215/45/17 voor en 225/45/17 achter?

Gestart door Boom, 11-05-2004 11:17:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Boom

Na 2 jaar sturen en 40000 km zijn de voorbanden van de V70R AWD toch wel aan vervanging toe. De achterbanden zijn daarentegen nog prima.
Nu is er iemand die ik ken een schade-expert en heeft van een oude V70 T5 nog 2 banden in het formaat 225/45/17 liggen (gratis). Nou zat ik erover te denken om die banden dan achter te laten monteren en mijn oude achterbanden (215/45/17) voor te laten monteren.

Vraag nu is nu vanwege de grotere omtrek van die 225/45/15 of dat niet slecht is voor het AWD systeem? Dan heb je dus voor een kleinere omtrek dan achter. Wie o wie heeft hier een antwoord op?

P.S. Lijkt me wel erg mooi staan wat bredere banden achter, maar dat mag uiteraard niet ten koste gaan van het AWDsysteem  ;D

thnx!
Boom
Wie remt, verliest...
Liever dood dan tweede...

Solis

Staat inderdaad wel mooi bredere banden achter en volgens mij levert het geen probleem op. Je banden worden alleen breder en daardoor verandert de omtrek toch niet(?)... Alleen als je plattere of dikkere banden neemt verandert de omtrek...dacht ik....

Solis
- Cogito ergo Volvo -

ed

Nooit doen bij een AWD. Door het verschil in rolomtrek tussen voor en achter wordt er heel veel warmte geproduceerd in de visco koppeling, en dat is natuurlijk niet goed. Als je de visco stuk wilt hebben is dit een goede manier.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Boom

45% van 215 is minder dan 45% van 225, dus de omtrek veranderd wel degelijk
Wie remt, verliest...
Liever dood dan tweede...

Boom

Citaat van: ed op 11-05-2004 11:40:20
Nooit doen bij een AWD. Door het verschil in rolomtrek tussen voor en achter wordt er heel veel warmte geproduceerd in de visco koppeling, en dat is natuurlijk niet goed. Als je de visco stuk wilt hebben is dit een goede manier.

Ik vreesde inderdaad al zoiets... :-\
Wie remt, verliest...
Liever dood dan tweede...

Entuscan

visco gaat gegarandeerd naar de zak :(

Zelfs als je identiek dezelfde banden op 1 as vervangt mag de profieldiepte niet meer als 1,5-2mm bedragen.
Nieuw = 4 nieuwe. Gewoon bij onderhoud de banden V<->A wissel, slijten ze mooil gelijk af en gaan de voorste niet de schouders/wangen wegrijden.

Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Boom

Citaat van: Entuscan op 11-05-2004 15:00:05

Nieuw = 4 nieuwe. Gewoon bij onderhoud de banden V<->A wissel, slijten ze mooil gelijk af en gaan de voorste niet de schouders/wangen wegrijden.



Maar de banden achter zijn echt nog als nieuw... beetje zonde om die ook te vervangen ??? Is het echt zo dat het niet meer dan 2 mm mag afwijken? >:(
Wie remt, verliest...
Liever dood dan tweede...

Entuscan

#7
yup
en als die achterste minder als 6.0mm hebben, zijn ze ook niet meer echt zoals nieuw hé ;) maar ik weet wat je bedoelt

Je kan ze wel altijd zelf te koop zetten als ze nog in goede staat zijn. Zeker niet zomaar bij de bandenboer achterlaten (die verkoopt ze ook maar weer verder dan)

Doe in het vervolg vaak de v-a wissel en dan heb je een veel gelijkmatigere slijtage van de banden.

Je moet de keuze maken he.
2 nieuwe banden extra is 350-400 euro. 1 nieuwe Visco is 1500 euro.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------