Thermostaat vervangen lukt niet

Gestart door Junior, 27-04-2011 14:48:55

Vorige topic - Volgende topic

Junior

Omdat de motor niet warm wordt wil ik de thermostaat vervangen. 850 T-5R 1995, de twee torx boutjes zijn niet los te krijgen, ik ben bij de garage geweest en ook hij durft er niet meer kracht op te zetten, omdat dan de boutjes zouden breken, en dan ben je nog verder van huis.  :eusa_shifty:

Hoe nu verder? Uitboren, warme motor en boutjes op een of andere manier koelen, of is er nog een andere manier?  ???

Laten zitten, en in de winter maar een dikke jas aan in de auto.  :eusa_doh:

Help?

Groetjes, Tijn

Jack v

Paar lagen lang goed wd40 opspuiten of een nachtje atf olie erop. Dan zorgen voor een goed torx die er echtgoed inpast. En dan met een hoera losmaken.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Junior

Citaat van: Jack v op 27-04-2011 14:54:04
Paar lagen lang goed wd40 opspuiten of een nachtje atf olie erop. Dan zorgen voor een goed torx die er echtgoed inpast. En dan met een hoera losmaken.

En kans dat er een afbreekt, of gaat dat niet zo snel?

Snelle reactie trouwens!

aardigebas

Ik had hetzelfde probleem.

Ingespoten wd 40, maar geen resultaat.
Uiteindelijk gewoon een afspraak gemaakt bij de volvo dealer en voor 70 euro stond die gewoon een uurtje later klaar.

Jack v

gewoon paar dagen met wd40 inspuiten zodat het goed in kan trekken, als hij bij jou breekt doet hij dat bij de dealer ook.

Zorg iig voor een goed torx.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Junior

Citaat van: Jack v op 27-04-2011 15:01:19
gewoon paar dagen met wd40 inspuiten zodat het goed in kan trekken, als hij bij jou breekt doet hij dat bij de dealer ook.

Zorg iig voor een goed torx.

Toch maar naar Svala/prinsenhof, als hij daar breekt hebben zij iig alle gereedschap om te boren en te tappen als dat moet. Zijn niet goedkoop die jongens.

Ga wel elke dag FF met de WD-40 aan de gang.  :eusa_pray:

aardigebas

hoi Prins,

Gewoon duidelijk overleggen met de dealer:
-wat als de bout breekt (ze gaven mij aan dat dit risico voor hun is)
-melden dat alleen de thermostaat vervangen moet worden (geen proef ritjes enz... ivm kosten)
-originele thermostaat erin, dan weet je zeker dat je weer ff voort kunt.
-misschien ook gelijk je temp. meter laten doen? (zit ernaast).

Ben je gelijk klaar en is het risico voor de dealer en zeg nou zelf voor 70 euro bespaart dat een hoop ellende (volgens mij is de thermostaat zelf iets van 35 euro?)

haasje

Indien je zie niet meer los krijgt na wd40 badje:
- nieuwe bouten regelen.
- met koude motor de koppen van de huidige bouten eraf boren.
- als het bovenste deel van het huis los is draai je de restanten er vaak zo met de hand uit (kracht is er dan vanaf).
- thermostaat (en eventueel temperatuursensor) vervangen.
- alles weer vastschroeven.

Junior

Thermostaat heb ik al, wilde het zelf doen, want de moeite is het niet.  ;D

Ben alleen bang voor het afbreken van de boutjes, boren en tappen kan ik wel, maar als er een andere manier is om ze los te krijgen... spaart een hoop moeite.., en tijd. Eigenlijk is het een klusje van niks.  :angel:

)()()sT

Ik ken het gevoel, klus stelt niks voor, maar bij m'n 850 was ook een bout al vernacheld en ik heb het ook maar even door ThuuR laten doen. Een goede torxbit en een klik, en de boutjes waren los  :eusa_dance:

arjen850

Citaat van: )()()sT op 27-04-2011 19:06:20
Ik ken het gevoel, klus stelt niks voor, maar bij m'n 850 was ook een bout al vernacheld en ik heb het ook maar even door ThuuR laten doen. Een goede torxbit en een klik, en de boutjes waren los  :eusa_dance:

En als die KLIK op het juiste moment gegeven wordt, is tie echt zo los ;D Alle adviezen zijn reeds gegeven, van te voren een klap op zijn kop wil ook nog wel helpen.

NinaPaul

slagschroevedraaier met (nieuwe/goede) torx bit. Natuurlijk kan wd40 geen kwaad ;)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Ludo

Citaat van: arjen850 op 27-04-2011 20:40:50
van te voren een klap op zijn kop wil ook nog wel helpen.

Wel met (veel) beleid, of je legt alvast maar een nieuw thermostaathuisje op de plank.  ;D

NinaPaul

Citaat van: Ludo op 27-04-2011 20:48:58
Citaat van: arjen850 op 27-04-2011 20:40:50
van te voren een klap op zijn kop wil ook nog wel helpen.

Wel met (veel) beleid, of je legt alvast maar een nieuw thermostaathuisje op de plank.  ;D

Natuurlijk! niet met de 10kg hamer ;)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

The Demon

De kop van het (rotte) boutje invrezen met een Dremeltje en een gewone schroevendraaier en ringsleutel werkt ook perfect.

Groet,
The Demon.