Tikkende kleppen erger met 5w-40 olie

Gestart door The Judge, 07-04-2011 17:08:53

Vorige topic - Volgende topic

The Judge

Heren,

Gisteren ff wat schone olie en filter gemonteerd in mijn 850 T5. Aangezien er 10w-40 olie inzat en ik wat last had van tikkende kleppen als ie koud is dacht ik dit te verhelpen/verminderen door er 5w-40 olie in te doen.

Het resultaat is echter niet wat ik had gehoopt. De kleppen tikken juist luider  :eusa_doh:(kan het in de auto horen)en langer, ik heb zelfs het idee dat ik ze nog lichtjes en onregelmatig hoor na 20 km rijden (als hij stationair staat te draaien).

Iemand een idee wat de oorzaak hiervan kan zijn? (behalve de dunnere olie natuurlijk)

Ik hoor jullie suggesties graag.

Jack v

Hoor je niet de injectors, die kunnen ook hard tikken. Je kleppen horen na een 10 minuten echt stil te zijn.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

-D©©©L-

Citaat van: The Judge op 07-04-2011 17:08:53
Iemand een idee wat de oorzaak hiervan kan zijn? (behalve de dunnere olie natuurlijk)

Het kan zijn dat je oliedruk wat lager is omdat de pomp wat meer moeite moet doen om met een 5w40 voldoende oliedruk op te bouwen.
Op zich kan het geen kwaad om de oliedruk eens na te meten. Better safe then sorry.

The Judge

Citaat van: Jack v op 07-04-2011 17:25:23
Hoor je niet de injectors, die kunnen ook hard tikken. Je kleppen horen na een 10 minuten echt stil te zijn.

Ik ben zeker dat het niet de injectors zijn. Het getik wat ik hoor is veel harder en metaaliger dan het getik van injectors.

@ dcccl: dat zou idd goed kunnen. Die kant had ik nog niet op gedacht. Ik laat het van het weekend eens meten als mijn vaste garage tijd heeft.

The Judge

Ben vanmiddag ff langs mijn vaste garage gereden. Hen het verhaal voorgelegd en gevraagd of ze de oliedruk eens konden meten.

Natuurlijk wilden ze dat wel doen, kreeg alleen van de garagist wel de opmerking waarom ik er niet gewoon weer 10w-40 in gooide. Als het daarmee goed was waarom veranderen?

Eigenlijk heeft hij gelijk. Denk dat ik morgen de auto maar ff weer op bokjes zet en er weer 10w ingooi. Is denk ik ook de goedkoopste optie.

Laat jullie de uitkomst weten.

Vulk

Mag mijns inziens niets uitmaken.

Justin-850

Ik heb ook 5w40 in m'n GLT blok. Bij mij tikt ie wel degelijk minder dan op 10w40 hiervoor. Het is bij mij na 10 minuten ( meestal sneller ) toch wel weg.

Gr. Justin

850i

Zou bij een blok met wat meer ervaring niet te snel dunnere olie gebruiken, lekker een 10w 40 halfsyntheet erin.

Justin-850

Eens, mijn blok is echter nog lang niet ingelopen :P 192.000km ;)

850i

Dat kan zijn, ik weet natuurlijk niet wat je rijstijl is... :P

Justin-850

Eeeh, over het algemeen wel doorrijden maar ALTIJD goed warm rijden en niet doortrekken in de versnellingen. Dit komt echt maar heel zelden voor, bijvoorbeeld als er een petje afgedroogd moet worden ;)

off-topic: Wel leuk trouwens dat we dezelfde kleur hebben ;) Ben stiekem nog op zoek naar een goede motorkap en voorschermen in kleur. Bij mij laat o.a. de blanke lak los :( 

Heb jij trouwens een estate of ook een sedan? En klopt het dat je op het volvo-forum onder de naam 945i actief bent? ;)

Gr. Justin

850i

ja, dat klopt, maar een motorkap zou ik ook kunnen gebruiken, ook hier is er een plekje waar de blanke lak loslaat... ;)
Weet jij het kleurnummer trouwens?
Ik zag vandeweek een v40 met dezelfde kleur.. en ook die had daar last van... :(

(Sorry voor offtopic)

Justin-850

De kleurcode is in basis 418. Echter zit er nog verschil in de kleur 418. Dat kun je zien aan de cijfertjes die daar weer achter staan ( die kun je vinden op het plaatje in de motorruimte aan de rechterkant van vooraf gezien ) Heeft volgens mij iets te maken met de samenstelling van de lak. Als je twee motorkappen in 418 maar met een andere code-toevoeging hebt kun je kleurverschil zien.

Hoe het precies in elkaar zit weet ik niet exact ;)

Gr. Justin

The Judge

Citaat van: Vulk op 10-04-2011 11:40:22
Mag mijns inziens niets uitmaken.

Heb er inmiddels weer 10w 40 olie in en ik moet zeggen dat het wel iets beter is maar nou niet helemaal jevan.

Heb bij de eerste wissel ook het filter gewisseld(merk bosch). Kan het ook zijn dat het een verkeerd filter is??

Ik laat tevens deze week ff de oliedruk nameten. Mocht blijken dat de oliepomp aan zijn eind is kan iemand mij vertellen wat hij kost en waar hij zit op/onder/naast de motor.

Alvast bedankt

Vulk

Filter zou ik altijd origineel nemen. Die van Volvo zijn heel goed en niet duur.