Oliefilter van de automaat

Gestart door NinaPaul, 17-04-2011 11:07:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NinaPaul

Kan iemand mij vertellen waar het oliefilter in de automaat bak zich bevind?

Meestal is het gewoon via de oliepan/deksel, maar ik heb begrepen dat bij een 850 uit 92 de hele versnellingbak eruit moet.
Klopt dat?

na 20jaar is de olie op zijn einde :D
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

HanV70

Gebruik de zoekfunctie eens naar "bakflush" , en alle vragen die je maar bedenken kunt over je automatische bak zul je daar vinden.
Succes verder met je Roffel.

NinaPaul

Citaat van: HanV70 op 17-04-2011 11:36:21
Gebruik de zoekfunctie eens naar "bakflush" , en alle vragen die je maar bedenken kunt over je automatische bak zul je daar vinden.
Succes verder met je Roffel.

Wil enkel weten waar het filter zit, dit voorkomt dubbel werk onder de auto wanneer blijkt dat de bak er uit moet.
Wil dus niet enkel flushen of weten hoe flushen gaat (doe het al meer dan 10jaar) wil gewoon dubbel werk voorkomen aangezien het merk
volvo nieuw voor mij is.

Ik heb geen resultaat bij het zoeken op het forum.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

HanV70

Ik heb zelf geen ervaring met automaat, wel zien flushen op sleuteldag. Ooit een gelezen, dacht ik, dat dit filter zelden vernieuwd wordt, en in de bak zit op een niet makkelijk te bereiken plaats, niet een kwestie van even een pan open schroeven.
Misschien kan bij directe benadering via PB, Dennis850estate je verder helpen.

Ludo

De olie en filter heb ik ooit laten vervangen bij een revisiebedrijf.
De bak ging er niet onderuit, maar was wel veel meer werk dan waar ze op gerekend hadden.
Een ganse dag waren ze mee bezig.
Een audo quattro (die gelijkertijd binnen reed) was in minder tijd gedemonteerd en volledig gereviseerd en terug gemonteerd.  ;D
Accu en houder werd verwijderd, oliepan eraf en solenoids verwijderd....
Het terug afstellen van de solenoids met het diagnose apparaat, heeft langer geduurd dan de vervanging van het filter.

-D©©©L-

Om het filter te bereiken moet de bak gesplitst worden.
Het is overigens geen erg fijnmazig filter (hooguit 100 mu), je kan met een retrofit filter in de aanvoer of retour van de warmtewisselaar waarschijnlijk ook nog leuke resultaten bereiken. 20 a 30 mu is een leuke startwaarde, kies wel een filter met bypass.

NinaPaul

Dank voor alle reacties.

Volgens volvo zelf gaat het filter langer mee dan de bak en ze hebben me afgeraden deze te vervangen.
Hij was het er wel mee eens dat na 20jaar olie verversen een goed plan was.

Misschien dan toch maar "gewoon" flushen en de overige tijd steken in distributieriem vervangen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

NinaPaul

Toch even een update.

Filter heb ik niet vervangen, wel flush gedaan.

Wat een wereld van schakel verschil!! schakelt alsof hij 15 jaar jonger is (jammer dat het maar 4 traps is)

   :eusa_clap: :eusa_dance: nogmaals dank aan iedereen die de info op het forum heeft geplaatst!  :eusa_dance: :eusa_clap:
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

850estatetdi

hoe heb je hem nou geflust wil de mijne ook eens doen schakelt niet helemaal soepel

NinaPaul

#9
Citaat van: 850estatetdi op 27-04-2011 19:12:12
hoe heb je hem nou geflust wil de mijne ook eens doen schakelt niet helemaal soepel

Op de huis tuin en keuken manier ;) olie heb ik genoeg liggen = inkoop zo een 5 euro de liter.

