien is die wel niet goed meer en komt daarom de temp niet boven de 4 uur uit?
Heeft verder niks met de lekkage te maken........
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

Ludo

Heb zelf ook al eens gehad dat een nieuwe radiator, die uit de doos kwam, lekte op de felsrand.
Daarom is het handiger om vóór montage, even af te (laten) persen ter controle.

Justin-850

Citaat van: T5turbo op 05-04-2011 19:40:00
Je zegt: Lekkage erg moeilijk te zien, maar wel terugkomend bij de bovenste slang..

Moet je het dan niet ergens bij die slang zoeken?
Of begrijp ik je verkeerd?  :eusa_think:

De thermostaat is niet vervangen. Maar wat verklaard het schuim op het expansievat dan? Dan moet er toch lucht aangezogen worden? Dat betekent dus een lek.

@Ludo, ik vermoed inderdaad dat het iets met de felsrand is..... want de lekkage zit aan de linkerzijde onder de slang maar de slang zelf is kurkdroog....

Gr. Justin

Justin-850

Even een aantal foto's ter verduidelijking:

http://img810.imageshack.us/img810/6618/img0470av.jpg

http://img219.imageshack.us/img219/3126/img0473f.jpg

http://img121.imageshack.us/img121/7928/img0475lo.jpg

Vooral op de laatste foto zie je dat ie lekt. Dit is overigens ook nog van voor het vervangen van de radiateur.

Op de foto van het expansievat zie je duidelijk een witte schuimlaag op de koelvloeistof.

Gr. Justin

Ludo

Als het een nieuwe radiator is, ermee terug gaan.
Slaat de ventilator wel aan als de motor draait?.

Justin-850

Ventilator is zonet niet aangeslagen, heb hem niet lang stationair laten draaien. Heb ongeveer 20 km gereden, maar heb niet op het draaien van de ventilator gelet.

EDIT: Vorige week deed ie het in ieder geval nog wel! ;)

volvobug

Schuim in het expansievat kan ik niet direct verklaren maar je kunt niet anders dan concluderen dat hij lekt langs de verstevigingsribbel aan de bovenkant. Kan denk ik ontstaan door thermische spanning in het kunststof, anders misschien harde tik gehad (gestoten?) op de ribbel. Nieuwe radiateur = garantiegevalletje lijkt me.

Systeem zal daardoor ook niet op druk komen, (P x V)/ T = constant of zoiets, P blijft gelijk, V blijft gelijk, dan T ook gelijk en niet omhoog, dwz niet hoog genoeg om op temperatuur te komen en daardoor meter ook niet op 3 uur  :angel:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.