Automaat 850 turbo

Gestart door JPeters, 20-04-2011 17:09:38

Vorige topic - Volgende topic

JPeters

Goedemiddag,

Mijn volvo 850 heeft problemen met de automaatbak (achteruitversnelling). Heuvelaf rolt 'ie prima, maar op vlak terrein of iets hellend terrein gebeurt er helemaal niets. Ik moet gas bijgeven (tot 2500 tpm ongeveer) en al trillend kruipt de auto dan heel langzaaaaaaam achteruit.
Als ik de pook in R zet, met warme motor, is er een duidelijke bonk te horen. Ook is een iets schavend/schurend geluid te horen, vergelijkbaar met het geluid van een stuurbekrachtigingspomp als de wielen in de uiterste stand gedraaid staan (wat dus niet goed is), in zowel R als D. Misschien de overige standen ook, dat weet ik niet.

Het is trouwens een 850 uit 1994 met een turbomotor, brandstof benzine.

Wie weet wat er aan de hand is? Automaat kapot? Hoe lang gaat 'ie nog mee?

Alvast bedankt!

grijzev70tdi

Hoe is je olie pijl van je versnellingsbak? En van je stuurbekrachtiging?
Grolsch, het klinkt al lekkerder

JPeters

Op peil, olie van de automaat is vorig jaar zelfs nog ververst.

Een Volvo-garage had het laatst bij de APK al over "inwendige lekkage", maar geen idee wat ik me hierbij moet voorstellen. Voor de hobby heb ik een oldtimer, maar deze Volvo is de daily en die moet gewoon probleemloos werken. Ik heb geen zin in reparaties e.d., dan gaat ie weg. Daarom vroeg ik me ook af hoe lang 'ie dit nog volhoudt. Want dit "voelt" niet goed.

Lampje

Ik had het zelfde. Parkeerde je de auto op 1 graads helling en ging je van D naar R of vice verse dan hoorde je een krachtige 'klonk'.

Tijdens het verversen van de bakolie gaf hij de geest; bakrevisie.

Ik had haast, dus zou ik in jou geval niet doen, zo'n revisie. Maar als je van de auto afhankelijk bent, is het misschien een interessante keuze.

Gewoon bij een forumlid een 2e hands bak zien te scoren en (laten) inbouwen.

arjenT5R

inwendige lekkage indeed wordt vroeg of laat een nieuwe bak
ik heb het ook gehad zelfde als lampje beschrijft  ;)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

JPeters

Dank!

Ik snap dat het van geval tot geval verschilt hoe lang 'ie nog meegaat. Ik ga even kijken wat ik ermee ga doen.

)()()sT

Citaat van: Lampje op 20-04-2011 19:42:29
Gewoon bij een forumlid een 2e hands bak zien te scoren en (laten) inbouwen.

Ik heb er binnenkort misschien nog wel eentje  ;D