-Olie lekker heet gereden, (60km lage gear)
-Olie aftappen via normale aftap plug (4,5L)
-Vullen met zelfde hoeveelheid (let op! warme olie heeft meer volume)
-Nogmaals olie heet rijden
-Olie aftappen via normale aftap plug
-Vullen met zelfde hoeveelheid
-3 keer olie koste me ongeveer 14 liter
(in theorie is er dan 6,4% oude olie blijven zitten, bij 2 keer 16%, bij 1 keer 40%)

Flushen zoals beschreven op het forum is beter, maar ik ben alleen en dan is deze manier de vlugste/makkelijkste (geen benodigdheden buiten de Alu ring, 18mm binnen diameter, 24mm buiten)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

850estatetdi

van de week is ff olie gaan halen en het is proberen

arjenT5R

Dat is dus geen flush maar een omstreden olie wissel.... :eusa_wall:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

NinaPaul

Citaat van: arjenT5R op 28-04-2011 00:25:04
Dat is dus geen flush maar een omstreden olie wissel.... :eusa_wall:

Het is even effectief als flushen zonder olie koeler. Maar een gehele flush is zoals ik heb gezegd beter, maar kan niet alleen.

nog even het forum afgezocht naar een goede beschrijving

CiteerHet beste kun je eerst de olie aflaten. Hier heb je niet per sé een brug nodig, maar het helpt wel.
De stop er weer in (met nieuwe pakking onderdeelnummer 977751) en de brug kan de deur uit 

Vanaf nu heb je twee mogelijkheden.

1. Je spoelt de oliekoeler mee. Je moet dan de retourleiding (van de onderkant van de radiator naar de automaat) aan de automaat-kant losmaken. Hiervoor moet de accu en de accuplaat eruit. Denk alsvast aan je alarm als je dat hebt. Bij het loskoppelen van de accu gaat waarschijnlijk je alarm af...
Bij 5 van de 6 automaten die ik gespoeld heb ging deze aansluiting overigens niet los, waardoor we optie 2 hebben moeten nemen.

2. Je spoelt de oliekoeler niet mee. Je maakt dan de slang los die van de automaat naar de oliekoeler loopt. Je doet dit aan de radiator (oliekoeler) kant. Je maakt de bovenste leiding los en je hebt hiervoor een nieuwe klem nodig (onderdeelnummer 6842411) als je de slang weer monteert.

In beide gevallen maak je een doorzichtige slang vast aan de leiding die je hebt losgemaakt. En volgt de volgende procedure:

A. Als je de olie hebt afgelaten meet je hoeveel olie eruit gekomen is. Hiervoor kan je het beste twee doorzichtige 5 liter kannen gebruiken. In de ene kiep je de oude olie en in de andere evenveel nieuwe olie. Als je de olie hebt afgemeten vul je de automaat met die olie door de peilstokopening.
B. Hang de doorzichtige slang in de 'vuile' 5 liter kan. Start de auto en zet de versnelling in de R. Er komt nu oude olie uit de doorzichtige slang. Let op totdat je bubbels ziet en zet de motor uit.
C. Meet hoeveel oude olie eruit gekomen is en vul de 'schone' 5 liter kan met evenveel olie en vul de automaat wederom via de peilstokopening.
D. Herhaal B en C 3 of 4 keer met elke keer een de automaat in een andere versnelling (R/D/L/2)
E. Verwijder de doorzichtige slang. En monteer de losgehaalde leiding aan de automaat of oliekoeler.
F. Stop de peilstok er weer in en start de auto. Beweeg (met de voet op de rem   ) langszaam door alle versnellingen waarbij je telkens een seconde of 5 wacht.
G. Zet de versnelling in de P met de motor aan, wacht 2 minuten en peil de olie. Zorg ervoor dat er nooit teveel olie in de bak zit. Dit is slechter voor de bak dan dat er te weinig inzit.
Vul eventueel nog wat olie bij en peil de eerste 100 km nog een paar keer.

Suc6 


voor de zoekfunctie: handleiding flushen spoelen doorzichtig doorzichtige pakking oliekoeler peilstok
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz