turbo 19T wat is de volgende stap ??

Gestart door mr_zwanenburg, 24-04-2011 15:32:12

Vorige topic - Volgende topic

pwaes

Volgens mij kan je wel bezig blijven met die Mitsubishi turbo's, maar waarom ga je niet voor wat groters. Al de turbo's 15g, 16t, 18t, 19t, allemaal gebaseerd op de TD04HL center en dus een relatief klein turbinewiel.

Als je echt vermogens wilt maken, zal je toch groter moeten, Holset, T3 .60, etc... Alleen dien je dan wel je uitlaatspruitstuk aan te passen en olie-/water toe- en aanvoer. Maar dat mag toch niet zo'n probleem zijn.

...overigens is bovenstaande ook min of meer door JCViggen benoemd.  :eusa_whistle:

V70 classic

Citaat van: vanderputtens op 28-04-2011 10:55:38
ANTWOORD IS HOOFDLETTERS OMDAT IK NIET WEET HOE IK DINGEN MOET DOORHALEN EN QUOTEN ENZO...

Maakt geen fuck uit en om misverstanden te voorkomen is men gaan spreken over Kw/h   1 Kw is 1.36 Pk

HELAAS:

1 PK VOOR EEN ELECTROMOTOR IS BIJV. 746 WATT
1 PK VOOR EEN STOOMMOTOR IS 9,809.5 WATT
1 PK VOOR IMPERIAL IS 745.7 WATT

EN ZO ZIJN ER NOG EEN HEEL WAT MEER OP TE NOEMEN.
HET MAAKT DUS WEL DEGELIJK UIT WELKE STANDAARD JE HANTEERD, VANDAAR DAT MEN TEGENWOORDIG INDERDAAD VEELAL VAN KW'S SPREEKT WAARBIJ DE VERSCHILLENDE PK'S GESTANDARISEERD ZIJN VOOR WAT BETREFT BIJV. VERBRANDINGSMOTOREN.

Onzin een Kp blijft een Pk, alleen zijn we aan de wielen wat watjes kwijt aan warmte onstaan door wrijving in je overbrenging.

EEN PK BLIJFT INDERDAAD EEN PK, WAAR IK ECHTER OP DOELDE WAS DE DISCUSSIE OVER 'ECHTE' PK'S EN WAAR MEN MEET.
MISSCHIEN IS NIET IEDEREEN OP DE HOOGTE VAN DE VERSCHILLENDE MOGELIJKE METINGEN EN WAT DEZE INHOUDEN.
DAARBIJ IS TRANSMISSIEVERLIES IN SOMMIGE GEVALLEN HELAAS WEL WAT MEER DAN 'wat watjes' ........

EN HET MAAKT OOK EEN VERSCHIL OF JE AAN DE KRUKAS MEET MET OF ZONDER APPENDAGES.

Een Pk is geen kracht ,bullshit dus.

EEN BEPAALDE 'KRACHT' DAN WEL 'VERMOGEN' WAS MISSCHIEN DUIDELIJKER GEWEEST: EEN PK IS UITERAARD GEEN NATUURKUNDIGE 'KRACHT' MAAR WELLICHT DAT HET WOORD WAT MINDER ABSTRACT KLONK DAN 'VERMOGEN', VANDAAR.

Ik kan met een halve pk meer koppel opwekken dan een Venron aan de krukas heeft, het gaat alleen niet zo snel.

JE KUNT GEEN KOPPEL OPWEKKEN MET PK'S....WAT JIJ WAARSCHIJNLIJK BEDOELD IS DAT JE MET EEN GERING KOPPEL EN DE DAARUIT VOORTVLOEIENDE ARBEID MIDDELS EEN BEPAALDE OVERBRENGING VAN DIE KRACHT EEN VEEL GROTERE KRACHT OP KUNT WEKKEN?
DAT KLOPT INDERDAAD.

Waarschijnlijk niet gehinderd door enige kennis lees ik hier

BEETJE VREEMDE OPMERKING WANT WAT IK ZEG KLOPT HOOR...IK HEB TOCH OOK ECHT EEN RELEVANTE OPLEIDING GEVOLGD EN HEB REDELIJK WAT ERVARING OP DIT VLAK. SARCASME IS ECHT NIET NODIG, WE KUNNEN TOCH OOK MET Z'N ALLEN VAN ELKAAR LEREN EN KENNIS DELEN?

Yup want je hebt gewoon lucht nodig om meer brandstof te kunnen omzetten in warmte, snap je het nog ?

BEETJE ONNODIG DAT SARCASME (IK ZOU BIJVOORBEELD HEEL FLAUW TERUG KUNNEN ROEPEN DAT HET ZUURSTOF IS DAT JE NODIG EN NIET LUCHT) MAAR EVENGOED: IK DENK DAT JE ME VERKEERD BEGREPEN HEBT WANT WAAR IK OP DOELDE WAS  OF DE STANDAARD SPRUITSTUKKEN E.D. DAADWERKELIJK AL EEN RESTRICTIE VORMEN BIJ EEN VERMOGEN TOT 350 PK.

De reden dat ik het zo citeerde is eigenlijk zo een beetje wat je nu zelf ook aangeeft.
Er lopen een heleboel zaken door elkaar.
Het probleem van Pk was dat deze in beginsel echt gerelateerd waren aan paarden.
Hoeveel arbeid verzet deze machine TOV een paard.
Zo kwam je ook aan die verschillen die je nu als voorbeeld geeft, men rekent de rendamenten mee.
Zo kom je dus ook aan die verschillende Pk's
Feit blijft dat je energie niet kunt vernietigen, dus zijn die verschillen wetenschappelijk niet vast te houden het gaat altijd ergens naar toe.
Maar dit is erg off topic.

Het venron voorbeeld klopt overgens.
Ik kan een koppel generen middels een overbrenging.
Ik maak nu bewust een foutje om aan te geven dat domme kracht overbrengen weinig temaken heeft met vermogen.
Overgens levert geen enkele motor vermogen, deze wordt bepaald door de weerstand.

Je lucht/zuurstof verhaal klopt.
Je moet zuurstof in de motor krijgen.
Hier ging ik ook ff te kort door de bocht.

Het sarcsme?
Tja er wordt telkens off topic een reactie gegeven waar TS niets aan het en die dan vaak kant nog wal raken.
Er worden appels met peren vergeleken.
Misschien om een bepaald stukje tekst leesbaarder te houden maar als het dan inhoudelijk niet klopt heb je er nog niets aan.

Kom je simpel weg hierop uit.
TS wil meer dan 400 PK aan de wielen want hij vindt 370 niet genoeg.
Er van uitgaande dat deze bewering klopt en dat blok echt 375 PK op de wielen geeft.
Een stan blok wordt link als je de 400 PK grens overschrijd.
Een goed aangepast blok erin met een dikke turbo.
Voor de juiste set up kan ie evt. bij het 500 Pk topic kijken en een prijsopgave doen voor zo een blok met turbo.
Kan ie weer jaren spelen en tunen tot dit blok weer aan het einde van zijn mogelijkheden is.
Ik meen dat dit een 1200 Pk opzet was, dit moet toch genoeg zijn op de voorwielen.

grts Ronald             en begrijp goed ik vat het niet op als op de man ik hoop dat jij dit ook niet doet.
Zo ja pas ik evt het bericht wel wat aan.
Want ik wil niet de indruk wekken dat ik iemand echt probeer af te zeiken.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

vanderputtens

Ronald: duidelijk! Geen punt, we begrijpen elkaar!

Voor wat die turbo's betreft: ik heb geen ervaring met deze Mitsi's anders dan diegene welke ik op de mijne gewisseld heb.

Er is zo'n enorm scala aan turbo's, merken, typen en specificaties dat het onmogelijk is om te zeggen: die moet je hebben.

Je zou eigelijk proefondervindelijk vast moeten stellen wat nu je beperking is.
Is het wel de turbo die aan zijn limiet zit? Zo ja zou je flowcharts moeten vergelijken met de criteria welke jij en je tuner stellen aan een turbo en dan iets uitzoeken dat vanuit praktisch (en wellicht financieel) oogpunt het beste is voor jou.

