Motor verwarmer plaatsen, benzine verbruik 0L

Gestart door NinaPaul, 25-04-2011 12:51:11

Vorige topic - Volgende topic

NinaPaul

Voor allen die een "oude" gas installatie hebben (met verdamper/drukregelaar gas injectie/tussenstuk)

De oplossing die ik voor veel classics en old-timers aanbeveel is het installeren van een water verhitter.

Een gemiddelde waterverhitter op 220v (lichtnet) kost rond de 200 euro. Deze zijn makkelijk zelf te installeren in het koelsysteem. (kort circuit, kachel radiator aftakken). De meeste systemen schakelen rond de 90graden zelf uit.

Natuurlijk werkt dit alleen wanneer je de auto met een 220 (verleng)snoer kan bereiken.

Voordelen:
-direct op gas rijden
-auto warm wanneer je instapt
-minder motor slijtage, sneller op tempratuur
-geen bevroren ruiten (indien buiten geparkeerd)
-geen olie verzuring, olie blijft beter van kwaliteit

Nadelen:
-benzine systeem blijft ongebruikt (advies, rij af en toe met warme motor (sportief) op benzine)
-verlengsnoer naar de auto
-30min op voorhand weten wanneer je vertrekken wil (tenzij timer geschakeld in bv garage, etc)
-stroomverbruik
-parkeerplek bij de deur nodig

Een goede waterverhitter is er een met verwarmingselement EN pomp, minimaal 70 graden, maximaal 100 graden.
LET OP! check voertuig documentatie wanneer de thermostaat open gaat, het verwarmen van de radiator (groot circuit) is zinloos en energie verspilling
(B5254FS = 87graden)

Voor mensen op dit forum wil ik gratis professioneel inbouw advies verstrekken.

cheers,

Paul
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Vulk

Zolang je enkel het koelwater opwarmt en niet de olie, maakt het voor de motor bitter weinig uit.
Het scheelt wel in comfort. Is al vaker beschreven hier.

ulkeman

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

-D©©©L-

Citaat van: NinaPaul op 25-04-2011 12:51:11

Nou, graag.

NinaPaul

Citaat van: Vulk op 25-04-2011 14:19:49
Zolang je enkel het koelwater opwarmt en niet de olie, maakt het voor de motor bitter weinig uit.

De olie zal door het al warme motorblok aanzienlijk sneller op bedrijfstempratuur zijn. Voor motoren met een warmtewisselaar zal dit nog sneller zijn. Ook het door het niet verzuren van de olie gaat de motor langer mee. Uit meetgegevens blijkt dat de bedrijfstempratuur (sensor olie peilstok, sensor koelwater, sensor oliedruk, etc) gemiddeld 50% sneller wordt behaald. (Eerste volvo, heb dus geen volvo meetgegevens en van een ander merk en type schiet je niets op. vandaar een ALGEMEEN BEELD)

Natuurlijk is dat allemaal relatief, sommige lompe mensen krijgen alles stuk in 5 minuten. Anderen hebben feeling voor alles wat mechanische is en zullen het verschil. Sommige mensen voeren onderhoud zeer stipt uit, anderen doen het wanneer het begint te kraken.

Oudere motoren zullen er meer profeit van hebben dan jonge, lijkt me vrij logisch.

ik ben het dan ook zeker niet eens met de uitspraak dat het "bitter weinig" uitmaakt. Mag ik dan ook vragen hoe u tot deze conclusie bent gekomen?
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

NinaPaul

Citaat van: ulkeman op 25-04-2011 14:31:27
is dit reclame voor jou product?

sorry, maar ik zie de link niet. wat zou ik moeten verkopen?
-Gottfried Leibniz

ulkeman

Citaat van: NinaPaul op 25-04-2011 14:50:24

een koelvloeistof verwarmer?....

maar vertel er is meer over?
bouw je het ook in?
en wat zijn de eventuele kosten?
wat is het verbruik ( stroom )

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

NinaPaul

Citaat van: -D©©©L- op 25-04-2011 14:34:35

Nou, graag.

auto, gas installatie, pomp, voorkeur aansluiting, stalling, etc.
weet niet wat de bedoeling is van al deze zogenaamde vragen en opmerkingen.
Ik probeerde gewoon mensen te helpen, misschien was hulp aanbieden geen goed idee.
-Gottfried Leibniz

Vulk

Citaat van: NinaPaul op 25-04-2011 14:47:29

ik ben het dan ook zeker niet eens met de uitspraak dat het "bitter weinig" uitmaakt. Mag ik dan ook vragen hoe u tot deze conclusie bent gekomen?

