motor moet 'nadenken' voor de start

Gestart door Ewout Schalkwijk, 29-04-2011 13:35:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Sinds ik in Nederland een aantal zaken heb laten controleren/fixen heb ik een raar 'probleempje'.

Als ik wil starten moet ik tegenwoordig de auto eerst een aantal seconden op de tweede contactstand laten staan. Dan heb ik een vrijwel probleemloze start. Doe ik dat niet en ik draai meteen door naar de startstand (hoef niet te gloeien ivm prettige buitentemperaturen) dan kan het soms wel tot 3 a 4 seconden duren voordat de motor aanslaat. Voorheen had ik hier geen last van. Voorgenoemde treedt eigenlijk alleen op bij 'koude' start. Geen idee hoeveel uren de motor stil heeft moeten staan voordat het weer optreedt.

Ik weet ook niet zeker of het met de ingrepen te maken heeft. In Nederland is het volgende gedaan: nieuwe spanrol dieselpomp en op tijd stellen. Nieuwe spanrol multiriem, nieuwe achterplaat distributie (los nokje voor de riemspanner) nieuwe riemspanner distributie. Hele distributie gecontroleerd en dieselpomp opnieuw op tijd gesteld.

Motor loopt perfect, verbruikt geen olie, roet nog steeds (egr afgedopt), gewoon rauw VAG zeg maar. ;D

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

fredtref

Had je dat daarvoor niet dan, ik weet niet anders bij mijn auto, bij koude motor draai ik altijd het contact naar stand 2 doe dan mijn gordel om en start dan de auto die dan ook binnen 1 seconde loopt.

Ewout Schalkwijk

Hee Fred,

Nee eigenlijk niet. Auto startte eerder bijna als een benzine auto. Meestal volstaat het met de gordel omdoen enzo, soms is nog iets langer wachten beter. In het laatste geval heb ik na de start ook even het acculampje wat brandt. Ik heb de accu al vele malen gemeten en die geeft altijd keurige waarden (12,85V), ook na enkele dagen stilstand hoeft dat lampje niet te gaan branden. Dynamo is nog steeds geheel vrij van stuurpomp olie...

Maar....Als jij het ook hebt, welk onderdeel zou dan verantwoordelijk kunnen zijn dat die 'wachttijd' de start 'makkelijker maakt? Dieselpomp die eerst op druk moet komen ofzo?

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

toppertje


Robby72

Mmm, heb net hetzelfde fenomeen.
Reeds vervangen preventief:
alle gloeikaarsen
zwaardere accu
pomp op tijd dyn en statisch

geen verschil....

Ewout Schalkwijk

#5
Zou het een probleem met de massa kabels kunnen zijn? Las net in een ander draadje dat het er wel een aantal kunnen zijn, maar dat ging om een benzine uitvoering. :eusa_think:

Dat van die verstuivers weet ik nog niet, maar ik blijf erbij dat het voor m'n gevoel meteen na de reparatie was.

Ewøut

Vandaag vergat ik weer eens te wachten en draaide meteen door na start, en dan duurt het weer een aantal seconden voordat die aanslaat en gaat het accu en SRS lampje branden. Een ienimienie beetje gas geven is al voldoende om die lichtjes weer uit te krijgen.

Even 3 kilometer gereden, motor uit en na 10 minuten weer starten en dan gaat het zoals het hoort. starten, lopen....
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Robby72 op 02-05-2011 16:16:43
Mmm, heb net hetzelfde fenomeen.
Reeds vervangen preventief:
alle gloeikaarsen
zwaardere accu
pomp op tijd dyn en statisch

geen verschil....

Die zaken heb ik ook allemaal vers. Heb jij het idee dat het er plotseling was of meer zoals Fred. die weet niet anders....

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

ulkeman

massa kabels gelden voor alle auto's ook de diesel en de turbo uitvoeringen  ;)


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

Ewout Schalkwijk

Citaat van: ulkeman op 02-05-2011 16:32:01
massa kabels gelden voor alle auto's ook de diesel en de turbo uitvoeringen  ;)

Kun je daar iets aan zien of verbeteren? Of moet je die stomweg vervangen?
Je bedoelt dat ze bij beide type motoren op de zelfde plek zitten?

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

ulkeman

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 02-05-2011 17:19:37
Citaat van: ulkeman op 02-05-2011 16:32:01
massa kabels gelden voor alle auto's ook de diesel en de turbo uitvoeringen  ;)

Kun je daar iets aan zien of verbeteren? Of moet je die stomweg vervangen?
Je bedoelt dat ze bij beide type motoren op de zelfde plek zitten?

Ewøut

je kunt duidelijk zien als ze slecht zijn, dan zie je dat het koper draad oxideert.
zal vanavond foto's posten ( dan vervang ik de mijne namelijk )


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

Ewout Schalkwijk

Citeer
je kunt duidelijk zien als ze slecht zijn, dan zie je dat het koper draad oxideert.
zal vanavond foto's posten ( dan vervang ik de mijne namelijk )

Ok, dan wacht ik daar even op. Vanwege welke reden vervang jij ze?

Ewøut

Duh, staat in je blog natuurlijk, had even de link niet in de gaten. :eusa_sick:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

ulkeman

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 02-05-2011 17:29:44
Citeer
je kunt duidelijk zien als ze slecht zijn, dan zie je dat het koper draad oxideert.
zal vanavond foto's posten ( dan vervang ik de mijne namelijk )

Ok, dan wacht ik daar even op. Vanwege welke reden vervang jij ze?

Ewøut

Duh, staat in je blog natuurlijk, had even de link niet in de gaten. :eusa_sick:

omdat bij elke 850 de kabels slecht zijn.
niet iedereen wil het zien.
en ik vervang ze maar voordat ik ergens stil kom te staan ;)


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

Ewout Schalkwijk

Maarre...ik heb een V70. Die heeft toch veel dingen verbeterd van bekende fouten van de 850?

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

ulkeman

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 02-05-2011 17:36:38
Maarre...ik heb een V70. Die heeft toch veel dingen verbeterd van bekende fouten van de 850?

Ewøut

zou je denken.......


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

ulkeman

je wou foto zien van een slechte massa dan krijg je die ;D

dat mijne zo erg waren had ik niet verwacht. compleet weggerot :o
geen wonder dat die soms slecht starte ::)



ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen