Spanningsregelaar 12v noodzakelijk?

Gestart door j3r03n, 28-04-2011 23:26:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

j3r03n

Gaat er rook uit mijn Netgear EVA2000 (http://www.netgear.nl/producten/producten.php?prod=EVA2000) komen als ik deze direct aansluit op het boordnet? Het apparaat werkt op 12v gelijkspanning. Ik verwacht dat ik iets van een spanningsregelaar nodig heb, maar wat voor iets?
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

Henk855

Makkelijkste optie is een 150 watt omvormer 12 --> 220 volt, kosten 29 euro, en dan met een adapter naar je Netgear. Dan weet je zeker dat hij geen 14 volt krijgt van je systeem. Op de sigarettenaanstekerplug ( 4 X woordwaarde ) meet je met draaiende motor ook 13,8 tot 14,2 volt.

Denk dat je Netgear dat niet lekker vindt.
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

FRANQ

Zie hier:

http://en.wikipedia.org/wiki/Linear_regulator

http://en.wikipedia.org/wiki/78xx

Kost nog geen 2 euro denk ik in de vrije handel.

Gaat om dat ding met die 3 pootjes. Wij gebruiken die op het werk om onze printjes die op 5v werken op 7,5 of 12v te kunnen aansluiten.
Hij kapt dan alles af boven het voltage dat de max is.

Het zou overigens goed kunnen dat die netgear werkt van bijvoorbeeld 9 tot 19 volt, dit zou je in de handleiding kunnen vinden.

Mvg,
Frank
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

j3r03n

Citaat van: sjors855 op 29-04-2011 08:20:56
Makkelijkste optie is een 150 watt omvormer 12 --> 220 volt, kosten 29 euro, en dan met een adapter naar je Netgear. Dan weet je zeker dat hij geen 14 volt krijgt van je systeem. Op de sigarettenaanstekerplug ( 4 X woordwaarde ) meet je met draaiende motor ook 13,8 tot 14,2 volt.

Denk dat je Netgear dat niet lekker vindt.

Naast de kosten en weer een extra apparaat heb ik weleens begrepen dat niet alle apparaten even goed werken op een omvormer (bv. de ene notebook wel en de andere niet). Iets met gesimuleerde wisselspanning of iets dergelijks (??)

Citaat van: FRANQ op 29-04-2011 08:45:44
Zie hier:

http://en.wikipedia.org/wiki/Linear_regulator

http://en.wikipedia.org/wiki/78xx

Kost nog geen 2 euro denk ik in de vrije handel.

Gaat om dat ding met die 3 pootjes. Wij gebruiken die op het werk om onze printjes die op 5v werken op 7,5 of 12v te kunnen aansluiten.
Hij kapt dan alles af boven het voltage dat de max is.

Het zou overigens goed kunnen dat die netgear werkt van bijvoorbeeld 9 tot 19 volt, dit zou je in de handleiding kunnen vinden.

Mvg,
Frank


Dat lijkt me ideaal alleen die wiki link 78xx heeft het over minimaal 2 volt verschil. Dan moet ik dus minimaal 14 volt hebben om 12 volt te kunnen krijgen?
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

thuur

Citaat van: j3r03n op 01-05-2011 19:21:10
Citaat van: sjors855 op 29-04-2011 08:20:56
Makkelijkste optie is een 150 watt omvormer 12 --> 220 volt, kosten 29 euro, en dan met een adapter naar je Netgear. Dan weet je zeker dat hij geen 14 volt krijgt van je systeem. Op de sigarettenaanstekerplug ( 4 X woordwaarde ) meet je met draaiende motor ook 13,8 tot 14,2 volt.

Denk dat je Netgear dat niet lekker vindt.

Naast de kosten en weer een extra apparaat heb ik weleens begrepen dat niet alle apparaten even goed werken op een omvormer (bv. de ene notebook wel en de andere niet). Iets met gesimuleerde wisselspanning of iets dergelijks (??)

Een wisselspanning is, zoals we het thuis kennen, een mooie sinus. Omvormers maken er een lelijke blokgolf van, omdat dit goedkoop te realiseren is. Het werkt vaak wel, maar je zoekt dan echt de grens op van de "marge-elektronica". M.a.w. het moet hard werken om de boel te kunnen voorzien van de benodigde spanning. Al naar gelang de kwaliteit van de voeding zal dit dus wel of niet goedgaan. Op de lange termijn zal het vaak niet werken: alles wordt veel warmer (door het harde werk) en zal eerder stuk gaan, en daarbij kan een mini-storing al genoeg zijn om over de grens te gaan (b.v. schakelaartje op het dash omzetten betekent zwart beeld of een 'spontane' reset).