Overigens is de suggestie dat je naar een externe wastgate zou moeten onzin voor wat betreft vermogen: er zijn immers genoeg turbo's met interne wastegaste die gemakkelijk een vermogen van bijvoorbeeld zo'n 500 pk kunnen laten leveren.

Garret heeft een goed beproefd scala aan 'oude' turbo's zoals de T-series, maar ook de nieuwe GTX-en.

Stel zelf een hybride variant samen?

Wibren

Citaat van: mr_zwanenburg op 28-04-2011 11:32:54
ik heb er ook geen probleem mee om naar een andere turbo over te gaan maar dan moet ik via raad wel erachter komen welke dan moet worden dan
ik kan bv aan een uitlaatspruitstuk komen voor een garret turbo
Mocht je willen overstappen naar een atp spruitstuk, dat gaat niet lukken omdat er geen ruimte is voor je garrett turbo :-\
1997 V70R ex-AWD: Trackday driver

-D©©©L-

Citaat van: Wibren V70RAWD op 28-04-2011 12:06:21
Citaat van: mr_zwanenburg op 28-04-2011 11:32:54
ik heb er ook geen probleem mee om naar een andere turbo over te gaan maar dan moet ik via raad wel erachter komen welke dan moet worden dan
ik kan bv aan een uitlaatspruitstuk komen voor een garret turbo
Mocht je willen overstappen naar een atp spruitstuk, dat gaat niet lukken omdat er geen ruimte is voor je garrett turbo :-\

Dan zet je de turbo er toch andersom aan ?

V70 classic

Citaat van: vanderputtens op 28-04-2011 11:59:48
Ronald: duidelijk! Geen punt, we begrijpen elkaar!

Voor wat die turbo's betreft: ik heb geen ervaring met deze Mitsi's anders dan diegene welke ik op de mijne gewisseld heb.

Er is zo'n enorm scala aan turbo's, merken, typen en specificaties dat het onmogelijk is om te zeggen: die moet je hebben.

Je zou eigelijk proefondervindelijk vast moeten stellen wat nu je beperking is.
Is het wel de turbo die aan zijn limiet zit? Zo ja zou je flowcharts moeten vergelijken met de criteria welke jij en je tuner stellen aan een turbo en dan iets uitzoeken dat vanuit praktisch (en wellicht financieel) oogpunt het beste is voor jou.

Overigens is de suggestie dat je naar een externe wastgate zou moeten onzin voor wat betreft vermogen: er zijn immers genoeg turbo's met interne wastegaste die gemakkelijk een vermogen van bijvoorbeeld zo'n 500 pk kunnen laten leveren.

Garret heeft een goed beproefd scala aan 'oude' turbo's zoals de T-series, maar ook de nieuwe GTX-en.

Stel zelf een hybride variant samen?

Inderdaad we zitten op dezelfde golflengte  :angel: .

Dat testen kost klauwen met geld.
Het 500 Pk project heeft 2 blokken gekost.
Nu is er een werkend blok dat goed rijdbaar is met 500 Pk
Dit nog bij te geven tot over de 1000 volgens TS van dat topic.

Ik zou zeggen als je een andere turbo wilt in die klasse, em je wilt bakken  kilowatts  :angel: .
Ga naar kronenburg tuning en koop die set up evt met je eigen onderblok (wat je dan direct opvouwd).

Is denk ik de goedkoopste oplossing voor TS alhier  :eusa_whistle:

JCviggen

Citaat van: mr_zwanenburg op 28-04-2011 11:12:05
nogmaals heren het blok wat erin zit is dus alles behalve origineel
dus H drijfstangen andere lagers bewerkte kop andere nokkenassen compleet andere uitlaat
grote intercooler en nog wat kleine spullen sinds kort ook nitrous voor de intercooler die dus 100nm koppel meer geeft .
ik kom niet lager dan 5,5 seconde tot 100 ivm wielspin en een top van 290 gps kilometers pu
de gegevens van 370 wielpk,s en 510nm komt van rica uitdraai.
de optie die ze mij al aangaven is een TD04HL-20T omdat de 19T in hoog toeren niet meekomt
dus boven 6000tpm max tpm 7500
komt ongeveer opm 5% extra .
ik moet zeggen dat de nitrous wel werkt maar wil ook zonder nitrous lekker door kunnen rijden boven de 250

Weet niet of jij achteraf nog gerold hebt maar Mitchelli zn 365 RICA gemeten pk's waren aan de krukas bij een onbekend toerental (als je een uitdraai hebt post maar) aan de wielen dus ongeveer 100pk minder voortgaande op wat een 850 gemiddeld aan aandrijfverlies laat optekenen op die bank.

