Thermostaat vervangen lukt niet

Gestart door Junior, 27-04-2011 14:48:55

Vorige topic - Volgende topic

thuur

De echte truc heeft Joost genoemd: zorg voor een goede Torx bit. Dus niet onder de 20 euro. Ik heb al redelijk wat "vernaggelde" boutjes losgekregen hiermee.

Als het torxpatroon echt te ver heen is kun je het beste Dremelen en evt. met een beiteltje horizontaal tegen de sleuf slaan.

Tikken, schrikken en slagschroevendraaiers zijn uit den boze tenzij je Ludo's advies opvolgt :D

Gr 8)

arjenT5R

idd zorgen voor een goed bit of dop en gewoon los draaien
mocht het voor je gevoel echt niet gaan dan idd de koppen van de bouten weg slijpen dremelenenenenen etc
stukjes draad er uit draaien en monteren met nieuwe boutjes en een beetje copaslip?  :D

Mocht je wat afbreken dan recht af flexen zagen vijlen etc. goed centeren klein  voorboren en later uitboren naar de juiste maat om te tappen en opnieuw tappen. Moeilijk makkelijk og het is mij ook gelukt  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

thuur

Citaat van: arjenT5R op 28-04-2011 02:03:06
idd zorgen voor een goed bit of dop en gewoon los draaien
mocht het voor je gevoel echt niet gaan dan idd de koppen van de bouten weg slijpen dremelenenenenen etc
stukjes draad er uit draaien en monteren met nieuwe boutjes en een beetje copaslip?  :D

Ik gebruik een druppeltje keramisch vet tegen het koudlassen.

Gr :D

Junior

Ik kom net van de Volvo garage, en het lukt gewoon niet om een van de bouten los te krijgen. Ze willen het risico gewoon niet nemen. Ze hebben er zelfs een grotere maat torx ingeslagen. Volgens hen moet er toch een nieuw termostaathuisje op, wat erg in de kosten gaat lopen. Ze willen wel proberen de bout met andere middelen los te halen, maar dan moet ik rekening houden met het voorlaatst genoemde.  :eusa_think:

Wat ik mij afvraag is,.. Heeft het te maken met slijtage, of verstopping. Je kan via de grote buis van de slang wel bij de thst komen om hem met een bijv. schroevendraaier te bewegen, of is dit wishfull-thinking?

StefanCJ

Euuh ... Rij je nu al vanaf eind april met een kapotte thermostaat rond?

combinedforces

Moertje erop lassen, heb ik laten doen. Was zo los.

Junior

Citaat van: StefanCJ op 21-11-2011 17:05:57
Euuh ... Rij je nu al vanaf eind april met een kapotte thermostaat rond?

UUhm, het was warm vanaf april,..

haasje

Dit werkte bij mij goed:

Citaat van: haasje op 27-04-2011 16:25:58
Indien je zie niet meer los krijgt na wd40 badje:
- nieuwe bouten regelen.
- met koude motor de koppen van de huidige bouten eraf boren.
- als het bovenste deel van het huis los is draai je de restanten er vaak zo met de hand uit (kracht is er dan vanaf).
- thermostaat (en eventueel temperatuursensor) vervangen.
- alles weer vastschroeven.

Junior

De ideeën zijn goed, en ik wil het allemaal proberen. Maar ik heb de auto dagelijks nodig. De Volvo garage waagt zich er niet aan, zonder dat ik het risico wil nemen op het vervangen van het TShuisje. Momenteel kan je er best mee rijden, en hij wordt ook wel warm, al is het maar tot een kwart van de meter op korte afstanden.

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een foefje, of iets. Het vervangen van het TShuisje zal je ook met moervaste bouten te maken krijgen. Als er echt niks anders op te vinden is, of dat iemand zegt,.. ik kijk er wel even naar, dan zal ik wel moeten.  :eusa_doh:

Ik laat het liever over aan een pro, en daar ben ik geweest, en hij waagt zich er niet aan.  :-\

elmarconi

Zorg eerst voor een reserve-thermostaathuis van een sloper oid.
Dan ben je voorbereid op disaster...
--
Autogas Inside . . .

Ronald21

een goede dop met torx en zeker weten dat ie los komt

mag geen speling op dop zitten en bout

pwaes

ik heb mijn thermostaathuis (om deze reden) ooit een keer vervangen en deze heb ik nu als reserve liggen incl. bouten en zgan temp.sensor ivm demontage.

Mocht je er belang bij hebben, laat maar horen.

Frysian-John

Toen ik de mijne kocht (op een trailer!) waren de koppen van de boutjes er al af geboord. Ik heb toen moertjes op de draadeindjes gelast, en kon ze toen met gemak losdraaien.
Let op: De boutjes hebben M7 schroefdraad! Dit is buiten de automobielindustrie niet erg gangbaar. Hou daar rekening mee als je nieuwe boutjes (de dealer kan ze natuurlijk leveren) of een tap haalt.

Jack v

Gewoon een M10 moertje bovenop de kop lassen  dan draai je hem er zo uit.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

mars66

was ook bang voor afbreken , heb dus op de sloop een setje boutjes eruit gedraaid en later bleek de mijne ook in een klik los te komen.