Olie verversen aircopomp 850 tdi?

Gestart door bluescoobie, 13-04-2011 20:10:20

Vorige topic - Volgende topic

bluescoobie

Weet iemand dit misschien?

Ik ga airco overzetten van een sloper op mijn 850 tdi. Ik heb de luchtspleet van de magneet-koppeling al afgesteld, en het vrijloop-lager vervangen. Ik heb vaag ergens gelezen dat er ook olie in de pomp zit, dus apart van de olie in het koelmiddel. In de bouwtekening van DieselKiki van de DSK-15CH zie ik inderdaad een olie-plug zitten.

Klopt dit? Zit er nog apart olie in deze pomp?

Heeft iemand die olie wel eens vervangen? Hoeveel moet erin?

Groeten en alvast bedankt!
Opel Kadett 1.3 LS==>Opel Kadett 2.0 GSI 8V==>Subaru Impreza 2.0 GTT==>Volvo 850 2.5 tdi Estate==>Volvo V70 2.4 D5

Theostek

CiteerIk heb vaag ergens gelezen dat er ook olie in de pomp zit, dus apart van de olie in het koelmiddel.

Er zit i.d.d. olie in de pomp, maar er zit geen olie apart in het systeem voor het koudemiddel.
De olie wat in de compressor zit circuleert mee met het koudemiddel.

CiteerHoeveel moet erin?
Voorgeschreven olie: PAG 46, hoeveelheid:  220 ml.
Daar hoef je dus niet aan te denken om de compressor met die hoeveelheid van 220 ml terug af te vullen.

Wat eruit komt, moet er natuurlijk ook weer in, want van die 220 ml blijft de helft achter in de compressor ! de rest verdeeld zich door het gehele systeem.

Hoe ga je nu te werk, oude compressor demonteren, olie eruit halen en opvangen in een maatbeker.
De olie haal je op de volgende manier uit de compressor, door de compressor scheef te houden zodat de olie uit de HD/PERS poort loopt, daarna zal de poelie met de draairichting van de compressor gedraaid moeten worden om de achtergebleven olie in het carter te lozen via de HD/PERS poort.
Het beste kun je rechtstreeks 12 volt op de pomp zetten zodat de spoel bekrachtigd is en de koppeling samen trekt, dat maakt het gemakkelijker met draaien, anders moet je duwen tegen de koppeling en draaien tegelijk.
Als de compressor geheel leeg is, lees dan de hoeveelheid olie af wat in de maatbeker zit NOTEER de hoeveelheid olie.

Met de andere compressor wat uit de sloper is gehaald doe je precies hetzelfde..als die helemaal leeg is Vul je deze via de olie plug met nieuwe olie en de hoeveelheid
wat je hebt genoteerd.
Indien je de accumulator ook vervangt (aanbevolen om wel te doen) moet je 10 ml olie meer vullen.
De accumulator dien je als laatste te demonteren en het systeem te laten afpersen enz, enz.
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

bluescoobie

Hallo Theo,

Ik kan je werkwijze een aardig eind volgen. Heb alleen wat practische dingetjes.

Mijn auto heeft nu geen airco, dus geen "oude pomp" waar ik de hoeveelheid olie uit kan meten.

Geen idee hoeveel olie er nog in de "nieuwe" pomp van de sloop zit, zal die plug eens losdraaien kijken of er nog wat uit komt. Maar hoeveel er dan nog in zit???

Ik vond het volgende lijstje in Vadis

Accumulator   90   cm3
Evaporator   40   cm3
Condenser   30   cm3
Tube   10   cm3
Hose   10   cm3

Das is samen dus 180 cm3. Verder stond er:

"Caution! When installing a completely new system:
Check that there is oil in the compressor. The other components should contain no oil."

Dat is dus precies mijn situatie, als ik zorg dat de pomp goed met olie gevuld is.

Begrijp ik het goed dat bij het afvullen van de airco er nog eens 180 cm3 aan olie wordt toegevoegd voor de verdamper/condensor/accumulator?

Dan zit er in totaal dus ong 380 cm3 in met de pomp erbij!

Weet jij trouwens hoelang de nieuwe accumulator in het systeem mag zitten voordat het gevuld wordt (ivm vochtopname)? Ik zal toch naar de aircoboer moeten rijden enzo.

Ben heel benieuwd hoe het zit.

Opel Kadett 1.3 LS==>Opel Kadett 2.0 GSI 8V==>Subaru Impreza 2.0 GTT==>Volvo 850 2.5 tdi Estate==>Volvo V70 2.4 D5

thuur

Een accumulator is binnen 15 minuten verzadigd als het systeem open is.

Gr 8)

de geneRaal

Citaat van: thuur op 14-04-2011 22:29:45
Een accumulator is binnen 15 minuten verzadigd als het systeem open is.

Gr 8)

jep helemaal waar   tenzij je alle leidingen en gaatjes afdopt  ;)
Blackstone under construction

Theostek

@bluescoobie, de  gegevens wat je hebt van Vadis zijn de olie hoeveelheden die aan het systeem toegevoegd moeten worden als bepaalde onderdelen worden vervangen van het systeem.

CiteerBegrijp ik het goed dat bij het afvullen van de airco er nog eens 180 cm3 aan olie wordt toegevoegd voor de verdamper/condensor/accumulator? Dan zit er in totaal dus ong 380 cm3 in met de pomp erbij!

Nee, Je moet dus niets meer bij vullen.
Er staat vermeld dat je moet opletten bij een nieuw systeem dat de compressor met olie gevuld moet zijn, de andere onderdelen mogen GÉÉN olie bevatten.

Jij gaat een airco over zetten van een sloop auto naar je eigen auto, dit betekent dan ook voor goed te zijn dat alle onderdelen gespoeld moeten worden zodat deze geen olie meer bevatten, de reden hiervan is dat het systeem niet wordt overvuld met olie.

Als ik de gegevens van Vadis vergelijk 180 ml met de gegevens van de compressor fabrikant 220 ml, zou dit betekenen dat er zich maar 40 ml olie in de compressor bevindt, dat kan dus niet want 50% van de vul capaciteit blijft achter in de compressor.
180 +110= 290 ml.

De accumulator vulling van 90 ml is te veel ! dat is 15 á 20 ml.

De accumulator moet als laatste gemonteerd worden, en dient daarna direct het systeem afgeperst te worden (lek controle).

bluescoobie

@ Theo: Kun je uitleggen waarom jij zegt dat er 220 ml olie in de compressor moet, terwijl ik overal (en ook op de compressor zelf) vind dat er maar 200 ml in moet? Kan die extra 20 ml geen kwaad?

Theostek

Ik heb die informatie van de compressorfabrikant, daar kan verschil in zitten.
Als op de compressor het vul volume staat vermeld moet je je daar aan houden