Achterbumper demonteren

Gestart door E-Jay, 30-04-2011 21:54:00

Vorige topic - Volgende topic

E-Jay

Vandaag merkte ik dat de Handleiding hieronder bruikbaar, maar niet al te duidelijk is:
In volgorde:
Verwijder de popnagels in de wielkasten,
Draai moer links onder het luik in de laadruimte los, (dop 10)
Draai moer rechts aan de binnenzijde van het achterspatbord los, (dop 10)
Draai de 2 bouten die van onder de bumper links en rechts dwars door het gegalvaniseerde kokerprofiel lopen eruit (dop 14)
Neem dan de bumper af.

-D©©©L-

Jij beschrijft de werkwijze voor een alter 2 bumper (1994-)
De tekening is voor een alter 1 bumper (-1994)

Een v70 is nog weer anders.

nedtrain

Hallo roffelaars.

Ik ben bezig de achterbumper te demonteren.
Alles prima. Schroeven langs onderrand losgemaakt, de bevestiging aan de wielkuip losgedraaid, het moertje links in de kofferbak onder de vloer losgedraaid, en het moertje rechts achter het spatbord losgedraaid. Nu zou hij los moeten komen. Maar dat doet hij niet!!!
Onder de onderdorpel van de kofferbak zit hij nog vast. Er zit aan de carrosserie een kunststof strip, waar de bumper overheen valt. Op dit punt verrekt de bumper het om op te geven. Ik ben bang de zaak te veruïneren, dus ik vraag maar even. Met een plaatje erbij.

Zoals je ziet hangt de bumper aardig los. Hij schommelt gemakkelijk in de richting van de pijl. Op de plaats van de andere pijl zit hij echter muurvast.

Wie o wie kan er helpen???
850 2.5-10v 1994 Estate, Rood.
C40 Recharge Twin, Fjord Blue

UserID6342

Als die 2 lange bouten (dop 14) eruit zijn kun je 'm er zo af trekken met gepast geweld maar dan moeten die bouten er wel helemaal uit zijn.  Anders bumpersteun aan de onderkant openbuigen en kun je 'm er ook zo afhalen.

nedtrain

Kan het zijn dat hij op de rand bovenaan ergens in geklikt zit?

-D©©©L-

Ji probeert de hoes van de binnenbalk te peuteren terwijl de balk aan de auto blijft zitten. Dat gaat niet.
Je moet het geheel demonteren en dan de hoes en de balk scheiden.

Dit is een sedan bumper, maar het idee is gelijk:

UserID6342

Citaat van: nedtrain op 02-02-2013 18:41:19
Kan het zijn dat hij op de rand bovenaan ergens in geklikt zit?

Neuh.  Zie ook bericht marco, die bouten moeten eruit.

nedtrain

Heren! Zeer bedankt!

Ik had me niet gerealiseerd dat die twee verticale bouten los moesten.
Bouten losgehaald...
Yes! De kleine dwarsligger heeft zijn verzet gestaakt, en ligt nu zijn verlies te bewenen op de garagevloer!

Ik heb van alles foto's gemaakt, en zal een verslagje maken.

Groet, Corné

pwberg

Citaat van: nedtrain op 02-02-2013 20:15:27
Heren! Zeer bedankt!

Ik had me niet gerealiseerd dat die twee verticale bouten los moesten.
Bouten losgehaald...
Yes! De kleine dwarsligger heeft zijn verzet gestaakt, en ligt nu zijn verlies te bewenen op de garagevloer!

Ik heb van alles foto's gemaakt, en zal een verslagje maken.

Groet, Corné

;D
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

nedtrain

Belofte maakt schuld, dus hierbij het verwijderen van de achterbumper van een 850 Alter II estate achterbumper voor dummies.
Even een tekeningetje gemaakt van de achterkant. (toen ik klaar was, vond ik het wel erg op het plaatje eerder op deze pagina lijken, maar bij nader inzien is dat een alter I en bovendien staan op mijn plaatje alle bevestigingsdelen)

Als eerste heb ik de bevestiging van de bumper aan de binnenschermen losgenomen. (Blauwe pijlen) in mijn geval waren dit spreidnagels, dus pinnetje doordrukken, viel keurig achter de bumper langs op de grond. In andere gevallen moet hier een popnagel worden uitgeboord.

Als tweede heb ik de twee moeren links en rechts losgemaakt. De linker onder de vloer van de kofferbak achter de wielkuip.

Voor de rechter moet je vanonder de auto achter het rechter achterwiel omhoog kijken, het moertje zit hier in de buurt van de vulpijp van de brandstoftank.

Vervolgens moet je de hele bumper, met achterbalk en al van de auto halen. Ik ging hier gisteren de mist in. Ik probeerde de bumperbekleding aan de auto van de achterbalk te peuteren... Echt... dat lukt niet!
De achterbalk zit nog met 2 lange bouten aan de auto. Deze 2 bouten zijn vertikaal, ondersteboven gemonteerd.

De rechter is prima te bereiken. De linker zit, jawel precies boven de uitlaat. (Mijn constructeursbloed veranderd bij zulk een aanblik altijd weer even in een soort van Saromapudding... wie heeft er in '94 in Göteborg zitt'n slapen???) Maargoed, ik heb het ding met een klein beetje gepriegel toch langs de uitlaat eruit gekregen.
Nu was alles los, en met een paar klappen van de hamer tegen de binnenbalk lag alles op de garagevloer. Ik hoop dat het verhaal klopt en duidelijk is. Ik realiseer me dat een aantal van jullie dit allemaal al weten, maar wellicht  ook dat een aantal mensen gesterkt door mijn plaatjes, en het bewijs dat ik, zie het eerdere in dit topic, niet ál te handig ben toch aan het knutselen slaan.

Groet, Corné

razorx

Zo kan hij er ook af. ;)

Meer geschikt voor wegwerp bumpers en als de twee bouten vastgerot zijn op het alu.

elianmars

Citaat van: razorx op 03-02-2013 15:53:26
Zo kan hij er ook af. ;)
http://www.paerl.it/volvo/bump4.jpg

Meer geschikt voor wegwerp bumpers en als de twee bouten vastgerot zijn op het alu.

;D

nedtrain

Jaja, of je doet bumperdemontage in Mythbuster -style.
Die jongens zitten daar niet mee. Kilo'tje TNT erachter... :evil: