automaat geflushed

Gestart door s©ub@, 06-05-2004 18:09:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tiesto18

raar : van 750 tot ongeveer 1200 toeren fluctueren bij stilstand in stand d-r - maar vanochtend deed hij weer normaal - maar vind het wel raar - is dit een vooraankondiging dat mijn bak er eerdaags mee stopt ? ik weet nog niet heel veel van de volvo850 heb er ooit in taxi gereden en ben toen als een blok gevallen voor de auto nu heb ik (heb ooit gezged als ik eer kan betalen koop ik er een) een 850 en die wil graag een tijdje houden ..vr gr ronald

J. Hoeksema

Dit weekend geprobeerd mijn Automaat te flushen :-[
Helaas niet gelukt, ik kreeg de retourleiding niet van de bak, de bout zit echt te goed vast. (Nog meer forceren en de boel zou stuk gaan)
Werkzaamheden dus maar (tijdelijk) gestaakt en erg blij dat ik de olie nog niet uit de bak had laten lopen!!!!

Nu lijkt het me ook mogelijk op de retourslang ook los te koppelen aan de bovenkant van de oliekoeler, dus niet aan de bak zijde, maar aan de kant van de oliekoeler, zodat de koeler toch mee gespoeld wordt.
Ik heb dit echter nog niet geprobeerd aangezien de aansluiting van de slang op de oliekoeler vast zit op een manier die niet mij helemaal duidelijke is.

Mischien dat iemand hier al ervaring mee heeft?

De aansluiting lijkt een beetje op de aansluiting die ook wel gebruikt bij perslucht apparatuur, alleen zit hier er in het gedeelte van de koeler een nylon/kunststof kous (groen van Kleur) waar de slang volgens mij als een soort bajonetsluiting in klikt.
Je kan deze aan de bovenkant inknijpen met je duim en wijsvinger en als dan een ruk aan de slang geeft moet ie volgens mij eraf schieten?

Ik heb de slang maar niet losgehaald aangezien ik niet weet of deze nylon/kunststof kous in de koeler voor eenmalig gebruik is en deze vervangen moet worden als de  retourslang is losgehaald.

Ik wil deze slang nu loskoppelen en de transparante slang met een soortgelijke aansluiting, tijdelijk op de bovenkant van de koeler klikken en zo de automaat flushen.

Heeft iemand ervaring met dit soort aansluitingen?

Met vriendelijke groet,

Jafeth Hoeksema.




ed

Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat de onderzijde van de koeler terug naar de bak gaat. Als je dus je koeler wilt meenemen dan moet hij aan de onderzijde los (ben er niet zeker van).

Wat gaat er overigens niet los: de bout zelf of de koppeling?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

s©ub@

kijk hier eens ff

misschien dat dat je helpt...
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

J. Hoeksema

Hoi Ed,

Het is de bout waarmee de slang aan de bak vast zit die ik niet los krijg.
De andere kant van deze slang zit aan de bovenkant van de koeler met koppeling  bevestigd.
Deze wil ik eigenlijk nu losmaken en dan zo flushen.

De slang die onderaan de koeler zit gaat naar de onderkant van de versnellingsbak.

Groet,

Jafeth.

J. Hoeksema

Scub,

Bedankt voor de foto's

Op foto 1 is duidelijk de koppeling te zien die ik ook bedoel, Alleen die van mij ziet er anders uit. Vreemd aangezien ik een S70 met LPi heb en de auto op de foto een V70 is met LPi. De koppeling van mij heeft niet zo'n dikke klem er om zitten en wordt (waarschijnlijk) geklikt d.m.v. de kunstof groene kous of plug in de koeler.
Mijn LPI-computer zit trouwens ook op een andere plek. (zelfde positie, alleen onder de Accu-plaat.

Ik ben echt benieuwd hoe dat (groene) kliksysteem werkt van die slang van mij.

PS. De slang op foto 1 loopt toch gewoon van af de bovenkant van de koeler naar de bovenkant van de bak en is daar bevestigd d.m.v. bout en een moer?


ed

Jafeth,
hier staat hoe de connector los moet. ik weet niet of dat dezelfde is als bij jouw auto.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

J. Hoeksema

Ed,

Helaas het is niet de zelfde connector. (modificatie misschien?)

s©ub@

Jafeth; de klem die jij omschrijft klinkt als de klemmen zoals gebruikt bij de buizen van het koelsysteem wat door het schutbord naar het interieur gedeelte gaan; trucje van die dingen werkt alsvolgt:

de rand inknijpen op de twee lipjes, de plug naar binnen drukken tot je een soort van klikje of weerstand voelt en dan eruit trekken/wrikken. het kan zijn dat ze vast zitten door stof en andere rommel...

ik zou je graag willen helpen; maar ik zie niet gebeuren dat jij vanuit dronten ff op en neer naar Helmond komt crossen...

met beleid de klem inknijpen en een beetje wrikken is de slogan hier.
eventueel ff nieuwe klemmetjes bestellen bij de dealer; die kosten het geld niet en daarna ben je gegarandeerd van een goede sluiting.

suc6

ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

J. Hoeksema

Scub,

Bedankt voor de info en de aanbieding van hulp, maar Dronten - Helmond en terug is inderdaad een aardig stukje rijden.
Ik ga het iedergeval even proberen op de manier die je beschreef, maar eerst even die klem bestellen.
Maar eens zien hoe ik dit de dealer duidelijk maak, het zal wel aanwijzen worden ;)

Groetjes,

Jafeth Hoeksema.

s©ub@

je kan ook ff kijken of iemand die meeleest wel zijn vadis online heeft en je een pb-tje kan sturen, vanuit mijn kantoor is het helaas niet mogelijk ;)

op zich is het niet zo moeilijk uit te leggen aan de dealer hoor; als je maar een beetje een leuke magazijnhulp hebt daar ;D

misschien 1 van de jongens uit wadinxveen die je aan het nummer kunnen helpen?
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

J. Hoeksema

Aardige magazijn medewerker is het wel hoor bij de volvodealer!!!!
Krijg altijd 30% korting op mijn onderdelen, zelf als ze het er zelf opzetten. :D
(laatst wiellager laten linksvoor verrot en laten vervangen bij dealer) :-\

Ik denk dat het met deze info wel gaat lukken!!

Nu nog even tijd hebben 8)

Groet,

Jafeth.

mehn

#27
Citaat van: J. Hoeksema op 11-10-2004 12:53:08
Op foto 1 is duidelijk de koppeling te zien die ik ook bedoel, Alleen die van mij ziet er anders uit.

PS. De slang op foto 1 loopt toch gewoon van af de bovenkant van de koeler naar de bovenkant van de bak en is daar bevestigd d.m.v. bout en een moer?

Foto 1 is de aansluiting van de bovenste leiding aan de koelerkant (dus die van de bak naar de koeler).
Foto 2 is de slang van de koeler naar de bak aan de onderzijde.

Op beide foto's is de aansluiting aan de koelerzijde te zien.  ;)

Op foto 6 is te zien dat de bovenste slag aan de koelerzijde is losgekoppeld en is aangesloten op de doorzichtige slang (die zwart lijkt omdat er olie doorheen stroomt).

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

ed

artikelnummer van de clip (snap-lock) aan de bovenzijde v/d koeler is: 9485149. De twee O-ringen hebben nummer: 3537503
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

lostboy

ik geloof dat er in wapserveen vlak bij heerenveen een hele groot revisie bedrijf zit spec voor automaten.