compressieverlies bij 103 000 km

Gestart door robby, 06-05-2004 13:10:49

Vorige topic - Volgende topic

robby

Ik ben aan aan volvo 850 bezig die startproblemen heeft.  Na een compressietest blijken vier cilinders serieus compressieverlies te hebben.  Na wat olie in de cilinders gespoten te hebben starte hij alsnog.  Nu is mijn vraag waar dat compressieverlies kan vandaan komen.  Ik dacht eerst aan de kleppen, maar het leek me onwaarschijnlijk dat die op 103 000 km verbrand zouden zijn, en er is ook geen sprake van abnormaal olie verbruik.

konniekip

baxie

altijd korte (boodschappen) ritjes mee gereden?

Mischien vervuilde kleppen/klepzittingen

mark20v

Tandriem versprongen misschien(omdat er op alle 4 de cilinders verlies is)?

mark
Volvo separates men from the boys  

robby

Ik heb nog niet gekeken of de tandriem wel volledig goed staat, ga dat eens nakijken

ed

Waar is de compressie gemeten? Heb je dat zelf gedaan.
Heel belangrijk is dat de motor warm is, anders meet je geen goede waarde, en lijkt het alsof er veel compressie verlies is.

Wat is de reden dat je de compressie hebt laten meten?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

robby

Ik heb de compressie gemeten aan de bougiegaten.  Ik heb dit zelf gedaan maar wel bij een koude motor.  Ik heb de compressie gemeten omdat dit, volgens mij, de enige overblijvende oorzaak kon zijn van de startproblemen.  Ontsteking en injectie zijn in orde.

konniekip

als je motor koud is, sluiten je zuigerveren nog niet helemaal aan en dus meet je een lagere compressie.

ed

Rijd eerst je motor eens warm, en doe nog een keer een compressietest. Tien tegen één dat de compressie dan wel goed is!
Graag "verslag".

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

robby

snorry voor het late antwoorden maar ik werk niet zo snel, de kleppen en klepzittingen bleken idd vervuild te zijn.  Maar dit was niet het enige probleem, de zuigerveren hadden ook hun beste tijd gehad.  Het blijft echter een raatsel hoe dit kan bij deze kilometerstand (veel stadsverkeer mss), de distributie stond goed.  Bij deze zijn de zittingen opnieuw geslepen en de zuigreveren vervangen

ed

Misschien met te laag oliepeil of geen oliedruk gereden. Of het is een import auto waar de teller flink van is terug geschroefd.

george

Citaat van: ed op 09-06-2004 08:54:32
Misschien met te laag oliepeil of geen oliedruk gereden. Of het is een import auto waar de teller flink van is terug geschroefd.
Te laag oliepeil of geen oliedruk is funester voor de lagers dan voor de zuigerveren.
Je hebt al een lager aan gort (en dus een krukas) voordat de zuigerveren ook maar een krimp geven.
Klopt die kilometerstand wel?
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

robby

het is de kilometerstand die op het dachbord staat aangegeven, maar deze kan natuurlijk altijd teruggeschroefd zijn.  Kan je dit nog ergens anders zien hoeveel hij gereden heeft?

ed

Gebruikssporen, maar dan moet je er wel wat ervaring mee hebben om dat te kunnen zien. Is het een importauto? Zitten de boekjes erbij?

robby

Alle boekjes zitten erbij in het nederlands.  De auto is gekocht bij een erkende volvo garage.