Er staat ergens een discussie hierover op het forum (moet je even de zoekfunctie proberen), daaruit bleek dat de olie slechts marginaal sneller op temperatHuur was.

Zoeken op "standkachel" zal het meeste succes geven denk ik.

NinaPaul

Citaat van: ulkeman op 25-04-2011 14:52:26
Citaat van: NinaPaul op 25-04-2011 14:50:24

een koelvloeistof verwarmer?....

maar vertel er is meer over?
bouw je het ook in?
en wat zijn de eventuele kosten?
wat is het verbruik ( stroom )

een koelvloeistof verwarmer is een verwarmingselement en pomp dewelke op 220V of op boordspanning werkt (12v, 24v)
Zoals de naam al zegt verwarmt het de koelvloeistof.

uitleg voordelen nadelen zie eerste post

of ik het inbouw....."een bakker wil best helpen met een goed brood recept, zou deze bakker zelf ook wel eens brood bakken?" Sorry maar ik zie hier het nut niet van in. natuurlijk installeer ik dat als restaurateur, kan een timmerman zagen? een tegelzetter tegelen?

kosten? geen idee, zoek een goede pomp online en kijk of jij het interessant vind qua prijs.

Verbruik? geen idee, moet je de handleiding van de aangekochte pomp voor bekijken
-Gottfried Leibniz

NinaPaul

Citaat van: Vulk op 25-04-2011 14:57:22

Er staat ergens een discussie hierover op het forum (moet je even de zoekfunctie proberen), daaruit bleek dat de olie slechts marginaal sneller op temperatHuur was.

Zoeken op "standkachel" zal het meeste succes geven denk ik.

en hoe worden deze standkachels aangesloten? er zijn genoeg systemen die enkel het water in de kachelradiateur verwarmen (efficienter brandstof/stroom verbruik). Hoe werden de waardes gemeten? kortom appels en peren vergelijken.
-Gottfried Leibniz

thuur

De olie zal door het al warme motorblok aanzienlijk sneller op bedrijfstempratuur zijn. Voor motoren met een warmtewisselaar zal dit nog sneller zijn. Ook het door het niet verzuren van de olie gaat de motor langer mee. Uit meetgegevens blijkt dat de bedrijfstempratuur (sensor olie peilstok, sensor koelwater, sensor oliedruk, etc) gemiddeld 50% sneller wordt behaald. (Eerste volvo, heb dus geen volvo meetgegevens en van een ander merk en type schiet je niets op. vandaar een ALGEMEEN BEELD)

Turbomotoren hebben een warmtewisselaar, echter daar heb je bij de start niets aan. De oliethermostaat is dan nog niet open, je krijgt dus hooguit een halve liter olie warm. Neemt niet weg dat de motor eerder op bedrijfstemperathuur zal zijn.

We houden wel van verse ideeen, maar we zijn gewoon kritisch hier. Overigens uit pure ervaring ;)

Gr 8)

NinaPaul

kritisch, lijkt/voelt meer aan als een kruisverhoor.....

het lijkt erop dat ik beter bakker had gezegd als beroep, dan zouden mijn posts ineens "anders" overkomen.
-Gottfried Leibniz

-D©©©L-

Citaat van: NinaPaul op 25-04-2011 14:54:54

Nou, graag.

Ik probeerde gewoon mensen te helpen, misschien was hulp aanbieden geen goed idee.

Ik heb een 850
met LPi, maar eerder op LPG mag natuurlijk
Wat bedoel je met pomp ? wat wil je weten ?
Voorkeur aansluiting kan ik niet helemaal plaatsen, bedoel je de plek van het aansluitpunt ?
Stalling van de auto is naast het huis.

BenC70ES

Voor allen die een "oude" gas installatie hebben (met verdamper/drukregelaar gas injectie/tussenstuk)
Citaat van: -D©©©L- op 25-04-2011 22:42:08
Citaat van: NinaPaul op 25-04-2011 14:54:54

Nou, graag.

Ik heb een 850
met LPi, maar eerder op LPG mag natuurlijk

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!