Aluminium IC buizen?

Gestart door vanderputtens, 08-04-2011 23:41:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mr-officer

Citaat van: MVeldhuis op 08-07-2011 08:27:04
Waarschijnlijk heb je op maat gezaagde ic buis? Je zou er een klein randje op kunnen tiglassen waar de slangklem niet overheen kan schuiven, dan knallen je slangen er echt niet meer af.

Klopt. Ik was al op zoek naar alu-buizen die dat randje standaard hebben.

Nu eerst maar even het benzineprobleem zien op te lossen en dan gaan we weer knallen.

Maar als iemand anders ook ervaring heeft met grotere diameter buizen, dan hoor ik het graag.


cas

dus Jelle, met een grotere IC  ( die ik toevallig heb liggen)  Zou je wel degelijk de diameter iets kunnen aanpassen? 

zoals ik al zei, dat was mijn gedachte...  ;D 

Mr, heb je al foto's  ;D  ?
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

MarkoC70T5

Ik ben dus ook bezig om alle IC buizen te vervangen door 2.5inch en 3inch buizen.  Dit te samen met een FMIC.
Je kan een hand walsje kopen die kragen op een buis kan zetten of de slangen klemmen kopen die ik in mij topic heb staan. die las je op je buizen ipv met silicone slang.  Maar denk dat een wals goedkoper is.

Mijn idee is om te beginnen met een 3inch buis van af het lucht filter naar de turbo.
Dan van uit de turbo naar de intercooler (FMIC) 2.5inch buis. Van uit de intercooler ga ik dan terug naar 3inch  naar de gasklep toe die ook 3inch is.
Wat je veel bij nieuwe rally autos en andere turbo aan gedreven race wagens ziet is dat de laaste buis voor de gasklep vaak nog extra dik is soms wel 4+ inch. Denk dat ze dat gebruiken als opslag kamer voor lucht als de gasklep dicht is.
Going broke in style. 
Soms mis ik de Volvo wel tot ik de V8 start.

mr-officer

#18
Citaat van: cas op 08-07-2011 09:21:01
dus Jelle, met een grotere IC  ( die ik toevallig heb liggen)  Zou je wel degelijk de diameter iets kunnen aanpassen?  

zoals ik al zei, dat was mijn gedachte...  ;D  

Mr, heb je al foto's  ;D  ?

Eentje van de opbouw in de testfase...ondertussen heb ik minstens 1 siliconen koppelstuk minder en zit de buis iets lager...




jrkalf

Maar Ve, gebruik je nu de standaard intercooler, of heb je een grotere intercooler?

Zoals je aangeeft is je turbogat nu groter geworden. Lijkt dit dus te komen omdat de IC buis langer nodig heeft om op druk te komen alvorens de Turbo helemaal los kan gaan?
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

mr-officer

Citaat van: jrkalf op 08-07-2011 10:03:46
Maar Ve, gebruik je nu de standaard intercooler, of heb je een grotere intercooler?

Zoals je aangeeft is je turbogat nu groter geworden. Lijkt dit dus te komen omdat de IC buis langer nodig heeft om op druk te komen alvorens de Turbo helemaal los kan gaan?

Ik heb inderdaad nog een standaard intercooler. En ik denk ook dat de buis eerst gevuld moet worden om druk te leveren, waardoor het turbo-gat nu iets groter is geworden. Het is ook niet zo dat ik er hard mee blaas, maar het geluid is echt super!! Al helemaal in combinatie met mijn openluchtfilter...:)

michiel

Citaat van: MarkoC70T5 op 08-07-2011 09:29:50
Ik ben dus ook bezig om alle IC buizen te vervangen door 2.5inch en 3inch buizen.  Dit te samen met een FMIC.
Je kan een hand walsje kopen die kragen op een buis kan zetten of de slangen klemmen kopen die ik in mij topic heb staan. die las je op je buizen ipv met silicone slang.  Maar denk dat een wals goedkoper is.

