Rokende dynamo?

Gestart door renelle, 15-04-2011 19:29:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

renelle

Goedenavond,

Eerder geconstateerd dat de dynamo niet meer optimaal was (te lage spanning, vooral onder belasting). Als je alle verbruikers aan had en alleen kort stukken reed, raakte de accu langzaam leeg.

Daarom vanochtend een andere dynamo (gebruikt) gehaald en ingebouwd. Ondanks de hulp van de informatie op het forum toch nog een hele klus omdat je even door moet hebben hoe het allemaal vast zit. Maar uiteindelijk gelukt en motor gestart om de spanning opnieuw te meten...

Zonder extra verbruikers getest en als eerste (maar heel kort gemeten) een (volgens mij nette) spanning van 13,5 volt. Dit ongeacht het toerental. Daarna alle verbruikers aangezet en opnieuw gemeten. Zie ik een spanning van rond de 11,5 - 11,8 Volt, loopt de motor merkbaar zwaarder en begint de dynamo te roken. Ik denk eerst nog dat het de muli riem is (spanner niet goed aangespannen?), maar de dynamo wordt ook bloed heet (en niet de aandrijf poeli).

Snel motor uitgezet. Zie spanning weer terug komen naar ruim 12 volt.

Alle extra verbruikers uitgezet, maar ook met nieuwe pogingen zakt de spanning na het starten rond de 11,5 - 11,8 Volt. Nog lager dan de onbelaste accu spanning...

Enig idee wat hier gebeurd? Maakt de "nieuwe" dynamo kortsluiting? Ee zo ja, waarom dan alleen bij lopende motor?

Oude dynamo weer terugzetten of loop ik dan risico dat deze ook kapot gaat?

Alvast dank!

thuur

Citaat van: renelle op 15-04-2011 19:29:27
alleen kort stukken reed, raakte de accu langzaam leeg.

Dat is normaal. Je moet minstens een kwartier rijden om een accu weer vol te krijgen.


Ik denk dat je een stuk oud ijzer hebt gekocht, hoop dat je niet te veel hebt betaald of dat de verkoper de waar wil terugnemen. Of je zet je oude dynamo terug en laat de 'nieuwe' reviseren. Weet je zeker dat het goed zit.


Gr 8)

renelle

Accu is trouwens vol (heeft aan de lader gestaan) en wat ik bedoel is dat de spanning op de accu met draaiende motor lager is dan wanneer de motor uit is. Dan kan de accu dus niet laden, maar bij een spanning onder 12,6 volt ontlaad de accu zelfs...

De dynamo zit gewoon garantie op dus het is vooral het werk wat nu dubbel moet.

We gaan 'm maar weer uitbouwen... :eusa_whistle: :eusa_whistle: