Ombouwen T-5R sedan in een T-5R estate

Gestart door allezjean, 05-05-2004 17:44:30

Vorige topic - Volgende topic

allezjean

Hallo,

Ik overweeg een complete rijdbare zwarte 850 T-5R sedan met carosserieschade uit Duitsland te halen. Eveneens staat in Duitsland te koop een complete carosserie (met alle papieren) van een originele gele
T-5R estate (wat n toeval). Ik zou de sedan kunnen opknappen of ik zou de sedan kunnen strippen en de estate met deze onderdelen kunnen opbouwen (in ieder geval betere restwaarde)

De afweging nu is om te gaan voor mijn 'all time' favoriet een cream yellow estate, het voordeel is hierbij dat door de nieuwe BPM-regelgeving ik de estate carosserie kan laten taxeren voor de waardebepaling voor de BPM (de werkelijke waarde). Je kan door de nieuwe wetgeving eerst de auto laten taxeren (met schade) en daarna de BPM voldoen. Dan de schade herstellen en vervolgens aan de RDW ter keuring aanbieden. De verschuldigde BPM zal dan weinig tot niets kunnen bedragen. Deze methode kan ik uiteraard ook toepassen bij de sedan als ik er voor kies die op te gaan knappen (de waarde van de sedan zal wel iets hoger liggen).

Helaas ik ben niet technisch ingesteld en zal dan ook veel uit handen moeten geven. Wat zouden de complicaties kunnen zijn bij het omzetten van de onderdelen van de sedan in het geraamte van de estate?? Oftewel: welke onderdelen van de sedan wijken qua omvang af van de estate??

En hoe zit met omzetten van (de sensoren van) airbags, aandrijving, kabels, versnellingsbak, assen, remmen, electronica, etc.

Misschien moet ik het idee van ombouwen maar laten zitten, of is het toch minder gecompliceerd dan het in eerste instantie lijkt?

Heeft iemand idee? alle reacties en vooral ervaringen zijn meer dan welkom.
Heb u ook een groene...?

konniekip

Jeroentjuh

Citaat van: allezjean op 05-05-2004 17:44:30
De verschuldigde BPM zal dan weinig tot niets kunnen bedragen. Deze methode kan ik uiteraard ook toepassen bij de sedan als ik er voor kies die op te gaan knappen (de waarde van de sedan zal wel iets hoger liggen).

Haal die schade sedan dan eerst hierheen, strip hem helemaal kaal, alles eruit halen wat over gebouwd moet worden en dan langs de RDW, is dan ook nix waard duz weinig BPM.......

allezjean

Dat vrees ik ook, de vraag is dan nog of het uiteindelijk de moeite waard is. Beetje moeilijk in te schatten nu.
Heb u ook een groene...?

allezjean

Tja Jeroen, da's ook nog een optie. Maar de BPM zal sowieso voor de sedan een stuk lager zijn door de schade.
Heb u ook een groene...?

s©ub@

Citaat van: konniekip op 05-05-2004 18:01:34
klinkt als een helehoop werk :D

... maar wel erg leuk werk en je weet meteen precies hoe je auto in elkaar steekt!

ik zou voor de optie gaan om van de sedan en estate één te maken; allebei de wagens naast elkaar in een garage en sleutelen maar. alleen zit je ff met het interieur (van een sedan past dus niet in een estate)

succes!
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Edwin

Tip 1: alles uit de sedan slopen, volgorder noteren en in omgekeerde volgorde weer terugmonteren in de station.
Tip 2: maak wat foto's en een verhaaltje erbij, kunnen anderen nog wat leren of lezen in de Roffel!

FF zonder dollen, lijkt mij een hele pens werk maar wel supergaaf als het lukt natuurlijk! Zolang je nog een auto hebt om in te rijden en ruimte om die twee anderen zolang in te stallen en je bent een beetje handig moet je een heel eind komen lijkt mij. Volgens mij is 90% v/d sedan wel gelijk aan de station?

Succes

gr. Edwin.  8)

allezjean

Dank voor de tips. Eind deze week moet ik de beslissing nemen omtrent aankoop van de estate, anders is ie weg...
Heb u ook een groene...?

Zippo

Citaat van: Jeroentjuh op 05-05-2004 18:03:38
Citaat van: allezjean op 05-05-2004 17:44:30
De verschuldigde BPM zal dan weinig tot niets kunnen bedragen. Deze methode kan ik uiteraard ook toepassen bij de sedan als ik er voor kies die op te gaan knappen (de waarde van de sedan zal wel iets hoger liggen).

Haal die schade sedan dan eerst hierheen, strip hem helemaal kaal, alles eruit halen wat over gebouwd moet worden en dan langs de RDW, is dan ook nix waard duz weinig BPM.......