Mijn idee is om te beginnen met een 3inch buis van af het lucht filter naar de turbo.
Dan van uit de turbo naar de intercooler (FMIC) 2.5inch buis. Van uit de intercooler ga ik dan terug naar 3inch  naar de gasklep toe die ook 3inch is.
Wat je veel bij nieuwe rally autos en andere turbo aan gedreven race wagens ziet is dat de laaste buis voor de gasklep vaak nog extra dik is soms wel 4+ inch. Denk dat ze dat gebruiken als opslag kamer voor lucht als de gasklep dicht is.

Zou dit niet te maken kunnen hebben met de relatie stroomsnelheid - luchtdruk? Als in: bij hoge stroomsnelheid is de druk lager, bij stilstaande lucht is de druk hoger?
Voorheen: DOP 855 T-5R met 18T, 3"Ferrita downipe, K&N Hpi, roze (paarse?) injectoren, MTE ECU-flash, 18" OZ Superturismo, 330mm WPPro BBK, Koni adjustables, APEX-veren, IPD-stabikit. Nu DOP 855R 2.0 mt onbekende map, IPD stabi's, Koni's en 302 met OPD blokken

Turbo-Geek

Citaat van: michiel op 08-07-2011 13:33:16
Citaat van: MarkoC70T5 op 08-07-2011 09:29:50
Ik ben dus ook bezig om alle IC buizen te vervangen door 2.5inch en 3inch buizen.  Dit te samen met een FMIC.
Je kan een hand walsje kopen die kragen op een buis kan zetten of de slangen klemmen kopen die ik in mij topic heb staan. die las je op je buizen ipv met silicone slang.  Maar denk dat een wals goedkoper is.

Mijn idee is om te beginnen met een 3inch buis van af het lucht filter naar de turbo.
Dan van uit de turbo naar de intercooler (FMIC) 2.5inch buis. Van uit de intercooler ga ik dan terug naar 3inch  naar de gasklep toe die ook 3inch is.
Wat je veel bij nieuwe rally autos en andere turbo aan gedreven race wagens ziet is dat de laaste buis voor de gasklep vaak nog extra dik is soms wel 4+ inch. Denk dat ze dat gebruiken als opslag kamer voor lucht als de gasklep dicht is.

Zou dit niet te maken kunnen hebben met de relatie stroomsnelheid - luchtdruk? Als in: bij hoge stroomsnelheid is de druk lager, bij stilstaande lucht is de druk hoger?

Helemaal juist !
Na de turbo smaller (druk verhogend) en na de intercooler juist breder. Zeker bij een lang buizen traject is dit aan te raden.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

MarkoC70T5

Citaat van: Turbo-Geek op 08-07-2011 15:06:09
Citaat van: michiel op 08-07-2011 13:33:16
Citaat van: MarkoC70T5 op 08-07-2011 09:29:50
Ik ben dus ook bezig om alle IC buizen te vervangen door 2.5inch en 3inch buizen.  Dit te samen met een FMIC.
Je kan een hand walsje kopen die kragen op een buis kan zetten of de slangen klemmen kopen die ik in mij topic heb staan. die las je op je buizen ipv met silicone slang.  Maar denk dat een wals goedkoper is.

Mijn idee is om te beginnen met een 3inch buis van af het lucht filter naar de turbo.
Dan van uit de turbo naar de intercooler (FMIC) 2.5inch buis. Van uit de intercooler ga ik dan terug naar 3inch  naar de gasklep toe die ook 3inch is.
Wat je veel bij nieuwe rally autos en andere turbo aan gedreven race wagens ziet is dat de laaste buis voor de gasklep vaak nog extra dik is soms wel 4+ inch. Denk dat ze dat gebruiken als opslag kamer voor lucht als de gasklep dicht is.

Zou dit niet te maken kunnen hebben met de relatie stroomsnelheid - luchtdruk? Als in: bij hoge stroomsnelheid is de druk lager, bij stilstaande lucht is de druk hoger?