20T bestaat gewoonweg niet. TD05H-20G bestaat wel maar past niet op het spruitstuk tenzij je eentje koopt met een aftermarket turbinehuis in T3 en de rand weghaalt. Kan je even goed een Garrett BB monteren.

290 km/h haal je niet met een 850 met "370pk" 19T dat is onzin. Het toerental dat je nodig hebt voor zon operatie daar heb je niet eens meer 300pk met een 19T. Minstens 7400 toeren en hoge banden, wat die auto iig zeker niet had in het verleden. Een bewerkte 850 kop met GLT nokkenassen (wat volgens Mitch zn topic er in zit) kom je niet mee aan 500pk. Met een hele dikke laggy  turbo misschien 450. De motor, niet aan de wielen.

Dit topic begint erg op cafe-praat te lijken. Het klinkt allemaal goed maar er klopt bijna niks van.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

vanderputtens

R&D kost inderdaad gewoon klauwen met geld.

Ik kan me alleen zo voorstellen dat vele Zweden ons reeds voorgingen in het opvoeren van deze motoren, dus ik veronderstel dat er al heel wat R&D door anderen betaald is.

Wat wel en niet werkt zou redelijki goed te achterhalen moeten zijn waardoor je van een soort van 'standaard' uit kunt gaan.

Een ding wat veel mensen wel eens vergeten met het opvoeren van auto's is dat het doorwerken is naar het volgende zwakke punt...in dit geval je je aandrijflijn gok ik...

vanderputtens

Viggen: ik wilde niet eigenwijs zijn dus ik heb maar niks gezegd over die 290  ;D

Eenvoudige rekensom en je weet hoeveel vermogen er nodig is voor die snelheid bij bekende overbrenging en toerental, en dat gaat íe denk ik echt niet halen...

'Tuurlijk is dit barroombullshit maar dat levert soms wel een leuk en interesant gesprek op: jij hebt zojuist ook je bijdrage daaraan geleverd en daardoor zijn we allemaal weer iets wijzer geworden!

vanderputtens

A propos: 100 pk aandrijfverlies voor een FWD? Klinkt stevig...?

JCviggen

Citaat van: vanderputtens op 28-04-2011 12:23:00
A propos: 100 pk aandrijfverlies voor een FWD? Klinkt stevig...?

MAHA heeft dubbele rollers, je verdubbelt het aandrijfverlies in de banden. Als je wat RICA uitdraaien opzoekt dan vind je vaak waardes van 100+ pk verlies. Wiel-cijfers liggen lager dan wat je bvb op een dynojet ziet.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

vanderputtens

Ach zo!

Dank u.

Wanneer gaat iemand z´n 850 RWD maken nu we toch aan het ouwehoeren zijn?  :D

V70 classic

Citaat van: vanderputtens op 28-04-2011 12:30:56
Ach zo!

Dank u.

Wanneer gaat iemand z´n 850 RWD maken nu we toch aan het ouwehoeren zijn?  :D

Komt meen ik wel een 240 AWD DSG aan is dat dan wat  ;)

vanderputtens

Dat klinkt erg fijn doch niet zo heel erg 'old school'  ;D

Monster!

V70 classic

Citaat van: vanderputtens op 28-04-2011 12:39:42
Dat klinkt erg fijn doch niet zo heel erg 'old school'  ;D

Monster!

Komt ook uit de Kronenburg stal.
Zal wel bakken peekaa's krijgen  :eusa_shifty: .
Die  prullen daar niet met een 19T  ;D
Komt uit een gestripte audi overgens.
Ik weet niet of dat audi blok ook mee overgaat of dt men er een volvo aggregaat aan prult  :eusa_think: .
Zal wel een tegenvaller zijn als ik denk er een 240 uit te trekken  ;) .

grts Ronald