Het knipperende lampje(pijltje)

Gestart door janmulder, 01-01-2005 14:18:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

janmulder

Mijn 850 2.5 i 20V aut eind 1995 200.000 km LPG heeft als het koud wordt (-2 vorst) de gewoonte om in zijn winterstand wegte rijden, met een knipperend lampje. Bak schakeld alleen 3 en 4. Als de motor op temperatuur is werkt alles weer normaal wat schakelen betreft, alleen het lampje blijft knipperen. Na 2 of 3 keer opnieuw starten is het uit en is alles OK. Dit is verschrikkelijk irritant. Heb de bakolie laten verversen, maar volgens de rekening is er maar 3 liter ververst. Moet ik laten (*ofzelf)flushen? Ik had het verleden jaar ook maar is vanzelf weggegaan de hele zomer geen last gehad. Bak schakelt perfect en ik ben geen racer of kick-down rijder, krijg alleen bekeuringen voor 56km of 104 e.d.
wie weet raad? Ben sinds 30 minuten member en heb hier meer geleerd dan 10 jaar onderhoud bij Volvodealer.

Jan Mulder

850fan

Is dit niet de beruchte schakelstanden-sensor? Als je de motor af zet moet je eens proberen de pook een aantal keren snel van P naar L en weer terug te halen. Start de auto dan weer eens, misschien is het dan -tijdelijk!- weg. Dan weet je dat het die sensor is. Die moet dan overigens wel vervangen worden, wil je hier vanaf zijn.

janmulder

bedankt voor jullie snelle reactie, ik heb ondertussen gemerkt dat er velen zijn met hetzelfde probleem en dat vervanging van de PNPswitch een goede remedie is. Zie www.volvospeed. Wat een geweldig forum en goede tips! 2005 gaat goed beginnen! THANKS

Deerhunter

Ik had minder geluk: foutcode 3-2-2 bak ging met een flinke klap in de 1e versnelling en achteruit om vervolgens uitsluitend nog in de 3 of 4 zijn werk te doen en: knipperend pijltje.Na veel rondbellen (Autrans/2 volvodealers hebben wij het rijtje met mogelijkheden van defecten bij deze storing doorgenomen om uiteindelijk tot de conclusie te komen:bak kapot. Er is van de week een andere bak in gezet en wij roffelen weer! Hopelijk heb jij meer geluk!

Deerhunter

Ze hebben de oude bak niet opengemaakt. Waarschijnlijk waren een aantal onderdelen versleten (conclusie van dealer en Autrans). Hij slipte ook en maakte onrustbarende geluiden.
's-morgens na het starten knipperde het pijltje niet. Trok je vervolgens te snel op dan klapte hij gelijk uit de 1e versnelling, pijltje ging dan weer knipperen en auto reed vervolgens alleen in 3e en 4e versnelling.

Deerhunter

Foutcode 3-2-2 heeft iets van 6 mogelijke storingsoorzaken. (ingeval je wilt weten welke dan zoek ik het erbij) deze langslopend bleek over te blijven de laatste en dat was slijtage/defect in de bak.
Revisieprijzen liggen tussen de 2000 en 2600 euro. I.v.m. coulance van de dealer was ik €1.500 kwijt. Een hoop geld dat wel!  

Deerhunter

Daar komt hij dan:
-oliepeil te laag
-storing/fouten in signaal toerentalsensor op versnellingsbak
-storing/fouten in signaal v.d. snelheidsmeter in instrumentenpaneel
-Storing/fouten in contactweerstand magneetklep s1 of s2
-schakelstandsensor is onjuist afgesteld
-storing in schakelstandsensor
-mechanische storing in versnellingsbak/versleten onderdelen die tot slip of lagere systeemdruk leiden

Deerhunter

Tja ik heb zelf te weinig verstand van deze versnellingsbakken. Wat in iedergeval op peil was was de olie in de bak. Over de magneetklep werd door autrans getwijfeld. Met enige stelligheid zocht Autrans de oorzaak echter in de laatste optie.
Waar zit overigens deze magneetklep precies?

mr T

voor €1500,= zou ik ook niet nadenken en een revisie erin zetten, weet je zeker dat je nog jaaaaaren door kan met de bak.
Gr. Marcel

Deerhunter

Kijk zo worden wij allemaal weer wijzer en dat is denk ik ook de bedoeling van dit forum nietwaar?. De oude bak had er (pas) 300.000 km opzitten. De eerste verschijnselen deden zich voor tijdens de vorst. 's-morgens bleef hij lang hangen in de eerste om vervolgens al slippend naar de 2e versnelling te gaan. Die dag heb ik heel wat kilometers gemaakt. Met warme motor trok ik later die dag op en met een klap schoot hij door naar de tweede/derde versnelling (je had het gevoel dat je linkervoorwiel een zijwaartse slag maakte). Bij de dealer hebben ze het een en ander uitgelezen en Forte in de bak gemikt om de zaak te reinigen, zonder succes. Dezelfde dag weer de voornoemde problemen en een schurend geluid in de bak. Ps. Autrans gaf ook nog op als probeersel om in de sportstand te gaan rijden omdat de bak dan een grotere druk heeft helaas in mijn geval geen verbetering.
De oude bak is niet opengemaakt dus wat nou voor de 100% de oorzaak is geweest??.......