Maar dan krijg je geen T-5R op 't kenteken.....
Als je de auto kaal aanlevert bij de RDW/Douane dan wordt 't een T-5....

Ik zou wel graag een T-5R op 't kenteken hebben!! ;)
Is ook een stuk meer waard.

Zippo

allezjean

Hoi Zippo,

Het werkt iets anders. De taxatie wordt gemaakt van een eventueel gestripte auto; kale carosserie. Aan de hand van het taxatierapport wordt de BPM berekend.

Waar eerder bij berekening van de BPM werd uitgegaan van vaste afschrijvingstabellen, wordt er nu door het opstellen van een taxatierapport of bijvoorbeeld ANWB lijsten aansluiting gezocht bij de werkelijke waarde van een auto.

De werkelijke waarde van een gestripte auto is uiteraard vele malen lager dan een complete schadevrije auto. Wel moet je dan de moeite nemen een erkend taxateur in te huren en zelf bij aangifte BPM een aan te geven dat je een taxatierapport of bijv. ANWB lijst wenst te hanteren, anders krijg je alsnog de standaardtabellen.

Na aangifte van de BPM kan je de auto bij de RDW ter keuring aanbieden, die
geven dan een kenteken af (mits goedgekeurd). Uiteraard kan je bij de RDW geen kale auto aanleveren, eerst moet de auto weer helemaal in elkaar zijn gezet. De auto heeft op kenteken als typeaanduiding T-5R, dat verandert niet.

Ik heb overigens al van een hoop mensen vernomen dat er ontzettend veel werk (lees: geld, want ik kan het niet) in het ombouwen zal gaan zitten... niet geheel onverwachts, maar toch. Daarnaast zijn er delen die je dan weer moet gaan zoeken, bijv. achterbank, bekleding voor de achterbak, langere kabelboom etc. Ik overweeg nu om de sedan te kopen en de schade te laten herstellen...  tenzij er nog een aantal hobbyisten zijn die voor weinig graag met 850's en dan met name T-5R's bezig zijn!

Heb u ook een groene...?

mehn

Citaat van: allezjean op 06-05-2004 18:30:14
Hoi Zippo,
Het werkt iets anders.

Hé Zippo kijk, nog iemand die bij de RDW werkt  ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Zippo

Citaat van: allezjean op 06-05-2004 18:30:14
Hoi Zippo,

Het werkt iets anders. De taxatie wordt gemaakt van een eventueel gestripte auto; kale carosserie. Aan de hand van het taxatierapport wordt de BPM berekend.

Waar eerder bij berekening van de BPM werd uitgegaan van vaste afschrijvingstabellen, wordt er nu door het opstellen van een taxatierapport of bijvoorbeeld ANWB lijsten aansluiting gezocht bij de werkelijke waarde van een auto.

De werkelijke waarde van een gestripte auto is uiteraard vele malen lager dan een complete schadevrije auto. Wel moet je dan de moeite nemen een erkend taxateur in te huren en zelf bij aangifte BPM een aan te geven dat je een taxatierapport of bijv. ANWB lijst wenst te hanteren, anders krijg je alsnog de standaardtabellen.

Na aangifte van de BPM kan je de auto bij de RDW ter keuring aanbieden, die
geven dan een kenteken af (mits goedgekeurd). Uiteraard kan je bij de RDW geen kale auto aanleveren, eerst moet de auto weer helemaal in elkaar zijn gezet. De auto heeft op kenteken als typeaanduiding T-5R, dat verandert niet.

Ik heb overigens al van een hoop mensen vernomen dat er ontzettend veel werk (lees: geld, want ik kan het niet) in het ombouwen zal gaan zitten... niet geheel onverwachts, maar toch. Daarnaast zijn er delen die je dan weer moet gaan zoeken, bijv. achterbank, bekleding voor de achterbak, langere kabelboom etc. Ik overweeg nu om de sedan te kopen en de schade te laten herstellen...  tenzij er nog een aantal hobbyisten zijn die voor weinig graag met 850's en dan met name T-5R's bezig zijn!

Dus je komt met een volle T-5R bij de keuring vd RDW, en voor de keuring heb je de douane al ingelicht over de schade??
Ga je nu een T-5 ombouwen naar een T-5R?

Zippo

Zippo

allezjean

Nope, geen ombouw van T-5 naar een T-5R, zie mijn eerste plaatsing van gisteren. Ik heb twee opties.

Het strippen van een beschadigde T-5R sedan en met deze onderdelen een kale carosserie van een T-5R estate ombouwen tot een complete auto.

De andere optie is de schade T-5R sedan te laten herstellen. Deze optie lijkt mij financieel gezien het meest haalbare.

Het is inderdaad zo dat je eerst aangifte BPM kan doen (bijv. op basis van het taxatierapport) en dan pas naar de RDW gaat.
Heb u ook een groene...?