Helemaal juist !
Na de turbo smaller (druk verhogend) en na de intercooler juist breder. Zeker bij een lang buizen traject is dit aan te raden.
Dan zit ik toch goed met mijn ideeen.
Going broke in style. 
Soms mis ik de Volvo wel tot ik de V8 start.

Turbo-Geek

Welliswaar geen volvo maar wel een mooi voorbeeld:



Je ziet duidelijk dat (links) vanaf de turbo het smaller is dan het traject van NA de FMIC naar de gasklep toe.
Moge duidelijk zijn dat het verschil niet dramatisch is (bijv. 1" vs 4") maar verschil is er zeker.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

MarkoC70T5

Zo iets had ik toen voor het eerst gezien bij een Rally auto
Echt een soort van kamer gemaakt voor de gasklep.
Going broke in style. 
Soms mis ik de Volvo wel tot ik de V8 start.

peteRRR

#26
Jaren geleden eens met de man van Limpex-sport gesproken en die weet ook een boel van

buizen versmalling,luchtversnelling en dergelijke.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

jrkalf

Citaat van: Turbo-Geek op 08-07-2011 15:06:09
Citaat van: michiel op 08-07-2011 13:33:16
Citaat van: MarkoC70T5 op 08-07-2011 09:29:50
Ik ben dus ook bezig om alle IC buizen te vervangen door 2.5inch en 3inch buizen.  Dit te samen met een FMIC.
Je kan een hand walsje kopen die kragen op een buis kan zetten of de slangen klemmen kopen die ik in mij topic heb staan. die las je op je buizen ipv met silicone slang.  Maar denk dat een wals goedkoper is.

Mijn idee is om te beginnen met een 3inch buis van af het lucht filter naar de turbo.
Dan van uit de turbo naar de intercooler (FMIC) 2.5inch buis. Van uit de intercooler ga ik dan terug naar 3inch  naar de gasklep toe die ook 3inch is.
Wat je veel bij nieuwe rally autos en andere turbo aan gedreven race wagens ziet is dat de laaste buis voor de gasklep vaak nog extra dik is soms wel 4+ inch. Denk dat ze dat gebruiken als opslag kamer voor lucht als de gasklep dicht is.

Zou dit niet te maken kunnen hebben met de relatie stroomsnelheid - luchtdruk? Als in: bij hoge stroomsnelheid is de druk lager, bij stilstaande lucht is de druk hoger?

Helemaal juist !
Na de turbo smaller (druk verhogend) en na de intercooler juist breder. Zeker bij een lang buizen traject is dit aan te raden.

TG is terug na een ruim jaar inactiviteit!?! ;D

Welkom terug.
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

Laserblue

Inactief? Dacht het niet  ;D
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

jrkalf

Citaat van: Laserblue op 08-07-2011 16:06:51
Inactief? Dacht het niet  ;D
*offtopic* TG heeft vandaag gepost en de posts daarvoor dateren van 14-06-2010.

Of was het een foutje om weer onder TG aangelogd te zijn en moest hij onder z'n andere account verder werken?
*/offtopic*


anyway, het idee achter de buizen kan ik begrijpen.. echter de dikkere buis nog niet helemaal...
De turbo zuigt lucht aan om in het systeem te gaan gooien, waarom zou je de buis naar de turbo groter willen maken. Gaat dit puur op het volume aan lucht wat de turbo moet aanzuigen, of komt hier ook nog de druk van de aangevoerde lucht bij kijken?

Met andere woorden, bouwt de turbo de luchtdruk op of wordt de lucht op druk aangeleverd vanuit de intercooler?

In het eerste geval kan ik begrijpen dat je een rioolbuis naar de turbo wil hebben om zodoende zo veel mogelijk aan te zuigen in volume. In het laatste geval juist niet omdat de IC dan niet voldoende lucht aan kan leveren.
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.