Olieverbruik heel laag

Gestart door Ewout Schalkwijk, 13-04-2011 13:07:36

Vorige topic - Volgende topic

grijzev70tdi

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 27-04-2011 20:24:50
Citeer
Toen nog wel ::) :-\

Hoezo?

Ewøut

Al diverse Audi's in de garage gehad met kapotte motoren. Ook verhalen gehoord van reviviese bedrijven dat ze niet allemaal even goed zijn. Vooral de 1,8 Turbo benzine
Grolsch, het klinkt al lekkerder

NinaPaul

Alle merken gaan stuk :D

En meestal is het de ge(/mis)bruiker die het heeft gedaan. Denk altijd terug aan de goede renault gt5 turbo tijd........ hoeveel ik die niet heb gezien met turbo schade, motorschade 90% van al deze schades was gebruikersfout (9% ouderdom/normale slijtage en slecht 1% niet verklaard waar dan "slecht product onder kan vallen of brute pech, etc.)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Ewout Schalkwijk

Citeer
Al diverse Audi's in de garage gehad met kapotte motoren. Ook verhalen gehoord van reviviese bedrijven dat ze niet allemaal even goed zijn. Vooral de 1,8 Turbo benzine

Ja, is wel herkenbaar. Mijn vrouw rijdt in een V6 TDI 180PK, die heeft ook geen beste reputatie. (Knock on wood) het gaat nog steeds goed. :eusa_pray: :eusa_pray:

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

grijzev70tdi

Citaat van: NinaPaul op 27-04-2011 20:41:58
Alle merken gaan stuk :D

En meestal is het de ge(/mis)bruiker die het heeft gedaan. Denk altijd terug aan de goede renault gt5 turbo tijd........ hoeveel ik die niet heb gezien met turbo schade, motorschade 90% van al deze schades was gebruikersfout (9% ouderdom/normale slijtage en slecht 1% niet verklaard waar dan "slecht product onder kan vallen of brute pech, etc.)

Hoe verklaar je dan dat al die motoren versmeren van binnen? Vervolg, geen olie meer in de cilinderkop. Dus geen smering meer. Niet op tijd door hebben is motor/cilinder kop kapot. Kan niet door de berijder komen denk ik zo ;)

NinaPaul

je zegt het zelf "niet op tijd doorhebben" dus je kan het wel op tijd doorhebben ;)

Op tijd olie verversen? juiste olie/additieven gebruiken? niet te warm rijden? etc. Ik zeg dan ook niet dat alle motoren gelijk aan elkaar zijn. Maar slecht kan je ze niet noemen vind ik. Er zijn er genoeg die wel "gewoon" een leven mee gaan.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

grijzev70tdi

Maar als ze niet versmeren hoef je het ook niet door te hebben lijkt mij ;)

Moet longlife olie in die dingen. Hebben 3 of 4 van die auto's gehad. Werden gebruikt voor snelweg km dus warm werd ie wel. Olie werd op tijd ververst, en na de 2e keer hebben we de interval al naar beneden gehaald.

Ze zullen niet alllemaal gelijk zijn nee, maar dat het 3 of 4 zijn is wel toevallig niet? ;) En natuurlijk zijn er ook wel auto's die lang mee gaan. Maar over het algemeen vind ik ze niet goed

NinaPaul

Dat het geen hoogstandjes zijn ben ik met je eens!
Ook geen fan van "long-life" crap, wanneer je de kleine lettertjes leest staat er meestal zoiets van "wanneer je blablabla koud weer, veel km, aanhanger, koud, warm, zand, blablabla meer blabla" interval in te korten.
-Gottfried Leibniz

grijzev70tdi

Ja ik ben er ook geen fan van. Maar schijnt dat het moet omdat er een kabelboom bij je nokkenas zit ofzo iets. Die zou niet tegen gewone olie kunnen. Interval doen we nu ook al in korten voor benzine versie's

spijky

Citaat van: grijzev70tdi op 27-04-2011 21:37:03
Ja ik ben er ook geen fan van. Maar schijnt dat het moet omdat er een kabelboom bij je nokkenas zit ofzo iets. Die zou niet tegen gewone olie kunnen. Interval doen we nu ook al in korten voor benzine versie's

Verstopping bij de VAG 20v motoren komt door sludge in de motor, het is verstanding om ze iedere beurt te flushen. EGR probleem. En als ze nog nooit geflushed zijn moet je na het flushen de oliezeef reinigen. Anders loopt ie na het flushen zeker kapot. Longlife olie is verder prima, niks mis mee. Auto's met longlife berekenen adv de gebruiksomstandigheden uit wanneer olieverversing nodig is. Bij sommige auto's is dat al bij 15.000km andere pas bij 30.000km of VW Crafter max. 40.000km.

Wij hebben div Crafter's lopen en rijden en komen vaak pas bij 40.000km zonder problemen. (tja 5 cil. TDI)
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

Gouden Koets

Huh? :o

Motoren versmeren door o.a. kooldeeltjes (verbrand brandstof resten) sludges en dat soort gekkigheid door korte stukjes rijden en de olie niet op temperatuur komt. Wat weer een nadelig effect heeft op de smerende eigenschap. Minimaal elk jaar de olie verversen als je gek op je wagen bent  ;)

spijky

Kabelboom zit alleen in de pompverstuiver TDI's
My Bricksquad:

Gouden Koets

Citaat van: spijky op 27-04-2011 21:47:09

Verstopping bij de 20v motoren komt door sludge in de motor, het is verstanding om ze iedere beurt te flushen. EGR probleem. En als ze nog nooit geflushed zijn moet je na het flushen de oliezeef reinigen. Anders loopt ie na het flushen zeker kapot. Longlife olie is verder prima, niks mis mee. Auto's met longlife berekenen adv de gebruiksomstandigheden uit wanneer olieverversing nodig is. Bij sommige auto's is dat al bij 15.000km andere pas bij 30.000km of VW Crafter max. 40.000km.

Wij hebben div Crafter's lopen en rijden en komen vaak pas bij 40.000km zonder problemen. (tja 5 cil. TDI)

Een keer geen oliedruk gehad met een XC70 T5, doordat de oliezeef verstopt zat door vervuiling (kooldeeltjes). wel ff schikken als tijdens een proefrit het oliedruk lampje oplicht

Gouden Koets

Citaat van: spijky op 27-04-2011 21:49:26

Ohzo. Heb gelukkig maar bar weinig met TDI's te maken

spijky

Citaat van: Gouden Koets op 27-04-2011 21:52:41

kabelaansluiting van een pompverstuiver
My Bricksquad:

V70 classic

Citaat van: Gouden Koets op 27-04-2011 21:52:41

De TDI's op dit forum zullen het wel niet hebben zo een boom  :eusa_think: .
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.