Wat voor een slangetje is dit? Joke: gebroken carterventilatieslang

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 02-05-2011 22:23:23

Vorige topic - Volgende topic

Ries van de Zilverschuit

Beste forummers,

Dit slangetje kwam ik tegen onder motorkap. Ik vermoed dat het een vacuumslangetje is dat buiten dienst gesteld is om onbekende redenen (het is afgeplakt). Op het vacuumtorentje boven de gasklep zitten alleen vijf dopjes en is geen enkele slangetje aangesloten. Volgens Vadis zou daar wel een slangetje op moeten zitten met een onzichtbare bestemming. Horen deze twee raadsels soms bij elkaar? Zo niet, waar zou dit slangetje naar toe moeten en waar dat verdwenen slangetje op de vacuumtoren?

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

dita

ik weet het niet zeker maaar, bij mij is het vacuumslangetje van mn turbodruk meter wit...
dus zou kunnen, ik heb overigens wel een 855
Alcohol doesn't solve any problems.....
But then again, neither does milk

MVeldhuis

V70 heeft geen turbodrukmeter, althans op de klokkenwinkel, wellicht is er een ander component dat bovengemiddeld geinteresseerd is in de turbodruk en dat dit middels een wit slangetje gaat.

Ludo

Je zou voor een concreet antwoord, even kunnen vermelden waar het (stukje) slang op aangesloten zit.

Ries van de Zilverschuit

Het is misschien niet goed te zien door de flitsschaduw, maar het slangetje zit met een knietje vast op de luchtbuis (duidelijk in beeld) die vanaf de luchtmassameter komt. Dus onder het slangetje dat vanaf diezelfde buis naar de turboregelklep gaat. Misschien biedt dit wat meer handige duidelijkheid.

Het zal inderdaad niet om een slangetje voor de turbodrukmeter gaan, want die zit er niet bij een V70.

Ludo

Ries van de Zilverschuit

Hmmm, ik zal zo eens onder motorkap duiken. Het gaat dus waarschijnlijk om slangetje 17 en het maakt onderdeel uit van de carterventilatie. Op het aansluitpunt moet dus nog een slangetje 6 zitten dat naar het oliepotje onder het spruitstuk gaat.

Wel raar, want tijdens de inbouw heeft Mesman de carterventilatie vervangen.

Weet je toevallig ook waar dat ontbrekende slangetje op dat vacuumtorentje naar toe moet?

Zaterdag ben ik op de klusdag bij Hooftman, Waddinxveen, dan ga ik maar eens kijken wat er te herstellen valt.

Ludo

We zullen zaterdag eens kijken, dan zal het duidelijker zijn.
Op die paar dagen zal het niet aankomen.

-D©©©L-

Citaat van: R-man T op 03-05-2011 11:26:05
Het is misschien niet goed te zien door de flitsschaduw, maar het slangetje zit met een knietje vast op de luchtbuis (duidelijk in beeld) die vanaf de luchtmassameter komt. Dus onder het slangetje dat vanaf diezelfde buis naar de turboregelklep gaat. Misschien biedt dit wat meer handige duidelijkheid.

Het zal inderdaad niet om een slangetje voor de turbodrukmeter gaan, want die zit er niet bij een V70.

Dit slangetje gaat naar de bleederleiding van de referentielucht aansluiting voor de brandstofdruk regelaar. Hij hoort dus aan 1 kant aan een dunne stalen leiding die over de koelwaterbuis heen loopt te zitten.

Citaat van: Ludo op 03-05-2011 11:46:47
Dan hoort het slangetje op het inlaatspruitstuk te zitten.

Hier staat een plaatje: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,22964.msg444311.html#msg444311

Dat is een tekening van een 850, die heeft die bleederleiding niet en de brandstofdruk regelaar zit op een andere plek.

Ries van de Zilverschuit

Ach, verwarrend allemaal  ???. Ik zal eens kijken of Vadis nog wat helderheid biedt over dit witte slangetjes, is altijd wel erg zoeken in die documentatie en ook niet altijd zo duidelijk.

En dat ontbrekende slangetje op het vacuumtorentje, weet iemand waar dat heen moet?

-D©©©L-

Dit slangetje staat gewoon in vadis, kijk maar onder "Brandstofleidingen van tank naar motor. 5CYL 2WD TURBO -1998"

Nummer 42 in het plaatje partno 949120.
De bleederleiding is no 40. part no 9445150.

Ries van de Zilverschuit

Gevonden! Waar kan ik die leiding nummer 40 (en slang 41) ergens traceren? Bij de koelwaterleiding, maar welke? Dan kan ik even kijken of die ook afgedicht is. 

Blijkbaar kun je dus straffeloos zo'n leiding buiten dienst stellen. Is het zinvol om die te herstellen of levert dat niets op? Liefst heb ik natuurlijk alles orgineel.

-D©©©L-

De bleederleiding zit op de koelwaterleiding met metalen clips.
Je kan deze niet straffeloos afdoppen, dat heeft invloed op je benzinedruk bij lastwissel.

Ries van de Zilverschuit

Zaterdag op de klusdag die bleederleiding gevonden, het verbindingsslangtje hing er gewoon los aan! Dat witte slangetje er weer ingestopt. Het enige wat beter is geworden, is dat de de motor minder 'slingerend' in zijn toeren lijkt te klimmen. Eigenlijk is dit alleen onder de 3000 toeren te merken.

Wel zag ik dat bij het terugvallen naar stationair de toerenwijzer even moet 'zoeken' naar het juiste stationair punt (900 tr). De ene keer wel, de andere keer niet.

Nu nog het raadsel van het andere slangetje. Op het vacuumtorentje zou dus volgens Vadis een slangetje moeten zitten, maar die zit er niet, zie foto. Lijkt erop of die er ooit wel gezeten heeft, want het afdichtdopje is relatief nieuw en schoon vergeleken met de andere. Waar gaat het slangetje 16, 17,18 en 19 naar toe? Ik wil even checken of hier ook niet wat loos is.

Ries van de Zilverschuit

Niemand daar een slangetjes zitten? Ja, toch?

Ik zie wel dat het torentje op de tekening anders is dan het torentje op de foto.  Dit plaatje hoort wel bij mijn chasisnummer.