Citeer
Citaat van: FRANQ op 29-04-2011 08:45:44
Zie hier:

http://en.wikipedia.org/wiki/Linear_regulator

http://en.wikipedia.org/wiki/78xx

Kost nog geen 2 euro denk ik in de vrije handel.

Gaat om dat ding met die 3 pootjes. Wij gebruiken die op het werk om onze printjes die op 5v werken op 7,5 of 12v te kunnen aansluiten.
Hij kapt dan alles af boven het voltage dat de max is.

Het zou overigens goed kunnen dat die netgear werkt van bijvoorbeeld 9 tot 19 volt, dit zou je in de handleiding kunnen vinden.

Mvg,
Frank


Dat lijkt me ideaal alleen die wiki link 78xx heeft het over minimaal 2 volt verschil. Dan moet ik dus minimaal 14 volt hebben om 12 volt te kunnen krijgen?

Klopt. Spanningsval is meestal rond de 2 Volt, dus als je dynamo maar 13,5 levert zal je apparaat 11,5 krijgen en is de werking van de 7812 niet gegarandeerd (buiten specs). In de praktijk zal dit wel meevallen omdat de 7800's aardig ver zijn doorontwikkeld.


Gr 8)

haasje

Er zijn duurdere omvormers die wel beter zijn, maar dit zijn vaak de omvormers zoals die bv ook in campers en caravans gebruikt worden.

-D©©©L-

#6
Citaat van: j3r03n op 28-04-2011 23:26:44
Gaat er rook uit mijn Netgear EVA2000 (http://www.netgear.nl/producten/producten.php?prod=EVA2000) komen als ik deze direct aansluit op het boordnet? Het apparaat werkt op 12v gelijkspanning. Ik verwacht dat ik iets van een spanningsregelaar nodig heb, maar wat voor iets?

Het boordnet van een auto is over het algemeen verre van schoon. Om problemen te voorkomen zou ik er een DC-DC converter tussen zetten die een spanning aan de ingang van 7-24 volt netjes omzet naar 12V.  Voor 1 ampere zijn voldoende geintergreerde modules te koop. De omstandigheden in een auto vragen wel kritische blik op het temperatuur bereik van de DC-DC converter. Bedrijven als Conrad & Farnell hebben een overvloedig aanbod in dit soort delen.

7812 ? vergeet dat maar. zwaar achterhaald en onvoldoende EMC bestendig.

En eerst 230v maken ? dat is wel erg  omslachtig.




Lekker makkelijk alles in 1: http://www.business.conrad.nl/goto.php?artikel=511712

j3r03n

Citeer
7812 ? vergeet dat maar. zwaar achterhaald en onvoldoende EMC bestendig.

Zijn er nog alternatieven voor de doe-het-zelvert?

Citeer
Lekker makkelijk alles in 1: http://www.business.conrad.nl/goto.php?artikel=511712

Dat is een geweldig dingetje!
De prijs lijkt me redelijk, maar ik heb het idee dat het voordeliger kan door zelf wat te knutselen.
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

-D©©©L-

Citaat van: j3r03n op 04-05-2011 09:44:13

De prijs lijkt me redelijk, maar ik heb het idee dat het voordeliger kan door zelf wat te knutselen.

Met een fatsoenlijk ontwerp en Inclusief kastje, stekkers etc. kan dat nog wel eens tegenvallen.

razorx

Citaat van: -D©©©L- op 02-05-2011 00:35:25
Citaat van: j3r03n op 28-04-2011 23:26:44
Gaat er rook uit mijn Netgear EVA2000 (http://www.netgear.nl/producten/producten.php?prod=EVA2000) komen als ik deze direct aansluit op het boordnet? Het apparaat werkt op 12v gelijkspanning. Ik verwacht dat ik iets van een spanningsregelaar nodig heb, maar wat voor iets?

Het boordnet van een auto is over het algemeen verre van schoon. Om problemen te voorkomen zou ik er een DC-DC converter tussen zetten die een spanning aan de ingang van 7-24 volt netjes omzet naar 12V.  Voor 1 ampere zijn voldoende geintergreerde modules te koop. De omstandigheden in een auto vragen wel kritische blik op het temperatuur bereik van de DC-DC converter. Bedrijven als Conrad & Farnell hebben een overvloedig aanbod in dit soort delen.

7812 ? vergeet dat maar. zwaar achterhaald en onvoldoende EMC bestendig.

En eerst 230v maken ? dat is wel erg  omslachtig.




Lekker makkelijk alles in 1: http://www.business.conrad.nl/goto.php?artikel=511712
Ik sluit me hier volledig bij aan.
Op het boordnet van een auto kunnen rustig korte pieken van tientallen volten staan.

Een DC-DC converter hoeft niet duur te zijn.